Varme Ni-Mh celler efter opladning
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Varme Ni-Mh celler efter opladning
Er det normalt at Ni-Mh celler bliver over 50 graders celsius efter opladningen er slut?
De er 1½ år gamle.
De er på 1,2 volt 2400mAh.
Og de var ikke engang helt afladt før opladningen så kan måske blive endnu varmere.
Blev målt med digitalt spydtermometer.
De er 1½ år gamle.
De er på 1,2 volt 2400mAh.
Og de var ikke engang helt afladt før opladningen så kan måske blive endnu varmere.
Blev målt med digitalt spydtermometer.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Absolut NEJ.scootergrisen skrev: ↑22. marts 2023 13:45 Er det normalt at Ni-Mh celler bliver over 50 graders celsius efter opladningen er slut?
De er 1½ år gamle.
De er på 1,2 volt 2400mAh.
Og de var ikke engang helt afladt før opladningen så kan måske blive endnu varmere.
Blev målt med digitalt spydtermometer.
Hvad er fabrikatet/typenummeret på celler og ikke mindst hvad oplader du dem med ?
Hilsen Leif.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Hej.
Der er nogle af laderne, der lader med en stor strøm. De holder så øje med batteritemperaturen, og forsøger også at detektere når cellen er opladet. Cellerne bliver temmelig varme, og det tror jeg ikke er godt for levetiden.
Jeg bruger at lade med 10% ladestrøm i 16 timer, så bliver cellerne kun lune. Det kræver at man har en konstantstrøms generator, som kan begrænse strømmen til 240 milliampere (i dit tilfælde). Til at holde øje med de 16 timer, bruger jeg et tænd/sluk ur (vistnok fra Harald Nyborg). I uret har jeg flyttet motorslutningen over på urets udgangside, så motoren (uret) stopper når der ikke mere er strøm på udgangen. Tænd/sluk uret er så stillet til at give strøm ud fra kl 0000 til kl 1600. Når urskiven kommer til kl 1600 stopper motor og lader, og opladningen er slut.
Ved nogle af de billige ladere, skal man selv holde øje med tiden, og de er egentlig de bedste sammen med et modificeret tænd/sluk ur. Der står sikkert på laderen, hvor stor strøm der lades med (og så kan man jo tilpasse ladetiden, så det ligner 10% i 16 timer).
For at kunne bruge oplademetoden 10% i 16 timer, er det nødvendigt at aflade cellen før start. Lidt bøvlet, men det skulle vist være den bedste metode.
I øvrigt er Ikea cellerne noget af det bedste man kan købe, jeg har brugt dem i mange år til vandre GPS'en.
//Jørgen.
Der er nogle af laderne, der lader med en stor strøm. De holder så øje med batteritemperaturen, og forsøger også at detektere når cellen er opladet. Cellerne bliver temmelig varme, og det tror jeg ikke er godt for levetiden.
Jeg bruger at lade med 10% ladestrøm i 16 timer, så bliver cellerne kun lune. Det kræver at man har en konstantstrøms generator, som kan begrænse strømmen til 240 milliampere (i dit tilfælde). Til at holde øje med de 16 timer, bruger jeg et tænd/sluk ur (vistnok fra Harald Nyborg). I uret har jeg flyttet motorslutningen over på urets udgangside, så motoren (uret) stopper når der ikke mere er strøm på udgangen. Tænd/sluk uret er så stillet til at give strøm ud fra kl 0000 til kl 1600. Når urskiven kommer til kl 1600 stopper motor og lader, og opladningen er slut.
Ved nogle af de billige ladere, skal man selv holde øje med tiden, og de er egentlig de bedste sammen med et modificeret tænd/sluk ur. Der står sikkert på laderen, hvor stor strøm der lades med (og så kan man jo tilpasse ladetiden, så det ligner 10% i 16 timer).
For at kunne bruge oplademetoden 10% i 16 timer, er det nødvendigt at aflade cellen før start. Lidt bøvlet, men det skulle vist være den bedste metode.
