Kymco Super 8 elproblemer
- Rin
- 2. Rang
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
- Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
- Geografisk sted: Sjælland
Kymco Super 8 elproblemer
Jeg har en Kymco Super 8 50cc 30km. Når jeg slår tændingen til, virker uret, men når jeg trykker på bremsegrebet, slukker det. Hvis jeg tilslutter batteri til sort ledning direkte ved sikringen, virker alt, men batteriet aflades hurtigt. Ved måling af strømstyrke ved sikring trækker bremsegrebet 2,2A~, hvis det er tilsluttet batteri og 1,3A~, hvis ikke, hvilket dræber strømmen til alt andet. Hvad kan problemet være? Tændingsnøgle? Dårligt batteri? batteriet er lidt nyt. Alle sikringer er gode. Undskyld hvis noget lyder mærkeligt, brugte en oversætter.
- Vedhæftede filer
-
- msedge_XQHdtcneP5.png (82.7 KiB) Vist 1356 gange
-
- ApplicationFrameHost_0LfEpC1CSN.png (80.1 KiB) Vist 1356 gange
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Hmm, 12 Volt * 2,2 Amp = 26,4 Watt hvilket ikke syntes at være unormalt når der formodentlig sidder en rimelig kraftig pære i stoplygten og lyser. Du kan pille stoplygte pæren ud af baglygten og se hvor mange Watt den er på for derefter selv at lave konklusionen. Jeg kunne godt forestille mig det er en 21 Watt pære du finder i stoplygten.Rin skrev: ↑27. september 2024 16:03 Jeg har en Kymco Super 8 50cc 30km. Når jeg slår tændingen til, virker uret, men når jeg trykker på bremsegrebet, slukker det. Hvis jeg tilslutter batteri til sort ledning direkte ved sikringen, virker alt, men batteriet aflades hurtigt. Ved måling af strømstyrke ved sikring trækker bremsegrebet 2,2A~, hvis det er tilsluttet batteri og 1,3A~, hvis ikke, hvilket dræber strømmen til alt andet. Hvad kan problemet være? Tændingsnøgle? Dårligt batteri? batteriet er lidt nyt. Alle sikringer er gode. Undskyld hvis noget lyder mærkeligt, brugte en oversætter.
Kunne det ikke tænkes de 1,3 Amp du måler bare er ladestrømmen på det batteri du har siddende på scooteren i forvejen ?
I stedet for at måle forbruget over sikringen, synes jeg du bør måle spændingen over batteriet med/uden bremsegrebet trukket for at kunne sjusse dig til batteriets tilstand. Du skal lige huske at batteriet bør være helt opladet inden du laver testen. Har batteriet stået i længere tid uden at være fuldt opladet kan det meget vel være defekt.
Nu skriver du ikke hvad det er der ikke virker på scooteren siden du henvender dig her men jeg kunne godt forestille mig at starteren ikke vil køre ?
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Tjek tændingslåsens stik. Se om der er grønt ir på stikbenene og rens og sørg for der er god forbindelse.
Du kan også sprøjte låsespray ind i låsen så den drejer godt. Hjælper også inden vinter så ikke den fryser fast.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse
Tjek sikringen.
Selvom den virker kan den godt være dårligt/smeltet delvist:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... er_smelter
Hvis sikringen er smeltet delvist så tjek sikringsholderen i plastik.
Om den er smeltet så plastikken har skabt dårlig forbindelse.
Tag sikringen og sikringsholderen af og sørg for der er god forbindelse der hvor sikringen holdes.
Lyskontrolboksen bruger en smule strøm konstant (også når der er slukket på tændingslåsen) så den kan du afmontere mens du tester. Kan selvfølgelig være du har en nyere model hvor de har lavet om på det end den jeg havde.
Og så sætte amperemeter på batteri eller der hvor du har tegnet.
Den bruger selvfølgelig strøm når du har tændt på tændingslåsen men du kan afmontere diverse ting indtil du kommer ned på 0 ampere hvis du vil finde ud af hvad der bruger strøm.
Du kan også sprøjte låsespray ind i låsen så den drejer godt. Hjælper også inden vinter så ikke den fryser fast.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse
Tjek sikringen.
