Olielampe lyser

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Olielampe lyser

Ulæst indlæg af SteenKolding »

I går under en køretur begyndte olielampen at lyse (rød pære med oliekande-symbol).
Jeg tjekkede oliestand, men den var fin. Så må det vel betyde manglende olietryk? Men hvordan det?
Det kunne måske også være et stik der sidder løst, eller fordi jeg rengjorde scooteren med haveslange forleden dag, også ind under baghjul og sæde. Måske er der kommet vand ind et sted.
Hvad kan det ellers skyldes?
Det er en Sym 4t 300cc.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 5. august 2024 05:19 I går under en køretur begyndte olielampen at lyse (rød pære med oliekande-symbol).
Jeg tjekkede oliestand, men den var fin. Så må det vel betyde manglende olietryk? Men hvordan det?
Det kunne måske også være et stik der sidder løst, eller fordi jeg rengjorde scooteren med haveslange forleden dag, også ind under baghjul og sæde. Måske er der kommet vand ind et sted.
Hvad kan det ellers skyldes?
Det er en Sym 4t 300cc.


Olietryksgiveren er en simpel fjederbelastet on/off swits der godt kan gå i udu.
En dårlig forbindelse fra giveren vil normalt ikke kunne tænde olietryksindikatoren.
Normalt vil et begyndende dårligt olietryk tænde olielampen i varmt vejr under længere ture og når motoren går tomgang.

Hvad er det for noget olie du bruger ?
Hvor længe siden er det du skiftede olien ?
Er der blandet indholdet af små dyre flasker i din olie ?
Hvor lang tid siden er det du skiftede oliefilter ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der kan også står OIL CHECK istedet for symbolet.
Så det er muligvis en lampe der tænder efter x antal km for at påminde om at det er tid til at skifte motoroile og så kan man nulstille den.
Ser ud til man skal trykke på M/OIL-knappen for at nulstille.
sym-citycom-s-300i-gallery-120180512152144.jpg
sym-citycom-300i-abs-6.jpg
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak for de gode råd. Det er åbenbart en lampe der lyser hver 3000 km når det er tid til at skifte olie, har jeg fundet ud af. Altså en olieskift-indikator. Man slukker den ved at trykke på OIL knappen I 2 sekunder.
Hvis der er lavt olietryk ved jeg ikke hvad der lyser. Måske motor-lampen i stedet for.
Vedhæftede filer
20240805_164028.jpg
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 5. august 2024 16:59 Tak for de gode råd. Det er åbenbart en lampe der lyser hver 3000 km når det er tid til at skifte olie, har jeg fundet ud af. Altså en olieskift-indikator. Man slukker den ved at trykke på OIL knappen I 2 sekunder.
Hvis der er lavt olietryk ved jeg ikke hvad der lyser. Måske motor-lampen i stedet for.
Somme tider kan man blive klogere af og læse den medfølgende manual. ;)

Lys i lampen for hver 3000 km, hvilket SYM åbenbart mener er nødvendigt mellem hvert olieskift ? Så lidt kørte man kun kun på olie fra 50-serne, det er åbenbart et veterankøretøj du der fik købt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er formodentligt ikke nogen måling af olietryk.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 5. august 2024 16:59
Hvis der er lavt olietryk ved jeg ikke hvad der lyser. Måske motor-lampen i stedet for.
Glemte helt.

Monstro ikke motorlampen lyser rød ved for lavt olietryk.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 5. august 2024 17:47
Somme tider kan man blive klogere af og læse den medfølgende manual. ;)

Lys i lampen for hver 3000 km, hvilket SYM åbenbart mener er nødvendigt mellem hvert olieskift ? Så lidt kørte man kun kun på olie fra 50-serne, det er åbenbart et veterankøretøj du der fik købt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Der var ikke nogen medfølgende manual ;) Men jeg fandt info online.
Jeg tror de fleste scootere har 3000 km interval, jeg er aldrig stødt på andet. Der er kun omkring 1,2 liter olie i motoren og det bliver muligvis hurtigere "slidt" i forhold til hvis der var 2½ liter til at køle og smøre. Og da scooteren bliver solgt steder hvor der er varmt og støvet og bjergrigt, så har man sikkert valgt 3000 km ud fra et sikkerheds princip. Jeg ved fra moderne biler (Honda), at der er 10.000 km olieskift interval i ørkenstater. Det ville jo være uhørt og usælgeligt herhjemme.
En Honda NC750 motorcykel har forskelligt olieskift interval afhængig af land. I Sydkorea er det 3000 miles, i USA er 4000 miles og i Europa er det 8000 miles iflg. manualen. Om det er ren marketing, ved jeg ikke.
Men for mig er det lige meget om jeg skal skifte hver 3000 eller 5000 km, jeg kører ikke så meget alligevel og 1 liter olie koster jo ikke alverden. Den er mest til bykørsel. Havde det været en touringmaskine så er 3000 km klart i underkanten.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 7. august 2024 03:12
Landbo skrev: 5. august 2024 17:47
Somme tider kan man blive klogere af og læse den medfølgende manual. ;)

Lys i lampen for hver 3000 km, hvilket SYM åbenbart mener er nødvendigt mellem hvert olieskift ? Så lidt kørte man kun kun på olie fra 50-serne, det er åbenbart et veterankøretøj du der fik købt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Der var ikke nogen medfølgende manual ;) Men jeg fandt info online.
Jeg tror de fleste scootere har 3000 km interval, jeg er aldrig stødt på andet. Der er kun omkring 1,2 liter olie i motoren og det bliver muligvis hurtigere "slidt" i forhold til hvis der var 2½ liter til at køle og smøre. Og da scooteren bliver solgt steder hvor der er varmt og støvet og bjergrigt, så har man sikkert valgt 3000 km ud fra et sikkerheds princip. Jeg ved fra moderne biler (Honda), at der er 10.000 km olieskift interval i ørkenstater. Det ville jo være uhørt og usælgeligt herhjemme.
En Honda NC750 motorcykel har forskelligt olieskift interval afhængig af land. I Sydkorea er det 3000 miles, i USA er 4000 miles og i Europa er det 8000 miles iflg. manualen. Om det er ren marketing, ved jeg ikke.
Men for mig er det lige meget om jeg skal skifte hver 3000 eller 5000 km, jeg kører ikke så meget alligevel og 1 liter olie koster jo ikke alverden. Den er mest til bykørsel. Havde det været en touringmaskine så er 3000 km klart i underkanten.
:mrgreen:

Forskellen i intervallerne for olieskift burde ikke have noget at gøre med hvor varmt eller støvet der er de forskellige steder i verdenen men udelukkende kvaliteten af brændstoffet (hovedsagelig indholdet af svovl) og smøreoliens evne til ikke at blive nedbrudt.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Olielampe lyser

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg er ikke så bange for om jeg kører 3000 eller 4000 km mellem hver olieskift sålænge olien er "fedtet" og ikke ligesom vand. Sålænge olien har den der fedtede hinde så er det vel ok?
Jeg plejer dog at overholde intervallerne af ren ærefrygt.
Besvar