I øvrigt er Ikea cellerne noget af det bedste man kan købe, jeg har brugt dem i mange år til vandre GPS'en.
//Jørgen.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Har tilføjet billeder i første indlæg.
På cellerne står:
Oplade: 7h/240mA
Max. 480mA
På opladeren står:
Output: DC 1.4V ⎓ 2.5A (AAx4)
Så 7 timer ved 240mA anbefales åbenbart til opladning.
Og så får hver celle måske 2500mA af opladeren.
Så er Energizer celler måske lavet anderledes så de kan tåle større strømstyrke ved opladning?
Kemien er jo begge NiMh.
På cellerne står:
Oplade: 7h/240mA
Max. 480mA
På opladeren står:
Output: DC 1.4V ⎓ 2.5A (AAx4)
Så 7 timer ved 240mA anbefales åbenbart til opladning.
Og så får hver celle måske 2500mA af opladeren.
Så er Energizer celler måske lavet anderledes så de kan tåle større strømstyrke ved opladning?
Kemien er jo begge NiMh.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Jeg syntes slet ikke nogle af de tal du opgiver giver nogen mening. Der er ingen tvivl om din lader oplader alt for kraftig på cellerne.scootergrisen skrev: ↑22. marts 2023 16:38 Har tilføjet billeder i første indlæg.
På cellerne står:
Oplade: 7h/240mA
Max. 480mA
På opladeren står:
Output: DC 1.4V ⎓ 2.5A (AAx4)
Så 7 timer ved 240mA anbefales åbenbart til opladning.
Og så får hver celle måske 2500mA af opladeren.
Så er Energizer celler måske lavet anderledes så de kan tåle større strømstyrke ved opladning?
Kemien er jo begge NiMh.
Kan du ikke lade låget på opladeren stå åben under ladningen, det kan formodentlig holde cellerne lidt mere kølig ?
Normalt bruger den slags opladere du har en 12 Volts strømforsyning, måske den du bruger ej er den originale ?
Når der lades NiMh herhjemme, bruger vi en OPUS BT-C3100 der både klarer NiMh og Li-ion. Normalt lades der med den laveste strømstyrke (0,2A) og der har cellerne stuetemperatur når de er fuldt opladet.
Hilsen Leif.
- rjskib
- 8. Rang
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
- Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster - Geografisk sted: Herning
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Hej.
Det er ikke helt nemt at gennemskue, hvad laderen afleverer. Er der en indbygget DC-DC converter, der omformer de 12-16 volt input til 1,4 volt til cellerne?
Ang cellerne, så skulle de kunne indeholde 2400 mAh. Hvis de oplades i 7 timer med 240 mA, så bliver det kun til 1680 mAh (minus den strøm der bliver til varme). Der er lusk i foretagenet.
Det er altid en god ide selv at måle de faktiske forhold, desværre er dette ikke et enestående eksempel.
//Jørgen
Det er ikke helt nemt at gennemskue, hvad laderen afleverer. Er der en indbygget DC-DC converter, der omformer de 12-16 volt input til 1,4 volt til cellerne?
Ang cellerne, så skulle de kunne indeholde 2400 mAh. Hvis de oplades i 7 timer med 240 mA, så bliver det kun til 1680 mAh (minus den strøm der bliver til varme). Der er lusk i foretagenet.
Det er altid en god ide selv at måle de faktiske forhold, desværre er dette ikke et enestående eksempel.
//Jørgen
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Har helt glemt og spørge om du ikke kunne måle hvor meget strøm din lader køre ind i batterierne ?
Hilsen Leif.
Hilsen Leif.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 532
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Batterierne slides hurtigt, hvis de bliver varme.
