Problem med lys

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
knallertør
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. september 2021 17:45
Scootere: Giantco Stealth D3
VGA N1 A1

Problem med lys

Ulæst indlæg af knallertør »

Så blev det min tur til at spørge om hjælp :D

Jeg har en Giantco Stealth som har et problem som jeg er helt lost på.
Når jeg tænder for mine forlys, bliver det virkelig svagt hver gang jeg bruger ting der kører på batteri, f.eks. bremselys, horn, blinklys. Det er næsten som om alt AC udstyr (forlygte, instrumentlys, baglygte) bliver svagt hver gang jeg bruger DC udstyr. Lidt pinligt at lygterne også bliver svagere samtidig med blinklys, som i tænd - sluk - tænd - sluk. Det bliver værre og tydeligere i højere omdrejninger, hvilket ikke giver mening for mig for flere omdrejninger burde da betyde mere strøm.

Det er et problem der er blevet værre med tiden. Jeg prøvede LED pærer, fordi der måske var for meget belastning, men det gjorde ingen forskel. Jeg skiftede spændingsregulatoren ud med en anden jeg havde liggende, ingen forskel.
Statoren på den er ny pga. den gamle ikke opladte batteriet ordenligt. Problemet med lygterne var der også med den gamle stator, så jeg håbede lidt på, at den nye hjalp på det, men nej. Batteriet er nyt og bliver opladt godt og kraftigt.

Jeg målte den gule ledning ved regulatoren, og den får 12-13v oppe i omdrejninger med lygterne slukket. Med alle lygter tændt røg den ned på 9-10v.
Hvis jeg bremser eller bruger blinklys, ryger den helt ned på omkring 7v.

Jeg har lavet nogle målinger på outputtet af statoren i går.
Gul ledning
Tomgang: ca. 18 v
Gas: ca. 50v

Hvid ledning
Tomgang: ca 28v
Gas: ca. 70v

Jeg har pillet alle skjolene af og kunne ikke finde nogle dårlige forbindelser. Har rengjort og tjekket alle stelforbindelser.
Måske er der noget med nogle ledningner jeg lige har overset men jeg er fuldstændig ideløs på, hvad jeg kan gøre nu.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og tag batteriet fra og mål det og oplade det hvis det er nødvendigt og sæt det til igen når det er i orden.
Mål spændingen på batteriet mens det er tilsluttet køretøjet. Måske 12,8 volt.
Start motoren og giv eventuelt lidt gas. Så skulle spændingen vist gerne stige til omkring 14,5 volt.

Hvis du får mulighed for at prøve original spændingsregulator og stator så prøv det.

Du skriver godt nok du har prøvet med LED men du kan da prøve at afmontere den ene forpære og teste forskellen med lavere strømforbrug.

Så kan du afmontere stik til stator/pickup og måle modstanden i diverse spoler.

Du kan også prøve med ekstra hjemmelavet stelforbindelse mellem batteri, motorblok og eventuelt også stel. Se om det ændre på noget.
Brugeravatar
knallertør
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. september 2021 17:45
Scootere: Giantco Stealth D3
VGA N1 A1

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af knallertør »

Mens man giver gas får batteriet op til 15v. Når jeg lige får tid til at rode med det igen forsætter jeg med at måle modstanden som det næste.

I mellemtiden lod jeg mærke til noget. Når man tager batteriet af og kører rundt med knallerten, virker hornet, blinklys og bremselys stadig, dog meget meget svagt. Men burde det kredsløb med vekselstrøm ikke have noget med de ting at gøre? Kan der måske være en kortslutning der forbinder de to kredse sammen? I min forståelse burde de ikke have noget med hinanden at gøre
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ikke sikkert jeg har et eldiagram der passer præcist til den model.
Men måske den her kommer tættest på: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... iagram.pdf

Hvis du følger den gule ledning ved generatoren kan du se den har forbindelse til:
choker
forlys
baglys (ikke bremselys)
5 lampe på instrumentpanel
2 modstande

Så hvis ellers eldiagrammet passede til din model så må det være alt hvad der får vekselstrøm og resten får så jævnstrøm.
Spændingsregulatorens røde ledning har forbindelse til det samme som batteriets plusterminal.
Så generatoren/spændingsregulatoren kan åbenbart levere noget jævnstrøm uden batteri men åbenbart ikke noget.
Har ikke erfaring med det men det er sikkert normalt.
Tror ikke blinklysrelæet ville kunne virke med vekselstrøm.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af Landbo »

Det virker lidt underligt som dit lys opfører sig. Lige lidt tanker.

