Hej alle.
Jeg står og med en adskilt morini blok (Suzuki adress Ap50) hvor planen var at fjerne oliepumpen og blande olie i benzinen selv.
Jeg ser at der er en oliekanal til hvert krumtapleje, som går fra oliepumpe til studs og så ned igennem blokken til lejesædet.
Bliver lejerne smurt tilstrækkeligt/ordentligt, ved at blande olie i benzinen?
Er der nogle der ligger inde med erfaring på dette? Så høre jeg meget gerne da mit projekt er gået lidt i stå
Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
I prinsippet ja, men personligt vil jeg mene det er et must at undgå blanderiet.Kenneth skrev: ↑11. februar 2023 16:55 Hej alle.
Jeg står og med en adskilt morini blok (Suzuki adress Ap50) hvor planen var at fjerne oliepumpen og blande olie i benzinen selv.
Jeg ser at der er en oliekanal til hvert krumtapleje, som går fra oliepumpe til studs og så ned igennem blokken til lejesædet.
Bliver lejerne smurt tilstrækkeligt/ordentligt, ved at blande olie i benzinen?
Er der nogle der ligger inde med erfaring på dette? Så høre jeg meget gerne da mit projekt er gået lidt i stå
Hilsen Leif.
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
Tak for svar Leif.
Det er lidt som med religion og selvblanding.
Jeg har dog søgt nettet tyndt og kan se ældre suzuki modeller kører med denne “CCI lubricant system” hvor lejerne får olien fra olie pumpen. Min usikkerhed ligger heri om lejerne for den rette mængde smøring. Da selve krumtappen ikke levere nok ud i lejerne ved selvblanding
Det er lidt som med religion og selvblanding.
Jeg har dog søgt nettet tyndt og kan se ældre suzuki modeller kører med denne “CCI lubricant system” hvor lejerne får olien fra olie pumpen. Min usikkerhed ligger heri om lejerne for den rette mængde smøring. Da selve krumtappen ikke levere nok ud i lejerne ved selvblanding
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
Der er jo rigtig mange totaktsmotorer, hvor eneste smøring af krumtaplejerne sker gennem den olie der er iblandet benzinen. Nålelejerne i begge ender af plejlstangen får jo også "kun" deres smøring gennem den olieblandet benzin.Kenneth skrev: ↑11. februar 2023 21:21 Tak for svar Leif.
Det er lidt som med religion og selvblanding.
Jeg har dog søgt nettet tyndt og kan se ældre suzuki modeller kører med denne “CCI lubricant system” hvor lejerne får olien fra olie pumpen. Min usikkerhed ligger heri om lejerne for den rette mængde smøring. Da selve krumtappen ikke levere nok ud i lejerne ved selvblanding
Hilsen Leif.
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
Ja det var netop det der undrede mig.
Med CCI systemet tror jeg ikke krumtaplejerne får samme mængde smøring uden at have oliepumpen monteret, som ved andre systemer, som er uden pumpe der levere olie direkte i leje sædet.
Jeg må igang med grundig rensning af oliepumpen og få den monteret.
Hilsen Kenneth
Med CCI systemet tror jeg ikke krumtaplejerne får samme mængde smøring uden at have oliepumpen monteret, som ved andre systemer, som er uden pumpe der levere olie direkte i leje sædet.
Jeg må igang med grundig rensning af oliepumpen og få den monteret.
Hilsen Kenneth
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
Det korte svar er nej, lejerne bliver ikke smurt tilstrækkeligt/ordentligt ved at blande olie i benzinen.
Oliepumpen i en Suzuki AP50 leverer en konstant strøm af olie til krumtapslejerne. Denne olie er nødvendig for at smøre lejerne og holde dem kølige. Hvis du fjerner oliepumpen og kun blander olie i benzinen, vil lejerne kun blive smurt, når benzinen fordamper og efterlader olien. Dette vil ikke være tilstrækkeligt til at holde lejerne kølige og beskytte dem mod slid. Hvis du har brug for mere lejeinformation, kan du besøge https://en.tradebearings.com/ eller https://de.tradebearings.com/
Der er nogle mennesker, der hævder, at det er muligt at fjerne oliepumpen og blande olie i benzinen uden at forårsage problemer med lejerne. Disse mennesker hævder, at de bruger en højere olieblanding i benzinen, f.eks. 1:25 eller 1:30. Dette vil give lejerne mere olie, men det er stadig ikke en garanti for, at de vil blive smurt tilstrækkeligt.
Oliepumpen i en Suzuki AP50 leverer en konstant strøm af olie til krumtapslejerne. Denne olie er nødvendig for at smøre lejerne og holde dem kølige. Hvis du fjerner oliepumpen og kun blander olie i benzinen, vil lejerne kun blive smurt, når benzinen fordamper og efterlader olien. Dette vil ikke være tilstrækkeligt til at holde lejerne kølige og beskytte dem mod slid. Hvis du har brug for mere lejeinformation, kan du besøge https://en.tradebearings.com/ eller https://de.tradebearings.com/
Der er nogle mennesker, der hævder, at det er muligt at fjerne oliepumpen og blande olie i benzinen uden at forårsage problemer med lejerne. Disse mennesker hævder, at de bruger en højere olieblanding i benzinen, f.eks. 1:25 eller 1:30. Dette vil give lejerne mere olie, men det er stadig ikke en garanti for, at de vil blive smurt tilstrækkeligt.
Senest rettet af jannickz 2. januar 2024 02:54, rettet i alt 1 gang.
- kokken
- 6. Rang
- Indlæg: 87
- Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
- Køretøjer: Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994 - mc
Adly Pista - 1997 - Geografisk sted: København
Re: Kan jeg fjerne og blænde olie pumpe?
Der er noget om emnet i denne Youtube video,som beskriver problemet med at mikse olie/benzin på en motor med drejeventil.