Selvom den virker kan den godt være dårligt/smeltet delvist:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... er_smelter
Hvis sikringen er smeltet delvist så tjek sikringsholderen i plastik.
Om den er smeltet så plastikken har skabt dårlig forbindelse.
Tag sikringen og sikringsholderen af og sørg for der er god forbindelse der hvor sikringen holdes.
Lyskontrolboksen bruger en smule strøm konstant (også når der er slukket på tændingslåsen) så den kan du afmontere mens du tester. Kan selvfølgelig være du har en nyere model hvor de har lavet om på det end den jeg havde.
Og så sætte amperemeter på batteri eller der hvor du har tegnet.
Den bruger selvfølgelig strøm når du har tændt på tændingslåsen men du kan afmontere diverse ting indtil du kommer ned på 0 ampere hvis du vil finde ud af hvad der bruger strøm.
- Rin
- 2. Rang
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
- Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Måling af spænding over sikringen, når bremsehåndtaget er trykket ned, viser faldet fra 11,7V ned til 0,3V.Landbo skrev: ↑27. september 2024 18:58 I stedet for at måle forbruget over sikringen, synes jeg du bør måle spændingen over batteriet med/uden bremsegrebet trukket for at kunne sjusse dig til batteriets tilstand. Du skal lige huske at batteriet bør være helt opladet inden du laver testen. Har batteriet stået i længere tid uden at være fuldt opladet kan det meget vel være defekt.
Nu skriver du ikke hvad det er der ikke virker på scooteren siden du henvender dig her men jeg kunne godt forestille mig at starteren ikke vil køre ?
Måling af spænding over batteripolerne, når det er forbundet til sort ledning, viser et fald fra 12,5V ned til 12,3-12,4V, mens det langsomt falder med 0,01V.
Som jeg har nævnt før, dræber enhver alvorlig belastning strøm.
Når motoren ikke kører: blinkerne virker næsten ikke, starteren virker ikke, og hornet er virkelig svagt. Når motoren kører, virker blinkerne ikke, og motoren går i stå, hvis bremsehåndtaget trykkes ned i tomgang.
Hvis jeg forbinder den sorte ledning direkte til batteriet, fungerer alt fint, men jeg vil ikke tilslutte alt, uden om tændingslåsen.
Tændingslåsen virkede fin, jeg har afbrudt og tilsluttet den mange gange. Vil tage pins ud i morgen for at tjekke dem grundigt.scootergrisen skrev: ↑27. september 2024 21:45 Tjek tændingslåsens stik. Se om der er grønt ir på stikbenene og rens og sørg for der er god forbindelse.
Tjek sikringen.
Selvom den virker kan den godt være dårligt/smeltet delvist.
Hvis sikringen er smeltet delvist så tjek sikringsholderen i plastik.
Kan selvfølgelig være du har en nyere model hvor de har lavet om på det end den jeg havde.
Sikringen virkede i orden, men jeg udskifter sikringen i morgen, for at være sikker.
Plasitc sikringsdækslet var også godt, ingen tegn på smeltning eller noget.
Dette er en 2010 model, så ikke så ny.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Tjek om batteriet oplades når motoren kører og du giver lidt gas.
Så skal spændingen stige til omkring 14,5 volt vist.
Når batteriet er i hvile og fuldt opladet er det vist 12,8-13,1 volt.
Tjek stikket til generatoren på højre side af stellet.
Det er lavet dårligt hvor hvis man hiver ud i stikkene så kan det miste forbindelsen selv det stadigvæk er låst sammen.
På min flyttede jeg den ene ledning så de sidde tættest på låsen så går det ikke løst.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #generator
Så skal spændingen stige til omkring 14,5 volt vist.
Når batteriet er i hvile og fuldt opladet er det vist 12,8-13,1 volt.
Tjek stikket til generatoren på højre side af stellet.
Det er lavet dårligt hvor hvis man hiver ud i stikkene så kan det miste forbindelsen selv det stadigvæk er låst sammen.
På min flyttede jeg den ene ledning så de sidde tættest på låsen så går det ikke løst.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #generator
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Når du kan måle et fald på 11,4 volt over en sikring, er den enten sprunget eller ikke har forbindelse i sin sokkel alt efter hvordan du måler omkring sikringen.Rin skrev: ↑27. september 2024 22:06
Måling af spænding over sikringen, når bremsehåndtaget er trykket ned, viser faldet fra 11,7V ned til 0,3V.
