Ødelagt styrlås
- SteenKolding
- 9. Rang
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Ødelagt styrlås
På billedet kan man se at styrlåsen er knækket helt inde ved kronrøret. Mon ikke der er nogen der har forsøgt at vride styret fri, eller kan det flække ved alm. brug og kørsel?
-
- 15. Rang
Re: Ødelagt styrlås
Dem der stjæler scootere de sætter sig f.eks. på sædet og presser med et fod på venstre håndtag og hiver med en hånd i højre håndtag så noget knækker.
Nok usandsynligt det er sket sådan helt af sig selv men kunne måske være der er knækket noget på fabrikken da den blev spændt på hvis f.eks. fladen på stellet er lidt bøjet og så det er blevet værre med tiden.
Du kan prøve at kigge på hvor friske bruddene ser ud og om pinden er bøjet.
Nok usandsynligt det er sket sådan helt af sig selv men kunne måske være der er knækket noget på fabrikken da den blev spændt på hvis f.eks. fladen på stellet er lidt bøjet og så det er blevet værre med tiden.
Du kan prøve at kigge på hvor friske bruddene ser ud og om pinden er bøjet.
- SteenKolding
- 9. Rang
Ja det hele er skævt og brækket. Jeg fik den startet og kørte en kort tur, og styret står skævt når jeg kører ligeud.
Det er fandme træls!
Ny tændingslås mv. koster 750 kr.
Men hvordan man reparerer styret så den kører ligeud, det ved jeg ikke. Håber ikke det er en større opgave.
Mon forgaflen har taget skade af den voldsomme behandling?
Det er fandme træls!
Ny tændingslås mv. koster 750 kr.
Men hvordan man reparerer styret så den kører ligeud, det ved jeg ikke. Håber ikke det er en større opgave.
Mon forgaflen har taget skade af den voldsomme behandling?
-
- 15. Rang
Det ser ødelagt med vilje ud.
Måske det er selve styret det er bøjet i venstre side.
Måske du kan se det på plastikskjoldene hvor det er skævt.
Prøv at kør kun med højre hånd og se det er som det plejer.
Og så kun med venstre hånd.
Kunne måske være du kan rette det tilbage ved at sætte et langt rør over eller ind i styrets end og så bøje det tilbage.
Hvis du sætte to lange lige rør i styrenderne og forhjulet holdes lige så kunne du måske bedre se hvad der er skævt.
Og den krave der rammer styrlåsens pind skal måske også rettes ud.
Eller køb et nyt styr.
Hvis du ville spare penge kunne du droppe låsefunktionen og låse scooteren på en anden måde.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yretoj.php
Måske det er selve styret det er bøjet i venstre side.
Måske du kan se det på plastikskjoldene hvor det er skævt.
Prøv at kør kun med højre hånd og se det er som det plejer.
Og så kun med venstre hånd.
Kunne måske være du kan rette det tilbage ved at sætte et langt rør over eller ind i styrets end og så bøje det tilbage.
Hvis du sætte to lange lige rør i styrenderne og forhjulet holdes lige så kunne du måske bedre se hvad der er skævt.
Og den krave der rammer styrlåsens pind skal måske også rettes ud.
Eller køb et nyt styr.
Hvis du ville spare penge kunne du droppe låsefunktionen og låse scooteren på en anden måde.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yretoj.php
- SteenKolding
- 9. Rang
Jeg tror ikke det er styret der er skævt. Det peger bare i en anden retning end der hvor man kører. Måske er det gaffelbroen eller styrestammen der er blevet skæv.
-
- 15. Rang
Det må vel enten være styret, der ved bolten eller det øverste af styrstammen.
Ser ud til pinden går ind og blokere selve styrestammen på din.
Tænker ikke det er skævt under hvor styrlåsen sidder fordi kraften ikke går derned med den måde jeg tænker de har brugt. Men prøv og fik på fælgen om der er skader hvis de f.eks. har stukket noget derind og drejet der.
Du kan undersøge der hvor styrbolten sidder men tænker ikke umiddelbart det rykker sig. Det er vel lavet til at det netop ikke skal rykke sig.
Se også om du kan finde det stykke metal der er knækket af pinden så ikke det eventuelt er inde ved styrstammen og kan sætter sig fast og fordhindre styret i at dreje.
Ser ud til pinden går ind og blokere selve styrestammen på din.
Tænker ikke det er skævt under hvor styrlåsen sidder fordi kraften ikke går derned med den måde jeg tænker de har brugt. Men prøv og fik på fælgen om der er skader hvis de f.eks. har stukket noget derind og drejet der.
Du kan undersøge der hvor styrbolten sidder men tænker ikke umiddelbart det rykker sig. Det er vel lavet til at det netop ikke skal rykke sig.
Se også om du kan finde det stykke metal der er knækket af pinden så ikke det eventuelt er inde ved styrstammen og kan sætter sig fast og fordhindre styret i at dreje.
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Ærgerligt at folk ikke kan have sine ting i fred.SteenKolding skrev: ↑19. august 2024 23:40 Jeg tror ikke det er styret der er skævt. Det peger bare i en anden retning end der hvor man kører. Måske er det gaffelbroen eller styrestammen der er blevet skæv.
Formoder ikke det er gaffelbroen der har taget skade men det kan du kontrollere ved at se om gaffelbenene "følges af" og forhjulet sidder lige i forhold til benene. Jeg vil mene der er en større chance for det er styret eller rettere styrets befæstningen til gaffelbroen der er vredet grundet at kræfterne ved "voldtægten" ender nede hvor låsepalen går ind i kronrøret.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
Hvad er den møtrik til? At justere styr i forhold til forgaffel? Fordi så er det muligt at jeg kan løsne den og justere det til ligeud kørsel.
-
- 15. Rang
Det er den bolt der holder styret fast på styrstammen.
Du kan se det på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yretoj.php
Du kan undersøge det men tvivler på den skulle være skæv der.
Kig på rørtykkelserne og sammenlign og gæt hvor du tror den er skæv.
Jeg gætter på det tyndeste rør hvilket formodentligt er styret hvor håndtagere sidder.
Du kan se det på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... yretoj.php
Du kan undersøge det men tvivler på den skulle være skæv der.
Kig på rørtykkelserne og sammenlign og gæt hvor du tror den er skæv.
Jeg gætter på det tyndeste rør hvilket formodentligt er styret hvor håndtagere sidder.
- SteenKolding
- 9. Rang
Jeg mener heller ikke at den er skæv ved bolten, men at den måske har rykket sig en smule rundt om røret.
Jeg har prøvet og måle lidt på styret, og venstre side er ca. 0,75 cm lavere ved håndtaget end højre side. Men dobbeltstøttefoden kan være lidt skæv og asfalten kan også gøre målingen upræcis.
Jeg prøvede at køre forhjulet op mod en mur i stilstand, for at få rettet skævheden i styret ud. Det hjalp. Det føles ikke skævt mere, men det psykologiske ved at vide at det har været skæv, spiller mig måske et puds.
Jeg har prøvet og måle lidt på styret, og venstre side er ca. 0,75 cm lavere ved håndtaget end højre side. Men dobbeltstøttefoden kan være lidt skæv og asfalten kan også gøre målingen upræcis.
Jeg prøvede at køre forhjulet op mod en mur i stilstand, for at få rettet skævheden i styret ud. Det hjalp. Det føles ikke skævt mere, men det psykologiske ved at vide at det har været skæv, spiller mig måske et puds.