Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt. Størrelsen på hoveddysen findes ved at tage karburator størrelsen gange med 5. Så hvis det indvendige mål på motorsiden af karburatoren måler 19mm, skal jeg bruge en dysestørrelse på 95.
Det er til en CPI GTR 45, som ikke er ulovlig... Men som har lidt svært ved at starte. Den står i opvarmet kælder hele vinteren. Jeg mistænker at en for lille dyse, kan være årsagen til den svære start.
Runebune
Dyse størrelse
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Dyse størrelse
Hej.
Nej, så enkelt er regnestykket til hoved-dysen desværre ikke.
Det handler i højere grad om hvor meget luft der kan passere luftfilteret, mm.
Og hoved-dysen er stort set ikke i brug ved opstart, det er nærmere tomgangs-dysen det handler om.
Måske et choker-problem, eller en tilstoppet tomgangs-dyse/system?
Nej, så enkelt er regnestykket til hoved-dysen desværre ikke.
Det handler i højere grad om hvor meget luft der kan passere luftfilteret, mm.
Og hoved-dysen er stort set ikke i brug ved opstart, det er nærmere tomgangs-dysen det handler om.
Måske et choker-problem, eller en tilstoppet tomgangs-dyse/system?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Dyse størrelse
Vil heller ikke mere at det er hoveddysen det gør at den har svært ved at starte.
På https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ingsomrade kan du se hvornår de forskellige dele er i brug.
Du kunne starte med at rense karburatoren grundigt og se om det hjælper.
Tomgangsdysen og hoveddysen har nogen meget små huller så der skal ikke så meget snavs til at stoppe hullerne.
Så kan du puste med en slange diverse steder for at se om der er hul igennem.
Du kan også rense luftfilteret og sørge for at det sidder korrekt.
På https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ingsomrade kan du se hvornår de forskellige dele er i brug.
Du kunne starte med at rense karburatoren grundigt og se om det hjælper.
Tomgangsdysen og hoveddysen har nogen meget små huller så der skal ikke så meget snavs til at stoppe hullerne.
Så kan du puste med en slange diverse steder for at se om der er hul igennem.
Du kan også rense luftfilteret og sørge for at det sidder korrekt.
Re: Dyse størrelse
Tak for svar. Grunden til at jeg tænkte at det kunne være dysen var, at en for lille dyse ville spærre for benzin tilførslen. Men det giver god mening det i siger omkring at hoveddysen kun er i spil når scooteren er startet, og gashåndtaget er mere eller mindre i bund.
Jeg har pillet karburatoren af, for at rense den igennem i morgen på arbejdet. Nu den er kommet af, tænker jeg, at jeg lige måler chokeren igennem. Samtiddigt skifter jeg pakningen på karburatoren, da den ser noget sammentrykket ud. Restbenzinen i karburatoren så rent ud, så jeg mistænker ikke at filteret skal skiftes endnu.
Igen tak for svar
Runebune
Jeg har pillet karburatoren af, for at rense den igennem i morgen på arbejdet. Nu den er kommet af, tænker jeg, at jeg lige måler chokeren igennem. Samtiddigt skifter jeg pakningen på karburatoren, da den ser noget sammentrykket ud. Restbenzinen i karburatoren så rent ud, så jeg mistænker ikke at filteret skal skiftes endnu.
Igen tak for svar
Runebune
Re: Dyse størrelse
Hurra. Efter at have blæst karburatoren igennem, "tætnet" gummirører fra luftfilreret, ladt batteriet op, startede skidtet i førsre hug. Jeg har dog ikke helt forladt idèen omkring større dyse. Den har haft lidt problemer med at nå de 45. Typisk kunne jeg presse den op på 40-41. Nu da den er blevet "lufttæt" igen, kan det selvfølgelig give den lidt mere kraft (det afprøver jeg i weekenden). Hvis den stadig har problemer med at nå de 45, tænker jeg at en større dyse vil kunne løse problemet. Men nu starter den trods alt. Det er et stort skridt i min verden.