ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Indlæg af FarSkifterOlie »

Hej,

Jeg har en ELM327 OBD interface, jeg tidligere har benyttet til Ford og Citroën.
Nu kunne jeg godt tænke mig at bruge den til datters scooter MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI.
Er der nogen, der kan anbefale noget gratis software (eller billigt) til iPhone?

Problemet jeg skal have styr på, er en motor, der efter ca. 1 km efter koldstart, holder for rødt i en lyskurve, går i stå, og en gang imellem ikke kan startes igen. Det er værst når det er koldt. Jeg har været inde for at læse på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... blemer.php, hvor fejlen minder meget om fejlfinding 1 og 2.
Har dog også en ide om at batteriet måske skal skiftes igen :-( Datteren kører aldrig længere end 2 km ad gangen, og det ser ud til at dræne batteriet. Men det har vist ikke noget at gøre med at holde en motor kørende - men kan godt have betydning for at motor kan startes igen ...

Hvis jeg skal til at justere på ventiler, er https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ntiler.php så dækkende for den Comet jeg skal have justeret?
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Re: ELM327 OBD Scooter App til diagnose af motorstop

Nå, var lige ude for at se om jeg kunne læse noget ud med en gratis version af et OBD program. Det ser desværre ud til at jeg overhovedet ikke kan få fat i ELM327'eren :yikes: Det skal siges at jeg altid har haft svært ved at få forbindelse til den, og jeg har ikke brugt den i de sidste 5 år siden jeg skiftede fra Android til Apple. Ja, muldvarpen må desværre nok op af lommen :weeping:
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 26. januar 2025 11:43 Hej,

Jeg har en ELM327 OBD interface, jeg tidligere har benyttet til Ford og Citroën.
Nu kunne jeg godt tænke mig at bruge den til datters scooter MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI.
Er der nogen, der kan anbefale noget gratis software (eller billigt) til iPhone?

Problemet jeg skal have styr på, er en motor, der efter ca. 1 km efter koldstart, holder for rødt i en lyskurve, går i stå, og en gang imellem ikke kan startes igen. Det er værst når det er koldt. Jeg har været inde for at læse på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... blemer.php, hvor fejlen minder meget om fejlfinding 1 og 2.
Har dog også en ide om at batteriet måske skal skiftes igen :-( Datteren kører aldrig længere end 2 km ad gangen, og det ser ud til at dræne batteriet. Men det har vist ikke noget at gøre med at holde en motor kørende - men kan godt have betydning for at motor kan startes igen ...

Hvis jeg skal til at justere på ventiler, er https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ntiler.php så dækkende for den Comet jeg skal have justeret?
Tvivler meget på du kan finde noget der kan forbinde din OBD2 tester til scooteren. Jeg formoder du har den software der passer til testeren i forvejen.

Der kan være forskellige grunde til motoren ikke vil gå tomgang efter scooteren har kørt et kort stykke vej. Det første jeg ville prøve er at skrue tomgangs hastigheden op på motoren, dog ikke så meget at koblingen begynder ville trække baghjulet rundt.

Hjælper det ikke burde du måske springe på nakken af dyret og tage en rask tur på 10 km for at kontrollerer om maskinen går helt i stå, for så har du en ret god indinkitation af at fejlen er brændstofrelateret.

Hvordan ser luftfilteret ud ?

Batteriet kan jeg ikke svare for, men maskinen burde kunne startes på et fladt batteri på kickstarteren. Under alle omstændigheder sker der ikke noget ved at toppe batteriet op en gang i ugen med en lille lader der max afgiver 2 Amp. De små billige elektroniske ladere der sælges til mindre penge end et nyt batteri er udmærkede.

Kender ikke ventilspillerummet på maskinen men justeringsmåden er den samme, det eneste der kan være forskel på er om de skal stilles i de opgivne mål i kold eller varm tilstand. På luftkølede motorer plejer justeringen dog altid at skulle udføres i kold tilstand.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 26. januar 2025 15:59 Nå, var lige ude for at se om jeg kunne læse noget ud med en gratis version af et OBD program. Det ser desværre ud til at jeg overhovedet ikke kan få fat i ELM327'eren :yikes: Det skal siges at jeg altid har haft svært ved at få forbindelse til den, og jeg har ikke brugt den i de sidste 5 år siden jeg skiftede fra Android til Apple. Ja, muldvarpen må desværre nok op af lommen :weeping:
Ja din OBD tester er måske alt alt for gammel, idet biler i Europa gik over til OBD2 standarten engang omkring år 1998.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Det er godt nok en OBDII, men billigste asiatiske kvalitet, som dog har virket i både Citroen C3 og Ford Kuga II. Har også en betalt licens til en SW, men som kun virker med google login. Så da jeg fik høreapparater med BLE, og det da kun var Apple, der understøttede, så måtte jeg desværre skifte til iPhone. Jeg har ellers altid sagt at mobiler ikke bør koste over 1000 DKK, og billigste iPhone landede på 4000 DKK, så :weeping: Men kan jeg få den til at holde i 12 år, så er det ca. samme pris som gennemsnittet på Android telefoner har kostet mig :party: Nu lige er jeg på 5. år, så der er lidt lang vej endnu :kabinescooter1:
Hmm nu fik jeg vist min egen tråd brag off topic :shock:
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Hej Leif,
Tak for forslag. Jeg sætter næste weekend af. Har datteren problemer må hun køre Puch i stedet :-)
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 26. januar 2025 22:26 Hej Leif,
Tak for forslag. Jeg sætter næste weekend af. Har datteren problemer må hun køre Puch i stedet :-)
:mrgreen: Pas på hvad du gør, en gammel Puch kan meget vel vise sig at være betydeligt mere driftsikker end en Klgøjser. :weeping:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Ja, det er oprindelig konens, som hun fik i '83. Kickstarter og vinrød :love:
Har lige skiftet udstødning på den, og for nogle år siden skiftede vi det rustne krom. Desværre ser det ikke ud til at nye, moderne dele holder så længe som som de originale :yawn:
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Indlæg af GYS »

Jeg bruger den her fra Biltema til 239 kr.

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000040054

Den fungerer til min KTM motorcykel, og også til min bil. Så vidt jeg ved skulle den fungere til de fleste scootere med OBD/OBD2/EOBD-CAN stik. Softwaren er ikke lavet specielt til modellen, og den har derfor ikke nødvendigvis alle features. Tror dog ikke at scooter OBD'er er så komplicerede, så der er nok ikke mange features ud over dem der vises.

Du kan sikkert også finde software til mobiltelefonen eller til en PC som kan noget tilsvarende. Du skal gå efter hardware der understøtter både OBD2 og EOBD-CAN.

Hvis du har diagrammet over den med forbindelserne til OBD/ELM stikket, så kan man identificere ledningerne, og måske finde ud af hvilken type interface der skal bruges, og hvordan at ledninger eventuelt krydses.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
2. Rang
2. Rang
Puch Maxi K

Ja, til den pris kan det da ikke gå helt galt. Så kan man jo også bare sætte den fast oppe i "frontruden" hvis man skal teste live :scootergriselektrisk:
Besvar