primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
"Dowel pins are short solid cylindrical rods used as a fastener to join and locate two or more parts, shafts, hinges, jigs, and fixtures of the machine tool. During the joining of the parts, a dowel pin is inserted through the concentric hole of both parts. Transition and slight interference fit help to press dowel into the holes with moderate pressure. Thus, the friction between the dowel pin and the hole of two parts helps to hold them with each other."
Der er 2.
Jeg har en gummihammer og en spartel.
Der er 2.
Jeg har en gummihammer og en spartel.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Har ikke erfaring med det låg men det er nok normalt at det sidder godt fast med pakningen når det har siddet længe presset sammen.
Der kan være steder i metallet hvor man kan sætte noget ind for at bryde forseglingen mellem de to dele.
Pakningen bliver måske revet i stykker men du kan sikkert godt genbruge den hvis ikke du kan finde en ny lige nu.
Der kan være steder i metallet hvor man kan sætte noget ind for at bryde forseglingen mellem de to dele.
Pakningen bliver måske revet i stykker men du kan sikkert godt genbruge den hvis ikke du kan finde en ny lige nu.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Små bestemte slag på en gammel skarp kniv holdt mellem delene der skal skilles, plejer og kunne klare dit problem gelinde uden at sætte mærker.Claus Damsgaard skrev: ↑12. november 2022 15:32 "Dowel pins are short solid cylindrical rods used as a fastener to join and locate two or more parts, shafts, hinges, jigs, and fixtures of the machine tool. During the joining of the parts, a dowel pin is inserted through the concentric hole of both parts. Transition and slight interference fit help to press dowel into the holes with moderate pressure. Thus, the friction between the dowel pin and the hole of two parts helps to hold them with each other."
Der er 2.
Jeg har en gummihammer og en spartel.
Hilsen Leif.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Nu kom låget af. Jeg var nødt til at flytte udstødningsrøret og det tog skade. Teori og praksis er ikke det samme længere. De tegninger i reservedel-listen giver ikke et overblik over gearkassen. Der findes ingen servicevejledning. Nu kunne jeg se ind i gearkassen og tage et billede. Der er de to aksler mainshaft, der kører baglæns, og countershaft, der driver kæden og kører fremad. Og det speeddownsystem fungerer nok på en lidt anden måde end jeg troede. Og primærkoblingen sidder helt yderst under låget på mainshaft. Der er to kuglelejer der sidder i låget og på de to aksler. Når knallerten står i tomgang (<=1700 rpm) tager primærkoblingen ikke ved, og derfor kan countershaft og baghjulet gå baglæns. Op i omdrejninger trækker drive gear på primærkoblingen tiltagende, og knallerten gå op i gearet. Så skubber second clutch til venstre eller højre mellem to tandhjul der ser ud til at være lige store. Der er også to tandhjul på mainshaft der ser ud til at være lige store. Hvordan det nu også lige virker?
Der er fri adgang til den kobling, der ser skinnende og ny ud.
Der er fri adgang til den kobling, der ser skinnende og ny ud.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Nu kan du vel se om der er noget som rør koblingsklokken indvendigt bare ved at kigge ind udefra og måske du kunne prøve at bevæge et bøjet stykke papir rundt langs indersiden af koblingsklokken for at finde det der har kontakt.
Hvis koblingen ikke har fat så skulle du jo så kunne bevæge papiret hele vejen rundt uden at det stopper.
Primær kobling. Sekundær kobling.
Hvis koblingen ikke har fat så skulle du jo så kunne bevæge papiret hele vejen rundt uden at det stopper.
Primær kobling. Sekundær kobling.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Ja, nu kom jeg så langt. Her kommer et andet billede, hvor der sidder en stump metal, muligvis, og de fjedre er gamle og måske i stykker.
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
I disse tider sidder jeg i sofaen og ser serien med 14 Olsen-banden film. Og den lyd af et Franz Jäger, Berlin pengeskab giver en lyd "pling" og den lyd husker jeg fra knallerten på en af de sidste, hvis ikke dén sidste gang jeg startede den. Derefter var det helt umuligt at trække baghjulet baglæns. Kæden er taget af.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
Ja det ligner en fjeder eller noget har kilet sig fast mellem en koblingsarm og koblingsklokken.
Ikke helt sikker på hvordan du får det af. Møtrikken med 14 skal muligvis drejes med specialværktøj mens krumtapakslen holdes fast. Måske fra modsatte side eller med stempelstopper eller med en holder i de 3 indhak der er.
Se specialværktøj på https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/verktoj.php
Ikke helt sikker på hvordan du får det af. Møtrikken med 14 skal muligvis drejes med specialværktøj mens krumtapakslen holdes fast. Måske fra modsatte side eller med stempelstopper eller med en holder i de 3 indhak der er.
Se specialværktøj på https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/verktoj.php
- Claus Damsgaard
- 7. Rang
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 22. oktober 2022 20:25
- Køretøjer: Sachs Saxy 25/45
Re: primærkoblingen sidder fast og jeg vil lave den
De tre M5x12 skruer med stjerne skal skrues af, dernæst den "end cover, clutch" og "end cover gasket, clutch" som sidder under. En møtrik 14x1 mm, og to skiver. Den møtrik er nok skruet helt ind på akslen med 1 mm gevind, aksel diameter 14 mm. Om jeg kan/må få ved den? Jeg kan ikke dreje tandhjulene og olie er hældt fra.