skifte tændrør Suzuki DM50
skifte tændrør Suzuki DM50
Hej
Jeg skal skifte tændrøret på min Suzuki DM50, jeg har ikke megen forstand på knallerter, men prøver at lære lidt af gangen.
Når jeg skifter tændrør er processen så bare at skrue det gamle ud og det nye ind? Vil bare være sikker på at jeg ikke laver en eller anden dum fejl.
Jeg skal skifte tændrøret på min Suzuki DM50, jeg har ikke megen forstand på knallerter, men prøver at lære lidt af gangen.
Når jeg skifter tændrør er processen så bare at skrue det gamle ud og det nye ind? Vil bare være sikker på at jeg ikke laver en eller anden dum fejl.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Ja mon ikke det bare er af med tændrøret også dreje en tændrørsnøgle i korrekt størrelse den rette vej.
Det er vist ikke specialt hårdt et nyt tændrør skal drejes på.
Der kan stå på pakken hvor meget der skal drejes. F.eks. en halv omgang. Når tændrøret er nyt og pakning ikke er mast flad før.
Så læg mærke til enden at den gamle tændrør hvor det sidder i tændrørshætten om der skal sidder sådan en dut på gevindet. Så skal det nye tændrør have det samme så det passe med tændrørshætten.
Det er formodentligt 20,6 mm tændrørsnøgle der skal bruges.
Så kan du eventuelt tage billeder tæt på elektroderne af det gamle tændrør der hvor det er beskidt så kan man måske se noget ud fra det.
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/tendror.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... endror.php
Det er vist ikke specialt hårdt et nyt tændrør skal drejes på.
Der kan stå på pakken hvor meget der skal drejes. F.eks. en halv omgang. Når tændrøret er nyt og pakning ikke er mast flad før.
Så læg mærke til enden at den gamle tændrør hvor det sidder i tændrørshætten om der skal sidder sådan en dut på gevindet. Så skal det nye tændrør have det samme så det passe med tændrørshætten.
Det er formodentligt 20,6 mm tændrørsnøgle der skal bruges.
Så kan du eventuelt tage billeder tæt på elektroderne af det gamle tændrør der hvor det er beskidt så kan man måske se noget ud fra det.
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/tendror.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... endror.php
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Tusinde tak for svar
Jeg købte desværre en tændrørsnøgle i ringe kvalitet :/
Er det iøvrigt svært selv at skifte dækket på forhjulet?
Jeg købte desværre en tændrørsnøgle i ringe kvalitet :/
Er det iøvrigt svært selv at skifte dækket på forhjulet?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Vil mene det er rimeligt nemt, har dog også prøvet det mange mange mange gange gennem de sidste ca 60 år.
Det er bedst du kun bruger fingerkræfter og sørger for slangen ikke kommer i klemme når dækket skal pumpes op. Har du ikke fingerkræfter nok, bør du investerer i 3 dækjern der er lavet af plastic, og bruge dem til af og påmontering. Vil du genanvende slangen må den ikke komme i klemme mellem dækjern og fælg/dæk ved af/på-montering. Var det min knallert ville jeg også ofre en ny slange nu du har den muldvarpen frem i lyset alligevel.
Brug af skruetrækkere ved af og påmontering er ikke tilrådeligt, vil personligt kalde det en dødssynd.
God arbejdslyst, Leif.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Hej Leif, tak for svar
Jeg har lige været ude og købe 3 dækjern(godt nok i metal) og dæk + slange.
Hvad tænker du på ift. at bruge fingerkræfter?
Jeg har lige været ude og købe 3 dækjern(godt nok i metal) og dæk + slange.
Hvad tænker du på ift. at bruge fingerkræfter?
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
I øvrigt, grunden til at jeg vil prøve at skifte tændrør er fordi at den har problemer med at gå ud når den går i tomgang. Jeg kan godt starte den, og køre lidt på den, men når jeg træder ud af 2 gear og ned i tomgang så går den tit ud, har prøvet at justere lidt på dysen og tomgangs skruen, men det hjælper ikke. Så derfor tænkte jeg at det måske kunne være tændrøret
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Undvære dækjern. Du kan nemt krænge dækket af og på ved udelukkende at bruge dine hænder på den type dæk og fælg der sidder på en DM 50.
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 30. juli 2023 19:29, rettet i alt 2 gange.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Ahh, okay super
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Det kan du nok godt finde ud af. Fordækket er lettere end bagdækket.
Du skal bare lige lære teknikken med de 3 dækjern.
Luk luften af ventilen.
Mas dækket ind så det slipper fælgen hele vejen rundt.
Sæt to dækjern et lille stykke fra hinanden og sørg samtidig for at dækket i modsatte side af fælgen trykkes ind i midten af fælgen mens du vipper dækjernene.
Sæt det tredje dækjern på et lille stykke fra de to andre dækjern og vip.
Hvis du skal bruge mange krafter for at vippe dækjernene så tjek lige at dække i modsatte side af fælgen er trykket ind på midten.
Nogle dækjern har et hak så de kan sidde fast på en ege så du slipper for at holde på dem hele tiden.
Du kan også tjekke fælgbåndet hvis der er sådan et og overveje at skifte det hvis det er nødvendigt.
Du skal bare lige lære teknikken med de 3 dækjern.
Luk luften af ventilen.
Mas dækket ind så det slipper fælgen hele vejen rundt.
Sæt to dækjern et lille stykke fra hinanden og sørg samtidig for at dækket i modsatte side af fælgen trykkes ind i midten af fælgen mens du vipper dækjernene.
Sæt det tredje dækjern på et lille stykke fra de to andre dækjern og vip.
Hvis du skal bruge mange krafter for at vippe dækjernene så tjek lige at dække i modsatte side af fælgen er trykket ind på midten.
Nogle dækjern har et hak så de kan sidde fast på en ege så du slipper for at holde på dem hele tiden.
Du kan også tjekke fælgbåndet hvis der er sådan et og overveje at skifte det hvis det er nødvendigt.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
tAK I øvrigt, grunden til at jeg vil prøve at skifte tændrør er fordi at den har problemer med at gå ud når den går i tomgang. Jeg kan godt starte den, og køre lidt på den, men når jeg træder ud af 2 gear og ned i tomgang så går den tit ud, har prøvet at justere lidt på dysen og tomgangs skruen, men det hjælper ikke. Så derfor tænkte jeg at det måske kunne være tændrøretscootergrisen skrev: ↑31. juli 2023 00:07 Det kan du nok godt finde ud af. Fordækket er lettere end bagdækket.
Du skal bare lige lære teknikken med de 3 dækjern.
Luk luften af ventilen.
Mas dækket ind så det slipper fælgen hele vejen rundt.
Sæt to dækjern et lille stykke fra hinanden og sørg samtidig for at dækket i modsatte side af fælgen trykkes ind i midten af fælgen mens du vipper dækjernene.
Sæt det tredje dækjern på et lille stykke fra de to andre dækjern og vip.
Hvis du skal bruge mange krafter for at vippe dækjernene så tjek lige at dække i modsatte side af fælgen er trykket ind på midten.
Nogle dækjern har et hak så de kan sidde fast på en ege så du slipper for at holde på dem hele tiden.
Du kan også tjekke fælgbåndet hvis der er sådan et og overveje at skifte det hvis det er nødvendigt.