Dyse størrelse

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. oktober 2015 18:38
Køretøjer: CPI GTR 45

Dyse størrelse

Ulæst indlæg af runebune »

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt. Størrelsen på hoveddysen findes ved at tage karburator størrelsen gange med 5. Så hvis det indvendige mål på motorsiden af karburatoren måler 19mm, skal jeg bruge en dysestørrelse på 95.

Det er til en CPI GTR 45, som ikke er ulovlig... Men som har lidt svært ved at starte. Den står i opvarmet kælder hele vinteren. Jeg mistænker at en for lille dyse, kan være årsagen til den svære start.

Runebune
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Dyse størrelse

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
Nej, så enkelt er regnestykket til hoved-dysen desværre ikke.
Det handler i højere grad om hvor meget luft der kan passere luftfilteret, mm.
Og hoved-dysen er stort set ikke i brug ved opstart, det er nærmere tomgangs-dysen det handler om.
Måske et choker-problem, eller en tilstoppet tomgangs-dyse/system?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dyse størrelse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Vil heller ikke mere at det er hoveddysen det gør at den har svært ved at starte.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ingsomrade kan du se hvornår de forskellige dele er i brug.
Du kunne starte med at rense karburatoren grundigt og se om det hjælper.
Tomgangsdysen og hoveddysen har nogen meget små huller så der skal ikke så meget snavs til at stoppe hullerne.
Så kan du puste med en slange diverse steder for at se om der er hul igennem.
Du kan også rense luftfilteret og sørge for at det sidder korrekt.
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. oktober 2015 18:38
Køretøjer: CPI GTR 45

Re: Dyse størrelse

Ulæst indlæg af runebune »

Tak for svar. Grunden til at jeg tænkte at det kunne være dysen var, at en for lille dyse ville spærre for benzin tilførslen. Men det giver god mening det i siger omkring at hoveddysen kun er i spil når scooteren er startet, og gashåndtaget er mere eller mindre i bund.

Jeg har pillet karburatoren af, for at rense den igennem i morgen på arbejdet. Nu den er kommet af, tænker jeg, at jeg lige måler chokeren igennem. Samtiddigt skifter jeg pakningen på karburatoren, da den ser noget sammentrykket ud. Restbenzinen i karburatoren så rent ud, så jeg mistænker ikke at filteret skal skiftes endnu.

Igen tak for svar

Runebune
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. oktober 2015 18:38
Køretøjer: CPI GTR 45

Re: Dyse størrelse

Ulæst indlæg af runebune »

Hurra. Efter at have blæst karburatoren igennem, "tætnet" gummirører fra luftfilreret, ladt batteriet op, startede skidtet i førsre hug. Jeg har dog ikke helt forladt idèen omkring større dyse. Den har haft lidt problemer med at nå de 45. Typisk kunne jeg presse den op på 40-41. Nu da den er blevet "lufttæt" igen, kan det selvfølgelig give den lidt mere kraft (det afprøver jeg i weekenden). Hvis den stadig har problemer med at nå de 45, tænker jeg at en større dyse vil kunne løse problemet. Men nu starter den trods alt. Det er et stort skridt i min verden.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dyse størrelse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

:party:
Besvar