MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI servicemanual

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
FarSkifterOlie
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI
Puch Maxi K

MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI servicemanual

Ulæst indlæg af FarSkifterOlie »

Hej,
Jeg skal have skiftet transmissionsolie på datterens "MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI". Den manual, der er fulgt med ved køb viser ikke den model vi har. Jeg har selvfølgelig været igennem Scootergrisens liste under viewtopic.php?t=4113. Manualen download/file.php?id=10893, er den, der er fulgt med Scooteren fra ny. Men billedet, der følger anvisningen for skift af gearkasseolie på side 25, viser slet ikke den model vi har.
Billede fra manual
Billede fra manual
gearolie_manual.jpg (95 KiB) Vist 916 gange
Vores ser således ud:
MotoCR bagende
MotoCR bagende
Jeg tænker dog at det nok ikke er så svært at finde ud af at skifte transmissionsolien...
F.eks. vil jeg mene at tappehullet er den skrue jeg har markeret på billedet med gul pil:
Tranmissionsolie ud
Tranmissionsolie ud
Jeg er dog i tvivl om hvor jeg hælder ny olie på :? ... og hvis det er en af de små skruer, hvordan får jeg så olien ind. Engangssprøjte?

Men hvis der er nogen, der har gode råd og bedre manualer, så lad mig lige høre om det :scootergris:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: MotoCR Comet SP Hiper 50 4T EFI servicemanual

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står mænge på dækslet. "OIL 0.12L".

Så er spørgsmålet om det er total mængde eller ved skift.
Hvis der f.eks. skal være 0,12 liter i i alt så når du dræner oilen så er der stadigvæk en lille smule tilbage så det kan f.eks. være 0,11 liter ved skift.
Når du dræner oilen så kan du gøre det lige efter motoren/olien er varm så kommer olien lettere ud og der kommer mere af olien ud.
Man kan købe tuber med cirka den mænge du skal bruge f.eks. 125 ml som har en smal tud så det er let at fylde på og du ikke står tilbage med en masse gearoil du ikke skal bruge.
På nogle scootere skal man fylde på indtil det begynder at løbe ud af hullet.

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... p#gearolie
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... t_gearolie
gearolie.png
gearolie.png (62.61 KiB) Vist 906 gange
Brugeravatar
FarSkifterOlie
1. Rang
1. Rang
Puch Maxi K

"Oil filling plug". Jeg kan godt se at der også på datters scooter er en skrue, der er lidt trukken væk fra yderprofilen. Så den vil jeg prøve.
Ang. påfyldning, så vil jeg prøve med en stor sprøjte, for jeg havde allerede købt en dunk, som åbenbart ikke er særlig velegnet. En gang imellem koster det at blive klogere :banana:
Tak for hjælpen :clap:
Brugeravatar
FarSkifterOlie
1. Rang
1. Rang
Puch Maxi K

Så er olien hældt på :clap:
Til at hælde transmissionsolien på med, fremstillede jeg et simpelt værktøj af et stk. medicinsk sprøjte og en sugerør med glimmer :party:
Sugerøret kom i brug fordi standard benzinslange er for tyk. Med sugerør kan luft slippe ud, uden at olien følger med.
Olieværktøj
Olieværktøj
Ved godt 100 ml begyndte olien at løbe over, så måske jeg skulle have varmet den lidt mere op inden udtømning :think:
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

FarSkifterOlie skrev: 8. december 2024 14:08 Så er olien hældt på :clap:
Til at hælde transmissionsolien på med, fremstillede jeg et simpelt værktøj af et stk. medicinsk sprøjte og en sugerør med glimmer :party:
Sugerøret kom i brug fordi standard benzinslange er for tyk. Med sugerør kan luft slippe ud, uden at olien følger med.
IMG_1855.JPEG
Ved godt 100 ml begyndte olien at løbe over, så måske jeg skulle have varmet den lidt mere op inden udtømning :think:
Aftapningsbolten sidder altid i bunden af "bagtøjet", så hvis der ikke dryppede mere af er det tomt. Mængden der skal påfyldes kender jeg ikke præcist for modellen men normalt ligger det et sted mellem 90 og 120 ml så den mængde du fik hældt på er helt ok.

Hilsen Leif.
Besvar