Var lige ude og lufte mit orange monster (CPI GTR 45'er) i går, og fordi jeg skulle til Lynge, tog jeg genvejen langs Hillerød Motorvejen, dejlig tur, især da solen endeligt kiggede frem.
Omkring Bagsværd kom der 3 unge mænd, på hver sin lille 30 scooter farende ud på cykelstien, fra en lille side sti, og virkede nærmest ude af kontrol, og helt galt var det da ved at gå, da de fik øje på mig, for pludseligt tog pokker ved dem, og de gav fuldt håndtag, mens de konstant kikkede bagud. Måske min neon grønne refleksvest skræmte dem? I hvert fald gik det pænt stærkt, jeg var oppe på over 80, og de to af dem trak stadig fra, den tredje valgte at trække pænt til siden, og stoppe, som om han havde erkendt sin brøde, og har sikkert været pænt overrasket over, at jeg ikke gad stoppe, og tale med ham
Det der skræmte mig var måden de kørte på, for de havde ikke en s*** kontrol over de scootere, de slingrede fra side til side, og kikkede stort set ikke fremad, og da de lidt efter svingede op ad en jord sti, var de lige ved at vælte, fordi de ikke anede hvordan man tager et sving, med mere end 10 km/t Det var med foden ned på jorden, og den ene knaldede skjoldet i, så scooteren hoppede, og deres bremselængder var væsentligt over det forsvarlige
Selvom min kørsel heller ikke var heeeelt i overensstemmelse med loven (45'er på en cykelsti, med væsentligt for høj fart), jeg kunne bare ikke dy mig, da jeg så deres skræmte blikke, så den fik fuld skrald, så håber jeg alligevel, at de har fået en vis skræk for, at køre på supertunede scootere, selvom de nok ikke er blevet et gram klogere.
Mine pointer: If you can't do the time, don't do the crime, hvis du piller ved ydeevnen, så må du være klar til bøden, og det var der åbenbart kun en, af de tre, der havde forståelse for. Hvis du øger farten, så lær lige at køre først, og vær sikker på, at alle delene kan håndtere farten. En scooter er ikke hverken en crosser eller en gaderæser, de kan ikke gå særligt langt ned i svingene, og har lav frihøjde. Se hvor du kører, monter et spejl eller to, hvis du har behov for, at kikke dig over skulderen. Hvis man kører galt med 80+ km/t, så slår man sig, og det bliver ikke mindre af kun at være iført gummisko, jeans og T-shirt.
Nej, jeg var ikke ret meget klogere, da jeg var 16, og dog, jeg havde altid skindjakke, hjelm og handsker på, når jeg kørte på mine knallerter, ALTID!
Resten af turen var rimeligt begivenhedsløs, og blev afsluttet med en hapsdog på Langelinie, efter 3 timers kørsel, næsten non stop
Ungdommen nu til dags
Re: Ungdommen nu til dags
Heldigvis skete der hverken dig eller de andre noget, men ja, nogle gange er det som om der skal noget fare til, før de unge synes det er sjovt idag. (Jeg er 25, men ikke sådan en adrenalin-junkie som jeg var en gang hehe)
Men nogle gange tror jeg sgu, at man som ung (og dum) skal falde og slå sig af h... til, før man fatter hvad der sker. Og nogle gange, er ikke engang det nok. Der skal nogle forældre på banen. (Kærlighed er vejen frem)
Den overstående historie minder mig også om en dag, jeg var på vej fra arbejde, på min gamle Baotian, før den fik Giantco motor på, så jeg lå der og tøffede afsted med ca 45 km/t, som jeg gjorde hver dag til og fra arbejde, men lige pludselig kan jeg bare se noget der kører mod mig med rimelig høj fart.
Først da den kommer tættere på, kan jeg se det er en lidt for tunet scooter, med 2 lidt for modige unge "knægte", vil jeg kalde dem.
De fræsede lige direkte imod mig, så dvs. de kørte imod køre-retningen på cykel-stien. Det var nu ikke det værste...
Det værste var sgu, at de ville lege "kylling", hvis nogen af jer kender den åndsvage "leg".
For dem af jer der ikke gør, så går det i princippet ud på at to, gerne motoriseret, køretøjer kører direkte mod hinanden, og den der drejer af for at undvige først, er en kylling. Så ja, det er en leg uden vinder næsten.
Men jeg tænkte bare: "Nå, jeg har hjelm på, det har de ikke, lad os se hvad der sker", så jeg fortsatte ufortrødent med at tøffe lige ud, mens de nærmest lagde sig ned for at gøre sig klar til sammenstødet, men så drejede de (heldigvis) af, lige inden vi kolliderede.
Jeg var lige ved at vende om, for at give dem en lektion i trafik-regler, men de var allerede langt væk, da jeg havde vendt mig om for at kigge.
Så hvad er moralen i denne historie?
Svært at sige, der er sikkert ingen.
Men nogle gange tror jeg sgu, at man som ung (og dum) skal falde og slå sig af h... til, før man fatter hvad der sker. Og nogle gange, er ikke engang det nok. Der skal nogle forældre på banen. (Kærlighed er vejen frem)
Den overstående historie minder mig også om en dag, jeg var på vej fra arbejde, på min gamle Baotian, før den fik Giantco motor på, så jeg lå der og tøffede afsted med ca 45 km/t, som jeg gjorde hver dag til og fra arbejde, men lige pludselig kan jeg bare se noget der kører mod mig med rimelig høj fart.
Først da den kommer tættere på, kan jeg se det er en lidt for tunet scooter, med 2 lidt for modige unge "knægte", vil jeg kalde dem.
De fræsede lige direkte imod mig, så dvs. de kørte imod køre-retningen på cykel-stien. Det var nu ikke det værste...
Det værste var sgu, at de ville lege "kylling", hvis nogen af jer kender den åndsvage "leg".
For dem af jer der ikke gør, så går det i princippet ud på at to, gerne motoriseret, køretøjer kører direkte mod hinanden, og den der drejer af for at undvige først, er en kylling. Så ja, det er en leg uden vinder næsten.
Men jeg tænkte bare: "Nå, jeg har hjelm på, det har de ikke, lad os se hvad der sker", så jeg fortsatte ufortrødent med at tøffe lige ud, mens de nærmest lagde sig ned for at gøre sig klar til sammenstødet, men så drejede de (heldigvis) af, lige inden vi kolliderede.
Jeg var lige ved at vende om, for at give dem en lektion i trafik-regler, men de var allerede langt væk, da jeg havde vendt mig om for at kigge.
Så hvad er moralen i denne historie?
Svært at sige, der er sikkert ingen.