Næsten 100 dage med en Honda 125 MC.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Honda msx125 (Grom)
Geografisk sted: Herning

Næsten 100 dage med en Honda 125 MC.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Sidste år kørt jeg til Grenaa på knallerten, køretid samlet ca 13 timer. Bagdelen var meget øm efterfølgende, så tankerne har siden gået på et hurtigere køretøj. Så vinteren er gået med at kigge på motorcykel, og valget er faldet på en Honda MSX125 (Grom). Den er en smule mindre end knallerten, og dermed til at tumle (vægt omkring 103 kg).
Pris 40.000 kr. Indsprøjtningsmotor med katalysator. Manuel kobling og 5 gear. ABS på forhjul.
Hondaen har kun ca 9 hk, og en topfart på 93 km/t. Brændstofforbruget er i flg speedometer ca 62 km/l, hvilket jeg tror er lidt overdrevet. Speedometeret viser en 3-4 % for meget på km-tælleren, og hvor nøjagtig er måling af benzinforbruges på injectoren? Mit indtryk er ca 55 km/l, hvilket også er ganske flot.

20250301_170110.jpg

Mit indtryk af køretøjet er positivt, den klarer sig fint i bytrafikken med de kun 9 hk. Jeg har prøvet en meget kort tur på motorvejen, og der falder Hondaen igennem. Den kan dog følge med lastbilerne, men det har jeg ikke afprøvet på en længere tur.

Billede fra motorvejen, med gashåndtaget i bund. Der var en svag brise (medvind). Bemærk speedometeret viser 105 km/t, og GSP'en 95 km/t:
Motorvejskørsel 95km.jpg

Samme motorvej, denne gang med en svar brise i modvind. Bemærk at speedometeret denne gang viser 101 km/t, og GPS'en 91 km/t:
Motorvejskørsel 91 km.jpg

Jeg synes, at det ser træls ud med det åbne baghjul. Heldigvis er der gevindstykker under det bageste af sædet, så det er til at montere noget selv.
Så jeg gik i gang med noget 3 mm alu, hvor 2 små sidetasker fra Temu kunne hænges på (pris kun 64 kr/stk):
Sidetasker 1.jpg

Beslag samlet før montering:
Sidetakser 3.jpg

Monteret på Hondaen:
MC med sidetasker.jpg

Hvis jeg tager en tur til Tyskland, bør der være noget mere bagageplads. Endnu en gang måtte jeg ty til alu pladerne, for at lave beslag til hvad der vist kaldes en topboks. Jeg har dog planlagt at spænde en sportstaske fast med remme, i stedet for en topboks.

Beslag til topboks:
Top box dele.jpg

Beslag samlet:
Top box samlet.jpg

Topboks på Hondaen:
Ham sjel m sportstaske 2.jpg

Der er ikke meget plads til en bagsæde passager, delvis pga af mine lidt lange ben :love: . Så man skal være rigtig godt gift, for at have hustruen med på bagsædet.

Der er kaldt til spisning, så resten kommer senere.
//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)
Honda msx125 (Grom)

Re: Næsten 100 dage med en Honda 125 MC.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så fik jeg også rettet et par stavefejl, første indlæg blev afsluttet lidt hurtigt.

Jeg ville gerne have Dashcam og GPS på styret.
Her er billedet af beslaget påsat, det tog noget tid at fremstille (jeg har kun håndværktøj og et skruestik). Den sorte fastspændingsting på styret, er et Temu produkt.

