Trilet 2000M tænding (hjælp påskønnet) ;)
- Jalle_M
- 1. Rang
- Køretøjer: PGO Hot50 (hverdags scooter)
PGO Hot50 Postknallert
Gilera Storm (projekt)
Honda SFX (projekt)
Aprilia Amico (projekt)
Trilet 2000M tænding (hjælp påskønnet) ;)
Hej.
Har dette "projekt" som egentlig ikke er et projekt.
Men den gnister ikke, og har tjekket alle kabler efter ir samt stik.
Jeg ved at det er en Morini Franco 50cc LC motor, men har søgt på hjælp på Google på motoren, men kan ikke finde præcis denne model med vandkøl.
Har prøvet at skifte tændspolen men uden held.
Nu er jeg ved at afmontere tændingen på krumtappen, men hvordan får jeg svinghjulet af?
Der sidder et lille tandhjul udenpå svinghjulet som køre vandpumpen(vil jeg skyde på).
Er selve dette lille tandhjul en møtrik i sig selv? Og i så fald, hvordan skruer jeg den af?
Håber inderligt der er nogen der kan hjælpe da jeg ikke kommer nogen vegne med den foreløbig.
Vh, Jacob
Har dette "projekt" som egentlig ikke er et projekt.
Men den gnister ikke, og har tjekket alle kabler efter ir samt stik.
Jeg ved at det er en Morini Franco 50cc LC motor, men har søgt på hjælp på Google på motoren, men kan ikke finde præcis denne model med vandkøl.
Har prøvet at skifte tændspolen men uden held.
Nu er jeg ved at afmontere tændingen på krumtappen, men hvordan får jeg svinghjulet af?
Der sidder et lille tandhjul udenpå svinghjulet som køre vandpumpen(vil jeg skyde på).
Er selve dette lille tandhjul en møtrik i sig selv? Og i så fald, hvordan skruer jeg den af?
Håber inderligt der er nogen der kan hjælpe da jeg ikke kommer nogen vegne med den foreløbig.
Vh, Jacob
-
- 15. Rang
Re: Trilet 2000M tænding (hjælp påskønnet) ;)
Hvis du har lyst må du gerne tage en masse billederne af de forskellige dele.
Det jeg har til den er på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... trilet.php
Du kan måle stelforbindelse, tændspole, tændrørskabel, hætte, spoler, sikringer osv. med et multimeter.
Det jeg har til den er på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... trilet.php
Du kan måle stelforbindelse, tændspole, tændrørskabel, hætte, spoler, sikringer osv. med et multimeter.
- Jalle_M
- 1. Rang
PGO Hot50 Postknallert
Gilera Storm (projekt)
Honda SFX (projekt)
Aprilia Amico (projekt)
Dette er svinghjulet, og så vidt jeg kan se eller forstå, så er det dette lille tandhjul som skal skrues af maskinen..
- Jalle_M
- 1. Rang
PGO Hot50 Postknallert
Gilera Storm (projekt)
Honda SFX (projekt)
Aprilia Amico (projekt)
Har allerede målt stel og strøm med et multimeter.
Behøver ikke måle tændspole da den er skiftet. Den gamle virker endda på en anden trilet, så det er ikke den der er problemet.
Behøver ikke måle tændspole da den er skiftet. Den gamle virker endda på en anden trilet, så det er ikke den der er problemet.
-
- 15. Rang
Jeg har vist ikke noget info til den motor.
Men svinghjulet kan nok holdes med en universalholder ved hullerne også et specialværktøj til at dreje den med tænderne af.
Og muligvis endnu et specialværktøj til at trække svinghjulet af.
Men du behøver ikke tage det af for at måle det så start med at måle spolerne.
Du kan lave alle de målinger der kan lave med de ledningerne der kommer ud og motorblokken og skrive det ned.
Så kan det være jeg kan finde noget at sammenligne med eller andre der ved noget.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ktrisk.php
Du kunne også prøve og skifte CDI-boksen hvis den har sådan en og du har en anden.
Men svinghjulet kan nok holdes med en universalholder ved hullerne også et specialværktøj til at dreje den med tænderne af.
Og muligvis endnu et specialværktøj til at trække svinghjulet af.