Der kan være mange årsager til varme batterier. Når batterierne bliver varme, er det fordi at de ikke optager den energi de påfyldes. Oplades de med mindre strøm, eller deles opladningen ud over længere tid, bliver de mindre varme.Det kan både skyldes fejl på oplader, der ikke nedregulerer eller slukker i tide, eller fejl på batteriet, så opladeren ikke kan detektere batteriets indre modstand og tilstand. Gode opladere måler temperaturen, og vil slå fra ved 50-60 grader, samt negative temperaturer.
Der kan være mange årsager til varme batterier. Når batterierne bliver varme, er det fordi at de ikke optager den energi de påfyldes. Oplades de med mindre strøm, eller deles opladningen ud over længere tid, bliver de mindre varme.Det kan både skyldes fejl på oplader, der ikke nedregulerer eller slukker i tide, eller fejl på batteriet, så opladeren ikke kan detektere batteriets indre modstand og tilstand. Gode opladere måler temperaturen, og vil slå fra ved 50-60 grader, samt negative temperaturer.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Fedt. Nu fik jeg skiftet side mens jeg havde skrevet en masse så teksten blev fjernet.
Nå men der er en masse information på https://lygte-info.dk/review/Review%20C ... %20UK.html
På https://data.energizer.com/pdfs/ch1hr-2.pdf står:
Temperature detection at 60°C
Så kan være 60°C er opladeren grænse for hvornår den afbryder opladningen.
Har afladt de 2 celler med en glødetrådspære og nu står de til opladning så kigger jeg hvad de kommer op på.
Strømstyrken ved opladning pulsere cirka hvert 1-2 sekund så mit multimeter er for langsomt til at vise målingen.
Omgivende temperature var 23°C ved start. De kom op på 50,9 °C efter cirka 55 minutters opladning.
Sidst var der varmere så men der havde jeg også 2 andre celler med.
Ved ikke om de blev afladt specielt meget med den glødetrådspære. Prøver igen og ser om jeg kan få en længere opladningstid.
Nå men der er en masse information på https://lygte-info.dk/review/Review%20C ... %20UK.html
På https://data.energizer.com/pdfs/ch1hr-2.pdf står:
Temperature detection at 60°C
Så kan være 60°C er opladeren grænse for hvornår den afbryder opladningen.
Har afladt de 2 celler med en glødetrådspære og nu står de til opladning så kigger jeg hvad de kommer op på.
Strømstyrken ved opladning pulsere cirka hvert 1-2 sekund så mit multimeter er for langsomt til at vise målingen.
Omgivende temperature var 23°C ved start. De kom op på 50,9 °C efter cirka 55 minutters opladning.
Sidst var der varmere så men der havde jeg også 2 andre celler med.
Ved ikke om de blev afladt specielt meget med den glødetrådspære. Prøver igen og ser om jeg kan få en længere opladningstid.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Varme Ni-Mh celler efter opladning
Du kan bare måle spændingen over cellen uden belastning, er den mindre end 1 volt kan du godt regne med der er mindre end ingenting tilbage i cellen.scootergrisen skrev: ↑24. marts 2023 13:14 Fedt. Nu fik jeg skiftet side mens jeg havde skrevet en masse så teksten blev fjernet.
Nå men der er en masse information på https://lygte-info.dk/review/Review%20C ... %20UK.html
På https://data.energizer.com/pdfs/ch1hr-2.pdf står:
Temperature detection at 60°C
Så kan være 60°C er opladeren grænse for hvornår den afbryder opladningen.
Har afladt de 2 celler med en glødetrådspære og nu står de til opladning så kigger jeg hvad de kommer op på.
Strømstyrken ved opladning pulsere cirka hvert 1-2 sekund så mit multimeter er for langsomt til at vise målingen.
Omgivende temperature var 23°C ved start. De kom op på 50,9 °C efter cirka 55 minutters opladning.
Sidst var der varmere så men der havde jeg også 2 andre celler med.
Ved ikke om de blev afladt specielt meget med den glødetrådspære. Prøver igen og ser om jeg kan få en længere opladningstid.
Personligt ville jeg kigge mig efter en anden mere fornuftig lader, hvis den var i brug herhjemme.
Hilsen Leif.