Styr 1.jpg

DC/DC 5 volt converteren er fra Temu, prisen var 90 kr. Der er et digitalt voltmeter på siden, så man kan holde øje med batterispændingen. Voltmeteret viser dog 0,1 volt for meget, ingen problem hvis man ved det. Jeg købte også en DC/DC converter til knallerten, her viste voltmeteret også 0,1 volt for meget. Converteren føles solid, og er tilsyneladende vandtæt, hvis man husker at lukke gummidækslet. Man skal også huske at slukke DC/DC converteren på den lille afbryderknap, så batteriet ikke bliver tappet ved parkering.
Styr 2.jpg

Mit Dashcam er en Garmin ting, beregnet til bilbrug. Dvs kameraet er ikke vandtæt. GPS'en er en ældre Oregon "vandre GPS" også fra Garmin. Den er vandtæt, hvis den kører på indbyggede batterier. Jeg har den normalt tilsluttet den til de 5 volt, da der så kommer lidt mere lys i displayet. Garmin sælger en MC GPS til batteridrift, prisen var sidst jeg kiggede på omkring 4.000 kr. Så indtil videre "nøjes" jeg med den gamle vandre GPS.
Styr 3.jpg

Ledningerne til Dashcam og GPS er noget rod, men Dashcam og GPS skal fjernes når Hondaen parkeres. Så det er ikke helt nemt at lave noget fornuftig ledningstræk.
Styr 5.jpg

Mit kørselsbehov er ikke ret stort og næsten alle ture har karakter af udflugt. Kørslen vil formentlig mest foregå på hovedveje/biveje, hvor der i øvrigt ofte ikke er meget trafik mere. Det er nu også den anbefaling jeg har fået af andre MC kørere.
Med hensyn til køreglæde, så er det nu ofte sjovere at køre på knallerten. På Hondaen er opmærksomheden 100 % på trafikken, hvor der på knallerten er tid til at kigge sig omkring (cykelstierne omkring Herning er stort set tomme, bortset fra morgen og sidst på eftermiddagen).

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

Tillykke med den bette ny. Er det så meningen at konen skal stavles på Bette Monster og du så halser efter på Gnom ? :mrgreen:

Ja det må være en stor sikkerhedsfaktor med ABS på forhjulet, omend den ikke virker hvis folk panikbremser på baghjulet.

Ja 93 km/t rækker jo dårlig nok til en "elefant overhaling", så det er nok bedst at holde sig derfra. Personligt syntes jeg der ter mow kedeligt at køre på motorvej så for mit vedkommende vil det ikke være et stort tab.

Får en spørge hvorfor bagagebægeren er "snedkereret" så den flade du skal bruge til at aflægge bagagen på sidder så skævt. Er der en lumsk tanke bag ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)
Honda msx125 (Grom)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Landbo.

Bagagebærer er skrå, for at en bagvedkommende højt placeret fører kan se stoplygten. Jeg lavede den så skrå, som jeg synes det var praktisk muligt. Fra siden er bagagebæreren også "svunget" op over stoplygten. Jeg ved ikke hvor stor betydning det har for en evt betjent, men det kostede ikke det store arbejde.

Ang lillemor, så ville hun godt sidde bagpå da vi var unge. Ny nægter hun :weeping: . Der er nu ikke meget plads bagpå, selvom jeg rykker helt frem på sædet. Engang vi kørte hjem fra Grenaa, faldt hun i søvn på bagsædet :yikes: . Det sker der nu ikke noget ved, når motorcyklen er i balance.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 29. maj 2025 21:05 Hej Landbo.

Bagagebærer er skrå, for at en bagvedkommende højt placeret fører kan se stoplygten. Jeg lavede den så skrå, som jeg synes det var praktisk muligt. Fra siden er bagagebæreren også "svunget" op over stoplygten. Jeg ved ikke hvor stor betydning det har for en evt betjent, men det kostede ikke det store arbejde.

Ang lillemor, så ville hun godt sidde bagpå da vi var unge. Ny nægter hun :weeping: . Der er nu ikke meget plads bagpå, selvom jeg rykker helt frem på sædet. Engang vi kørte hjem fra Grenaa, faldt hun i søvn på bagsædet :yikes: . Det sker der nu ikke noget ved, når motorcyklen er i balance.

//Jørgen
Åh ja, detalje med baglygte/stoplygte overså jeg.

Hilsen Leif.
Besvar