Piaggio ZIP 4T - problemer med koldstart ?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
moldrup
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Piaggio ZIP 4T

Piaggio ZIP 4T - problemer med koldstart ?

Ulæst indlæg af moldrup »

Scooter - Piaggio ZIP 4T - med vacuum styret benzintilførsel.
Starter øjeblikkelig hvis motor er varm og i timerne derefter. Men er motoren kold (dagen efter) har den meget vanskeligt ved at starte.
Det virker som om at karburatoren har tabt benzinen og nu skal fyldes op igen. Når først den så er i gang virker alt fint. tomgang, fuld gas m.v.
Jeg har prøvet at tage bezinslangen væk fra karburator og så starte - benzinen løber med det samme - så tilførslen virker vil jeg mene.
Den har stået stille meget længe - men lidt æter og aspen binzin fik den i gang. Der er ikke pillet ved karburator eller andet da den startede meget prompte førhen.
Er der forslag til hvad der kan være galt - kan en karburator blive utæt og benzinen fordampe - eller andet?.
På forhånd tak.
Vh. Moldrup
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Piaggio ZIP 4T - problemer med koldstart ?

Ulæst indlæg af Landbo »

moldrup skrev: 22. april 2025 14:44 Scooter - Piaggio ZIP 4T - med vacuum styret benzintilførsel.
Starter øjeblikkelig hvis motor er varm og i timerne derefter. Men er motoren kold (dagen efter) har den meget vanskeligt ved at starte.
Det virker som om at karburatoren har tabt benzinen og nu skal fyldes op igen. Når først den så er i gang virker alt fint. tomgang, fuld gas m.v.
Jeg har prøvet at tage bezinslangen væk fra karburator og så starte - benzinen løber med det samme - så tilførslen virker vil jeg mene.
Den har stået stille meget længe - men lidt æter og aspen binzin fik den i gang. Der er ikke pillet ved karburator eller andet da den startede meget prompte førhen.
Er der forslag til hvad der kan være galt - kan en karburator blive utæt og benzinen fordampe - eller andet?.
På forhånd tak.
Vh. Moldrup
Når benzinen kommer med det samme til karburatoren efter startforsøg skyldes det ikke manglende benzintilførsel.

Nu skriver du ikke hvor gammel maskinen er eller hvilken karburator den er udstyret med. Er det en af de ældre uden elektronisk styring skyldes det nok at automatsikringen er defekt eller choker dyssen inde i karburatoren er stoppet til. Jeg mener at en Euro4 motor er udstyret med en elektrisk automatchoker, kan du ikke finde et billede frem af karburatoren eller et link til den der er monteret på modellen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
moldrup
1. Rang
1. Rang

Hej Leif
Maskinen er fra 2008. Jeg har lidt svært ved at finde et link, men det ser ud som om den er elektrisk styret. Den hvide porcelænshat har en plastichætte over sig som jeg har taget af her.

Vh. Ove
karburator.jpg
Brugeravatar
moldrup
1. Rang
1. Rang

kan man her se om det er en EURO 4 motor ?
karbur.jpg
karbur.jpg (57.19 KiB) Vist 785 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

E4 kunne stå for Euro4.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

moldrup skrev: 22. april 2025 17:58 Hej Leif
Maskinen er fra 2008. Jeg har lidt svært ved at finde et link, men det ser ud som om den er elektrisk styret. Den hvide porcelænshat har en plastichætte over sig som jeg har taget af her.

Vh. Ove
karburator.jpg
Ja ok Ove. Monstro om det ikke er den her https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -742945792 der sitter i modellen ?

Giver Jps ret i at E4 nok står for euro 4.

Plasticdimsen hvorpå der står HWZAN på er automatchokeren, der normalt sidder med en skrue der holder en flance der hvor den går ind i karburatoren. Varmer du motoren op i 5 minutter inden automatchokeren fjernes vil du kunne føle at klumpen inde i karburatoren er varm hvis den kommer hurtig ud. Funktionen er at inde i automatchokeren sidder der en glødetråd forbundet direkte til motorens lysspole der varmer en væske op så spidsen skubbes ud og lukker for chokerdyssen efter et eller to minutters drift. Prøv at stikke hullet ud med et hår fre en opvaskebørste eller lignende. Jeg vil stærkt anbefale du lader være med at bruge trykluft på karburatoren ds det kan skade membranen der sidder under det store sorte plasticdæksel som er ret nem at få gjort øg.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis den har stået stille meget længe tænker jeg ikke der er noget i vejen.
Jeg ville bare skifte/rens det skal skal skiftes/renses (motorolie, benzin osv.) og så blive ved med at bruge den.
Måske det så bliver bedre.
Du kan pumper på gashåntaget. Fuldt sluppet og så 1 cm igen og igen og igen mens du starter.
Det sprøjter en smule benzin ind. Der sidder en pump nederst på karburatoren. Under der hvor gaskablet er monteret. Du kan kigge der mens du drejer så kan du så den metaldims der trykke ned.

Der er noget med at man kan fulde noget stabilisator i benzinen før man stille den væk i lang tid.
Måske for at undgå det du oplever.

e4 betyder vist at det blev godkendt i holland.
Brugeravatar
moldrup
1. Rang
1. Rang

Hej Leif

Har prøvet at rense hullet med børstehår men synes ikke det har virket.
Hvis jeg fjerner gummimembranen går det da an at bruge trykluft?
Jeg har også en mistanke om at det kan være automatchokeren og overvejer at købe en ny.
Vh. Ove
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

moldrup skrev: 24. april 2025 11:07 Hej Leif

Har prøvet at rense hullet med børstehår men synes ikke det har virket.
Hvis jeg fjerner gummimembranen går det da an at bruge trykluft?
Jeg har også en mistanke om at det kan være automatchokeren og overvejer at købe en ny.
Vh. Ove
Ja du kan godt fjerne membranen og bruge trykluft, bare pas på da den er ret skrøbelig og ikke få den ødelagt under påsætningen igen. Samtidig kan du også tjekke at den ikke er blevet stiv, omend det kun påvirker motorgangen efter den er startet.

Du kan prøve at lade motoren blive kold og fjerne automatchokeren, samtidig med du holder en finger over hullet hvor automatchokeren sad skulle motoren gerne starte kold uden problemer.

Det er nok billigere at købe en hel uoriginal karburator som den fra T. Hansen end og købe en original automatchoker og har du en smule tid til at vente sælges der karburatorer til din model på Temu, AliExpress og Amazon mm til omkring et par hund. Du skal bare lige kontrollerer at lysningen i den karburator du påtænker at købe er den samme som på din gamle.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
moldrup
1. Rang
1. Rang

Hej Leif

Trykluft gennem karburatoren fik det hele til at fungere. Nu starter den første gang også ved koldstart.
Mange tak for hjælpen og tak til andre der har bidraget med gode forslag.
Iøvrigt er den til salg på Marketplace under overskriften PIAGGIO ZIP 4T Barbie udgave.
Piaggio1.jpg
Besvar