Men du behøver ikke tage det af for at måle det så start med at måle spolerne.
Du kan lave alle de målinger der kan lave med de ledningerne der kommer ud og motorblokken og skrive det ned.
Så kan det være jeg kan finde noget at sammenligne med eller andre der ved noget.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ktrisk.php
Du kunne også prøve og skifte CDI-boksen hvis den har sådan en og du har en anden.
- Jalle_M
- 1. Rang
PGO Hot50 Postknallert
Gilera Storm (projekt)
Honda SFX (projekt)
Aprilia Amico (projekt)
Jeg fik det såkaldte tandhjul af.
Den var en møtrik i sig selv med gevind på krumtap.
Jeg satte en stempelstop i topstykket, og brugte en papegøje tang til at skrue den af, og den kom med det samme.
Derefter brugte jeg en aftrækker jeg købte fra KGI.dk.
Lavet til Morini Franco motor, samt nogle puch og tunings-tæninger.
Jeg fik svinghjulet af og så statoren.
Jeg er lidt forvirret. Jeg havde regnet med der sad en pickup et eller andet sted, men det gjorde der ikke.
Der sad en stator med 4 spoler, og det var det.
3 ledninger kommer der derfra.
Jeg forstår det ikke.
Der er intet ir eller andet form for tegn for at det ikke skulle virke. Rent faktisk ser den helt ny ud.
Jeg kan bare IKKE finde en CDI boks på den nogle steder..
Men jeg må kigge igen så. Der MÅ sidde en siden den ser sådan ud.
Ellers er der nogen der ved hvordan dette system fungere hvis den ikke gnister?
Den var en møtrik i sig selv med gevind på krumtap.
Jeg satte en stempelstop i topstykket, og brugte en papegøje tang til at skrue den af, og den kom med det samme.
Derefter brugte jeg en aftrækker jeg købte fra KGI.dk.
Lavet til Morini Franco motor, samt nogle puch og tunings-tæninger.
Jeg fik svinghjulet af og så statoren.
Jeg er lidt forvirret. Jeg havde regnet med der sad en pickup et eller andet sted, men det gjorde der ikke.
Der sad en stator med 4 spoler, og det var det.
3 ledninger kommer der derfra.
Jeg forstår det ikke.
Der er intet ir eller andet form for tegn for at det ikke skulle virke. Rent faktisk ser den helt ny ud.
Jeg kan bare IKKE finde en CDI boks på den nogle steder..
Men jeg må kigge igen så. Der MÅ sidde en siden den ser sådan ud.
Ellers er der nogen der ved hvordan dette system fungere hvis den ikke gnister?
-
- 15. Rang
Prøv og kig hele vejen rundt på svinghjulet om der er en forhøjning til en pickup.
Ellers må pickupen vel sidde i modsatte side a motoren hvis ikke den er ved svinghjulet.
Kan være tændspole og CDI-boks er bygget sammen. Det gør de vist nogen på nogen af de italienske køretøjer. Og der står made in italy på svinghjulet.
Hvis det kun er en tændspole uden CDI-boks så følg ledningerne fra tændspolen så finder du CDI-boksen. Eller hvad den nu har den model.
Tag gerne en masse flere billeder.
Hvis du kan finde hvor motornummeret osv står så er det nok lettere at finde billeder så man kan se hvor de forskellige ting sidder.
Ellers må pickupen vel sidde i modsatte side a motoren hvis ikke den er ved svinghjulet.
Kan være tændspole og CDI-boks er bygget sammen. Det gør de vist nogen på nogen af de italienske køretøjer. Og der står made in italy på svinghjulet.
Hvis det kun er en tændspole uden CDI-boks så følg ledningerne fra tændspolen så finder du CDI-boksen. Eller hvad den nu har den model.
Tag gerne en masse flere billeder.
Hvis du kan finde hvor motornummeret osv står så er det nok lettere at finde billeder så man kan se hvor de forskellige ting sidder.
- Jalle_M
- 1. Rang
PGO Hot50 Postknallert
Gilera Storm (projekt)
Honda SFX (projekt)
Aprilia Amico (projekt)
Jeg takker.
Jeg prøver lige at kigge i weekenden.
Jeg prøver lige at kigge i weekenden.