Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg har skiftet bremsevæske i dag, og motioneret bremsegrebet som du beskrev. Jeg har også fjernet gummihætten og sprøjtet noget Motul smørreolie derind (ikke WD40 som vel mere er noget rustopløser i virkeligheden). Det har virkelig hjulpet! Så pt er der ingen problemer. Og enig i, at forbremsen er rigtig god. Det er også en pæn stor skive der sidder på forhjulet sammenlignet med nogle af de små scootere med 12" hjul.
Ellers synes jeg faktisk at det er en fin scooter der lader til at være solid og holdbar (7-9-13). Dog er affjedringen urimelig hård - selv i den blødeste indstilling. Og den er temmelig lav. Jeg har 2 gange i forgårs skrabet bunden på en asfalteret nedkørsel fra fortov til vej. Og så lige lyset der slukker når man kører langsomt eller stopper :-(
Næste projekt bliver at få ændret vindskærmen så den passer i højden.
En "sjov" ting... ved alle serviceeftersyn er ventilspillerummet stillet til 0,08 mm som på 50cc af mekanikerne. Men i manualen står der 0,12mm. Uvidenhed?
Hvor stor en forskel vil det gøre? Mærkbar?
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Ulæst indlæg af Supercharger »

Det er ret nemt. hvis ventilspillerummet er for stort ville du kunne høre en "tikken" især ved tomgang. :party:
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Er det "farligt" hvis den tikker? Og hvad sker der hvis ventilerne står for stramt?
Jeg fik svar fra importøren, der skriver at de skal stå på 0,12mm og ikke 0,08. Og blandingsskruen skal stå på 3½ omdrejninger ud (3½ x 360 grader).
Han skriver også, at hoveddysen er #104 og nålen i karburatoren ikke kan justeres op eller ned.
Jeg må se på, om der er sat en anden dyse i, før jeg begynder at justere blandingsskruen. Ellers passer tingene nok ikke sammen.
Jeg har prøvet at justere blandingsskruen ind til de 3½ i tomgang, men så går den ud. Jeg har så justeret tomgangsskruen, men så har den lidt sværere ved at give gas, synes jeg. Så måske er der sat en større eller mindre dyse i, hvem ved. Jeg skal i hvert fald have justeret ventiler, tjekket dyse og justeret blandingsskruen.
Står der tydeligt nummer på dysen (fx 104)?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis man skulle vælge så er det vist nok bedre at der er for stort ventilspillerum end for lidt.
For stort spillerum skulle give larm. Ved ikke om det er "farligt".
For lidt spillerum skulle gøre at ventilerne måske ikke lukker helt også kan de vist ikke så godt komme af med varmen og det går vel også ud over kompressionen/motorydelsen.
Det er ikke noget jeg har erfaring med men det har jeg vist læst.

Men du skal jo hellere gå efter at justere korrekt.
Jeg har i nogen manualer set forskelle mål til samme ting og i nogen manualer har jeg set det ene angivet med rødt ligesom at det er blevet rettet.
Du kan se nogen mål til 50 ccm på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... a_manualer
Prøv og kig i flere forskellige manualer og se hvad der står.
Udstødningsventilen skal gerne have mere spillerum end indsugningsventilen.
Min gasnål kan vist heller ikke justeres. Det er muligvis kun/mest på 2 takt at man kan det.
Ja på min hovedyse og tomgangsdyse stå der størrelse. Man kan dog også file en dyse op så man skal nok ikke stole blindt på det tal hvis man har købt noget brugt.
Brugeravatar
kim2635
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Kymco Super 8 125 CCM

Ulæst indlæg af kim2635 »

"cootergrisen har ændret sin Kymco så den ikke bruger lysboksen, Det er der også en guide om.
Hvor finder man den Guide, altså jeg mener, er der en guide mere en ovenstående? Det er nemlig noget som jeg godt kunne tænke mig at ændre.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Du kan læse om Kymco Super 8, og lyskontrolboksen på scootergrisens kymco super 8 side:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... super8.php

Hvis du ønsker at udskifte lyskontrolboksen:

Biltema 42-307, eller med ledninger 42-601 kan direkte sættes til i stedet for lyskontrolboksen.

https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... obL6P67Lji (42-601)

https://www.biltema.dk/bil---mc/elsyste ... 2000049772 (42-307)

Billede

Der er 6 ledninger på lyskontrol boksen. De er i to stik, det ene med to ledninger, og det andet med 4. Det med to ledninger indeholder plus og minus. Minus er grøn, og plus er rød. De skal på midten på ovenstående relæ. Minus, altså den grønne ledning, til den side der vender mod sikringen (S,Terra), og plus, den røde, til den side der er i den anden retning (B,Batteria). Og i det andet stik er der 4 ledninger. De to er hvide, og de to er blå. De hvide er nærlys, de blå er fjernlys. Den, af de hvide ledninger som har en streg går til lampesiden, og skal på der hvor der står L på relæet (for lampe). Det vil sige f.eks. hvid-streg til (L1,Farol1) og blå-streg til (L2,Farol2). Ledningerne uden streg går hvid til (S1,Comando1) og blå til (S2,Comando2). Samtidigt er der to beskyttelsessikringer man kan skifte ud med nogen som passer til pærenerne.

Her er tegningen over stikket tyvstjålet fra scootergrisens side:
Billede

Hvid: Lyskontakt kort. Forbindes til (S1,Comando1).
Hvid streg: Forpærer kort. Forbindes til (L1,Farol1).
Blå: Lyskontakt lang. Forbindes til (S2,Comando2).
Blå streg: Forpærer lang. Forbindes til (L2,Farol2).
Rød: Batteri +. Forbindes til (B,Batteria).
Grøn: Stel. Forbindes til (S,Terra).
Ledning til CDI forbindes ikke.

Du kan se et eksempel på monteringen her: https://www.billig-scooter.dk/thread-22381-page-5.html

Sæt eventuelt noget krympeflex over metalterminalerne for en sikkerhedsskyld, og måske kan du finde et sted at skrue den på eller spænde den fast med nogle kabelstrips igennem hullerne.
Brugeravatar
kim2635
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Kymco Super 8 125 CCM

Ulæst indlæg af kim2635 »

Tusind tak for info, det har jeg overført til en fil, så jeg ikke skal lede det op igen på et senere tidspunkt. :-)
Besvar