Måling af spænding over batteripolerne, når det er forbundet til sort ledning, viser et fald fra 12,5V ned til 12,3-12,4V, mens det langsomt falder med 0,01V.
Som jeg har nævnt før, dræber enhver alvorlig belastning strøm.
Når motoren ikke kører: blinkerne virker næsten ikke, starteren virker ikke, og hornet er virkelig svagt. Når motoren kører, virker blinkerne ikke, og motoren går i stå, hvis bremsehåndtaget trykkes ned i tomgang.
Hvis jeg forbinder den sorte ledning direkte til batteriet, fungerer alt fint, men jeg vil ikke tilslutte alt, uden om tændingslåsen.
Måling du laver over batteripolerne kan ikke bruges til noget så lang tid der ikke er forbindelse i omtalte sikring !!!
Du må sætte en ny 7A sikring i sikringsholderen og samtidig tjekke der er 0 Volt over den når der er belastning på kredsløbet, først derefter kan du måle spændingen over batteriet med/uden belastning for at bedømme batteriets helbred.
Hilsen Leif.
- Rin
- 2. Rang
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
- Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Jeg tog sikringen ud og satte multimeteret på plads for at måle strøm. Jeg har taget stifter ud på tændingen og koblet rød til dobbelt-sort-blå ledning manuelt, det gjorde ingenting. Jeg har udskiftet 7A sikringen på sort ledning, det gjorde ingenting. Ingen tegn på korrosion nogen steder ved stik. Det eneste der er tilbage er spændingsregulatoren, men jeg har ikke værktøj til at tjekke om den er defekt eller ej. Og statoren kan være gået i stykker, så nogle buler på ledningerne ved inspektion af den. Intet værktøj til at tage svinghjulet ud.
Ved måling af strømstyrke over den sorte ledningssikring, når den tages ud, er konstant træk 0,06A. Når bremsegrebet trykkes ned med motoren slukket, stiger det til 0,7-0,8A, men dør øjeblikkeligt til 0,06A. Ved måling af strømstyrke over rød batteriterminal og sort ledning er konstant træk 0,11A, når motoren kører trækker det 0,4A, og når bremsegrebet trykkes ned, trækker det 2A.
Jeg vil vedhæfte billeder, men får fejl fra forummet, når jeg prøver at uploade dem.
Ved måling af strømstyrke over den sorte ledningssikring, når den tages ud, er konstant træk 0,06A. Når bremsegrebet trykkes ned med motoren slukket, stiger det til 0,7-0,8A, men dør øjeblikkeligt til 0,06A. Ved måling af strømstyrke over rød batteriterminal og sort ledning er konstant træk 0,11A, når motoren kører trækker det 0,4A, og når bremsegrebet trykkes ned, trækker det 2A.
Jeg vil vedhæfte billeder, men får fejl fra forummet, når jeg prøver at uploade dem.
- Rin
- 2. Rang
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
- Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Måler på tværs af sikringen. 0,06A når motoren ikke kører, 0,4A når den kører og 0,8A når den kører med bremsehåndtaget trykket ned.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 elproblemer
Det er formodentligt fordi billedets dimensioner er større end forummet kan tage i mod og lave miniature til.
Kan du køre med elstarteren?
Eller slukker alt det elektriske hvis du prøver?
Sørg for batteriet er opladet og kan holde sig opladet.
Tag det ud af køretøjet og oplad det med en oplader.
Lad det stå 1 time uden der er tilsluttet noget og målt batterits spænding.
Skulle gerne være omkring 12,8 volt.
Sæt det i køretøjet og brug elstarteren mens du måler spændingen og se hvad spændingen falder til.
Kan du køre med elstarteren?
Eller slukker alt det elektriske hvis du prøver?
Sørg for batteriet er opladet og kan holde sig opladet.
Tag det ud af køretøjet og oplad det med en oplader.
Lad det stå 1 time uden der er tilsluttet noget og målt batterits spænding.
Skulle gerne være omkring 12,8 volt.
Sæt det i køretøjet og brug elstarteren mens du måler spændingen og se hvad spændingen falder til.