Baotian bt49qt død, efter Åndssvag fejl :( Hjælp!

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Leon
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Baotian bt49qt-9

Baotian bt49qt død, efter Åndssvag fejl :( Hjælp!

Ulæst indlæg af Leon »

Hej Alle,

Jeg beklager på forhånd, men som franskmand behersker jeg ikke dansk 100 %, hertil skal der også nævnes at jeg ikke altid kender navne på scooter dele.

Anyway, for at gøre historien kort. Min søn har sådan en Baotian bt49qt-9, som han bruger alt for sjældent, da han kun besøger mig i weekenderne. De seneste 7 måneder har den stået indenfor i garagen
og er i fin stand, men batterien har været afladt. Det var strøm nok, den kunne godt kickes i gang, men der var ikke helt strøm nok til EL starteren.
Vi besluttede derfor at oplade batterien, med sådan en lille lader som fulgte med scooteren. På Batterien sad der allerede monteret nogle stik som passede til opladeren og den blev sat til at oplade.

Efter 2 timers opladning, mente min søn at nu havde den fået nok. Og så utålmodig som han er, valgt han at sætte nøgle i og tænde den. Det gjorde han, mens Laderen stadig var sat til at oplade... :clap:

Han kom efterfølgende og fortalt at den endnu ikke var klar, og fortalte mig mig hvad han havde gjort ... :yikes:

Sumasumarum, når sætter nøglen i nu, er der overhovedet ingen Strøm på scotteren, altså batterien er 100% opladt, men der er ingen lys i front panelen, eller lys i scooteren nogen steder...

Da batterien som sagt viser 100% men der eller ikke videreføres noget ud på ledningsnettet, siger min logik at det enten er CDI boksen eller Spændingsregulatoren (Jeg ved ikke om det hedder det på dansk).

Er der ellers noget jeg kan gøre for at fejlfinde, inden jeg tager ud og køber en ny CDI boks?

På forhånd mange tak for hjælpen og skulle i kigge forbi det Sydfynsk, kan det være der falder et par Frølår ud af fryseren!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Baotian bt49qt død, efter Åndssvag fejl :( Hjælp!

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når alt det elektriske ikke virker så check sikringerne.
Brugeravatar
Leon
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Leon »

Det findes 1 store sikring ret tæt ved batteriet, men den fejler ikke noget. Er der mon flere sikringer?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Leon skrev:Da batterien som sagt viser 100%
Er det laderen eller et multimeter der viser batteriet er opladt?
Efter 7 md uden opladning/vedligehold, kan det meget vel tænkes at batteriet er "faldet sammen" og er defekt.
Jeg var ude for en lader der "påstod" at batteriet var ok, men det var det ikke. Et multimeter kan også vise 12v på et batteri, selv om det er defekt. Prøv evt. at sætte en løs scooter-pære til batteriet med ledninger, og se hvor længe den kan lyse, hvis den overhovedet kan lyse?
CDIen behøver du vist ikke tænke på lige nu.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke om der er flere sikringerne.

Brug et multimeter til at måle statorspolerne (tag stikket af og Ohm om mellem de forskellige ledning og eventuelt også på motorblok) : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... #generator

Og hvis du på et tidspunkt kan starte motoren så mål spændingsregulatoren. Det kan du gøre ved at måle på batteriet og se forskellen fra når motoren er slukket også når motoren køre og du giver lidt gas. Der skal være cirka 14,5 volt hvis den virker når motoren køre.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Ulæst indlæg af oskar33 »

Her er vores udvidede hjælp til franskmænd der skriver bedre dansk end de fleste danskere.
  • Ca ne fait rien
  • C'est comme il faut
  • C'est la vie
Brugeravatar
Leon
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af Leon »

Tak allesammen, Jeg er desvære ikke kommet nærmer en løsning på problemet. Jeg har købt en ny Batteri, men ingen ændring der :( Den er helt død, jeg overvejer meget bare at køre den ned til værkstedet...

PS - Tak for komplimenten Oskar, men nu har jeg trods alt været i dette dejlig land i snart 12 år :)

Et la France ca me manque pas!
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Ulæst indlæg af oskar33 »

Vi vil også hellere have dig her.
Besvar