Trykluft gennem karburatoren fik det hele til at fungere. Nu starter den første gang også ved koldstart.
Mange tak for hjælpen og tak til andre der har bidraget med gode forslag.
Iøvrigt er den til salg på Marketplace under overskriften PIAGGIO ZIP 4T Barbie udgave.
Piaggio1.jpg
Hej igen Leif
Jeg var lige hurtig nok med at melde den klar.
Den starter fint, men nu vil den ikke gå op i omdrejninger når jeg kører. Den kan kun køre 15-20 km i timen. Det virker som om den mangler kraft.
Det var ikke et problem førhen, men da var hullet i automatchokeren jo også stoppet - nu da den ikke er det længere skal automatchokeren jo lukke hullet. Kan det tænkes at automatchokeren ikke skubber nålen ned.?
Håber du har mod på en vurdering her.
Vh. Ove
Den starter fint men vil nu ikke gå op i omdrejninger når jeg kører. Den kan kun køre 15-20 km i timen. Det virker som om den mangler kraft.
Det var ikke et problem før jeg rensede automatchokerens hul med trykluft.
Hvad kan det mon skyldes?
moldrup skrev: ↑25. april 2025 12:00
Hej igen Leif
Den starter fint men vil nu ikke gå op i omdrejninger når jeg kører. Den kan kun køre 15-20 km i timen. Det virker som om den mangler kraft.
Det var ikke et problem før jeg rensede automatchokerens hul med trykluft.
Hvad kan det mon skyldes?
Uha, det er ikke så heldigt. Nu er det en skam jeg ikke kan trille en tur på dyret for at kunne diagnosticerer men normalt hvis der er problemer med membranen/spjældet vil motoren normalt få en for fed blanding. Forudsat membranen er tæt og ikke stiv, kunne jeg forestille mig du har efter været så uheldig at der sidder en lille urenhed i klemmer mellem spjældet under membranen, så det går en smule "hårdt". Prøv at tage membranen/spjældet ud igen og sprøjt lidt bremse/karburator-rens ned i hullet og rens samtidig spjældet omhyggeligt for urenheder.
Kan være du har fået blæst noget snavs væk fra ét sted og over til et andet sted.
Jeg havde engang renset en karburator og så havde der sat sig en little bitte smule toiletpapir ved hoveddysen så den ikke ville op i fart.
Det er jo nok ikke til at rense ordentligt uden at tage karburatoren af.
Men du kan da prøve og tage toppen af karburaotren og tage membranen og stemplet og så blæse ned i midten der sidder hoveddysen.
Karburatoren har nu været skilt og renset i karkuratorrens og trykluft. Membran og nål er OK. Jeg har kigget ind i svømmehuset men turde dog ikke skrue ved de to "dyseagtige" skruer der sad derinde.
Den starter og tager gassen fint. Den går op i fulde omdrejninger når jeg giver gas.
Når jeg sætter i gang kører den jævnt og pænt men accelerationen er svag og den kommer max op på 20 km. Mindre hvis det går opad.
Jeg har prøvet at fjerne chokeren og kørt med tommelfingeren over hullet men det gjorde ingen forskel.
Den har haft en fin acceleration lige indtil jeg rev automatchokeren af og rensede hullet for at få den til at starte i kold tilstand. Det hjalp på koldstart men så røg accelerationen til gængæld.
Jeg har vedhæftet en lydfil.
moldrup skrev: ↑28. april 2025 14:40
Karburatoren har nu været skilt og renset i karkuratorrens og trykluft. Membran og nål er OK. Jeg har kigget ind i svømmehuset men turde dog ikke skrue ved de to "dyseagtige" skruer der sad derinde.
Den starter og tager gassen fint. Den går op i fulde omdrejninger når jeg giver gas.
Når jeg sætter i gang kører den jævnt og pænt men accelerationen er svag og den kommer max op på 20 km. Mindre hvis det går opad.
Jeg har prøvet at fjerne chokeren og kørt med tommelfingeren over hullet men det gjorde ingen forskel.
Den har haft en fin acceleration lige indtil jeg rev automatchokeren af og rensede hullet for at få den til at starte i kold tilstand. Det hjalp på koldstart men så røg accelerationen til gængæld.
Jeg har vedhæftet en lydfil.
Når du gasser op når den står på centerstøttefoden lyder det ganske normalt i mine øregange, dvs. motoren får en korrekt blanding. Derfor burde knallerten accelererer op til det den kan køre uden nævneværdige problemer. Hvordan måler du de omtalte 20 km/t ?
Kunne du ikke lave en tilsvarende video hvor du sidder på nakken af dyret og accelerere op til topfart på en vej uden bakker ?
De 20 km/t aflæser jeg på scoterens speedometer. Jeg prøver at lave en ny video.
Karburatoren har en skrue hvor jeg kan få den til at gå op eller ned i omdrejninger. Hvordan skal den bruges.
Tjek om der er gået hul i gummimembranen øverst i karburatoren efter du brugte trykluft.
Som du kan se på de her billeder er det hoveddysen der bruges mest ved topfart.
Under hoveddysen sidder strålerøret.
Du skal have skruet det af for at kunne tjekke det og de gange der går dertil.
Du kan blæse dem tørre og så bruge lys til at se om der er fin adgang i hullerne.
Du kan lige så godt også rense tomgangsdysen og andre ting nu du er der selvom det ikke er der problemet er.
moldrup skrev: ↑28. april 2025 16:03
De 20 km/t aflæser jeg på scoterens speedometer. Jeg prøver at lave en ny video.
Karburatoren har en skrue hvor jeg kan få den til at gå op eller ned i omdrejninger. Hvordan skal den bruges.
Ok med de 20 km på speedometeret, som normalt ikke er særligt præcist, brug i stedet en GPS APP på din telefon for at lure hvor "høj" topfarten er.
Der er to skruer til justering på din karburator.
1. En der fysisk åbner/lukker gasspjælder der har stor indvirkning på tomgangshastigheden.
2. En blandingsskrue til tomgangsdelen i karburatoren som justeres til max omdregninger, uden at justere på andet, og gerne 1/8 ud igen. Hvis du justerer på tomgangshastigheden bør du efterfølgende justerer tomgangsblandingsskruen også.