vga explora 4t Euro2 tager ikke gas, Update

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
krammemanden
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. november 2023 20:52
Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019

vga explora 4t Euro2 tager ikke gas, Update

Ulæst indlæg af krammemanden »

vores VGA explora 4 takt, euro 2 vil godt starte, men kan slet ikke tage gas. når man prøver at give gas, går den ud. den starter fint, i tomgang, men når den har kørt 1 til 2 minutter i tomgang - uden at røre gashåndtaget - går den ud, men kan starte igen efter få sekunder uden vrøvl.
har prøvet at skifte både benzinslange/filter, vacuumslangen,
skilt og renset karburatoren.
har prøvet at hive benzinslangen af og lade det løbe i en dunk, ved at suge i vacuumslangen, og det løber fint.
Senest rettet af krammemanden 7. september 2024 18:22, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11287
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at tjek om der er revner i gummimembranen øverst i karburatoren.
Tjek at stemplet og nålen midt i karburatoren sidder som det skal og der ikke mangler noget.
Når luftfiltertragten er fjernet kan du stikke en finger ind og flytte stemplet op og ned. Se om det glider fint.
Tjek at indsugningsstuds og karburator og luftfiltertragt sidder helt korrekt sammen og eventuellt pakninger/o-ringe ikke mangler så det er tæt.
Brugeravatar
krammemanden
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. november 2023 20:52
Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af krammemanden »

Gummimembran ser hel ud, stemplet bevæger sig frit op og ned.
Karb har været skilt til morgen og renset
Alle dyser har været skruet ud og både blæst med trykluft, og tynd ståltråd igennem.
Har skiftet benzinslangen og prøvet uden filter
Vacuumslangen skiftet.

Den starter med det samme og kører jævnt.
Giver gas og den går op i omdrejninger fint.
Efter et par minutter taber den stille omdrejninger og går ud.
Eftef 5 minutter kan jeg starte og gøre det samme igen...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11287
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske ventiljustering.
Du kan prøve at måle ventilspillerum.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ntiler.php

Du kunne ogå prøve at tage stikket til automatchokeren fra og så prøve det hele igen for at så om det ændre på hvor længe den kan køre i tomgang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af Landbo »

krammemanden skrev: 1. september 2024 11:52 Gummimembran ser hel ud, stemplet bevæger sig frit op og ned.
Karb har været skilt til morgen og renset
Alle dyser har været skruet ud og både blæst med trykluft, og tynd ståltråd igennem.
Har skiftet benzinslangen og prøvet uden filter
Vacuumslangen skiftet.

Den starter med det samme og kører jævnt.
Giver gas og den går op i omdrejninger fint.
Efter et par minutter taber den stille omdrejninger og går ud.
Eftef 5 minutter kan jeg starte og gøre det samme igen...
Lige efter motoren går ud, er der så tænding på dyret ?

Du kan også konstatere om der er tænding ved at sprøjte benzin/bremserens/karburatorrens/dieselstart indgang uden luftfilteret er monteret. Kan du holde motoren kørende på den måde har du et karburatorproblem. Det her er naturligvis også en test på om der er tænding tilstede.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
krammemanden
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. november 2023 20:52
Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af krammemanden »

Opfølgning.
Har taget skridtet og købt en spritny karburator, inkl automatchoker.
Batteri fuldt opladt, benzin nok på, testet at der er masser af gnist i tændrør, når den ligges på motorblokken.

Jeg suger i Vacuumslangen for at fylde den op, og når jeg trykker start, springer den i gang og kører fint i tomgang. Så snart man giver gas lidt hurtigt dør den. Kan sagtens starte umiddelbart efter og køre et stykke tid i tomgang.
Har prøvet både med og uden filter i luftfilterkassen

Kan en CDI drille i det her tilfælde??
Den kører med de stik 4+1
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af Landbo »

krammemanden skrev: 7. september 2024 18:21 Opfølgning.
Har taget skridtet og købt en spritny karburator, inkl automatchoker.
Batteri fuldt opladt, benzin nok på, testet at der er masser af gnist i tændrør, når den ligges på motorblokken.

Jeg suger i Vacuumslangen for at fylde den op, og når jeg trykker start, springer den i gang og kører fint i tomgang. Så snart man giver gas lidt hurtigt dør den. Kan sagtens starte umiddelbart efter og køre et stykke tid i tomgang.
Har prøvet både med og uden filter i luftfilterkassen

Kan en CDI drille i det her tilfælde??
Den kører med de stik 4+1
Det er ski da træls og købe ny karburator og det så ikke hjælper.

Personligt ville jeg nok give mig til at undersøge om der kommer nok benzin fra tanken ned i svømmerhuset som det første. En ældre benzinhane med en stiv membran kan gøre du ikke kan fylde svømmerhuset op. Ligeså kan et mikroskopisk hul i sugeslangen til og åbne hanen kunne give omtalte symptomer, husk at slangen ikke må kunne give falsk luft, ej heller omkring tilslutnings studserne. Skift gerne sugeslangen ud.

Nu jeg husker det kan benzinslangen også have fået et klem et sted så der ikke er et ret stort flow af benzin ned til svømmerhuset.

Jeg ville nøje undersøge de ovennævnte ting grundigt først inden du begynder at tænke på ny CDI mm.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
krammemanden
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. november 2023 20:52
Køretøjer: baotian BT49QT-9 fra 2019

Re: vga explora 4t Euro2 tager ikke gas

Ulæst indlæg af krammemanden »

Landbo skrev: 8. september 2024 06:24
krammemanden skrev: 7. september 2024 18:21 Opfølgning.
Har taget skridtet og købt en spritny karburator, inkl automatchoker.
Batteri fuldt opladt, benzin nok på, testet at der er masser af gnist i tændrør, når den ligges på motorblokken.

Jeg suger i Vacuumslangen for at fylde den op, og når jeg trykker start, springer den i gang og kører fint i tomgang. Så snart man giver gas lidt hurtigt dør den. Kan sagtens starte umiddelbart efter og køre et stykke tid i tomgang.
Har prøvet både med og uden filter i luftfilterkassen

Kan en CDI drille i det her tilfælde??
Den kører med de stik 4+1
Det er ski da træls og købe ny karburator og det så ikke hjælper.

Personligt ville jeg nok give mig til at undersøge om der kommer nok benzin fra tanken ned i svømmerhuset som det første. En ældre benzinhane med en stiv membran kan gøre du ikke kan fylde svømmerhuset op. Ligeså kan et mikroskopisk hul i sugeslangen til og åbne hanen kunne give omtalte symptomer, husk at slangen ikke må kunne give falsk luft, ej heller omkring tilslutnings studserne. Skift gerne sugeslangen ud.

Nu jeg husker det kan benzinslangen også have fået et klem et sted så der ikke er et ret stort flow af benzin ned til svømmerhuset.

Jeg ville nøje undersøge de ovennævnte ting grundigt først inden du begynder at tænke på ny CDI mm.

Hilsen Leif.
Takker Leif
Jeg køber nye benzin og vacuumslanger.
Har haft slangen af og lade den løbe ned i en dunk, og der løber den fint, men kan jo som du siger, trække falsk luft, evt i studsen hvor den sidder på

Scooteren har knægten fået af mor, og hun fik den næsten gratis, så der er lidt at bruge på den i forhold til at købe en køreklar til 4-5000 kr (og så måske fejler alligevel)
Besvar