Kunne det tænkes at den store modstand der kobles ind over lysspolen når lyset er slukket, er koblet parralelt over lysspolen hele tiden så det kniber spolen at give nok strøm ?

Du har vel ikke større pærer i forlygten end maskinen er født med eller ekstra lygter tilsluttet ?

Har før hørt om en scooter hvor rotoren har mistet en del af sin magnetisme gennem årene så det efterhånden kneb og få ladet batteriet helt op.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
knallertør
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. september 2021 17:45
Scootere: Giantco Stealth D3
VGA N1 A1

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af knallertør »

Så ja, nu har jeg rodet med det igen og jeg er løbet tør for idéer.
Jeg har tjekket alle forbindelser, ledninger, kontakter igennem for ohm og volt, og der er god forbindelse alle steder. Har endda skillet begge kontakter på styret ad og slibet/rengjort alt.

Det eneste jeg synes var lidt mærkeligt var at modstanden mellem loddeforbindelsen for den sorte ledning på tændingen og - pol på batteriet havde 194 ohm. Jeg er en kæmpe nybegynder til el-ting så jeg ved ikke om det er meningen eller om det er normalt.

Jeg har prøvet at isolere en ting af gangen, for at se om det ændrede på det. Har frakoblet choker, blinklys, blinklysrelæet, horn, modstand på forlygten, batteriet, instrumentbrættet, baglygten og støttebenskontakten. Intet virkede.

Har skilt tændingslåsen ad og slibet og rengjort alt kobber derinde.

Jeg tror på at det er normalt at nogle af jævnstrømsdimserne virker uden batteri, men synes stadig der er super underligt hvor kraftigt bremselyset og hornet stadig virker på den uden batteri. Blinklys virker også, dog i et split sekund ad gangen.

Modstande på stik for stator
Y til g : 0.7 ohm
Y til W: 0.5 ohm
W til g: 1.0 ohm

Har smidt LED pærer i forlygterne for at dobbelttjekke. Der hjalp meget, men de bliver ved med at blinke og falme når jeg bruger bremselys og horn osv. præcis som halogenpærerne.

Pærerne der sidder på dem normalt er Osram X-racer halogen pærer, der bruger 35/35W præcis som knallerten er født med.

Den nye regulator jeg havde liggende er en 101 Octane som jeg har købt fra MSP, og den anden er den orginale regulator. Ingen forskel imellem dem ifølge multimeteret, når jeg måler mellem den gule og grønne ledning.

Det eneste jeg kan komme i tanke om nu er, at måske er begge regulatorer defekte, eller også må jeg prøve at lave en ekstra stel forbindelse.
Jeg tager lige en pause fra det nu. Ellers må jeg bare lade være med at køre om aftenen. :lol:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med lys

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lyder umiddelbart korrekt med modstand i spoler sammenlignet med data fra anden model.

Ikke sikkert jeg har det korrekte eldiagram til din model men batteriminus (-) har vist ikke forbindelse til sort ledning på tændingslås.
Prøv om et af eldiagrammerne passer til din model når du kigger ved tændingslåsen:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... iantco.php

Du kan prøve at tjekke stelforbindelse og sikring og tændingslåsstik og spændingsregulatorstik og generatorens stelforbindelse hvis grøn har forbindelse til motorblokken og lave flere af de målinger og se om du kan finde noget.
På min forrige scooter var der problemer med dårlig forbindelse (grønt ir) og sikring der smeltede delvist.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... er_smelter
Besvar