Sidste år kørt jeg til Grenaa på knallerten, køretid samlet ca 13 timer. Bagdelen var meget øm efterfølgende, så tankerne har siden gået på et hurtigere køretøj. Så vinteren er gået med at kigge på motorcykel, og valget er faldet på en Honda MSX125 (Grom). Den er en smule mindre end knallerten, og dermed til at tumle (vægt omkring 103 kg).
Pris 40.000 kr. Indsprøjtningsmotor med katalysator. Manuel kobling og 5 gear. ABS på forhjul.
Hondaen har kun ca 9 hk, og en topfart på 93 km/t. Brændstofforbruget er i flg speedometer ca 62 km/l, hvilket jeg tror er lidt overdrevet. Speedometeret viser en 3-4 % for meget på km-tælleren, og hvor nøjagtig er måling af benzinforbruges på injectoren? Mit indtryk er ca 55 km/l, hvilket også er ganske flot.
Mit indtryk af køretøjet er positivt, den klarer sig fint i bytrafikken med de kun 9 hk. Jeg har prøvet en meget kort tur på motorvejen, og der falder Hondaen igennem. Den kan dog følge med lastbilerne, men det har jeg ikke afprøvet på en længere tur.
Billede fra motorvejen, med gashåndtaget i bund. Der var en svag brise (medvind). Bemærk speedometeret viser 105 km/t, og GSP'en 95 km/t:
Samme motorvej, denne gang med en svar brise i modvind. Bemærk at speedometeret denne gang viser 101 km/t, og GPS'en 91 km/t:
Jeg synes, at det ser træls ud med det åbne baghjul. Heldigvis er der gevindstykker under det bageste af sædet, så det er til at montere noget selv.
Så jeg gik i gang med noget 3 mm alu, hvor 2 små sidetasker fra Temu kunne hænges på (pris kun 64 kr/stk):
Beslag samlet før montering:
Monteret på Hondaen:
Hvis jeg tager en tur til Tyskland, bør der være noget mere bagageplads. Endnu en gang måtte jeg ty til alu pladerne, for at lave beslag til hvad der vist kaldes en topboks. Jeg har dog planlagt at spænde en sportstaske fast med remme, i stedet for en topboks.
Beslag til topboks:
Beslag samlet:
Topboks på Hondaen:
Der er ikke meget plads til en bagsæde passager, delvis pga af mine lidt lange ben

Der er kaldt til spisning, så resten kommer senere.
//Jørgen