Ødelagt styrlås

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: Ødelagt styrlås

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 8. april 2025 23:58 Så lav det med metal så du kan spænde det hårdt.
F.eks. to stykker gevindstang. Så kan du sætte en plade bag på og spænde med møtrikker.

Eller sæt styrlåsen mere fast i plastikskjoldet der hvor du sætter nøglen i så holder hele plastikskjoldet det vel stabilt.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Kan du forklare yderligere eller tegne det?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

sym2.jpg
sym2.jpg (84.77 KiB) Vist 1196 gange
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Ja, det er måske slet ikke nogen dårlig ide. Det vil jeg undersøge.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Nå, jeg har sovet lidt på det og jeg har nået den konklussion at jeg er blevet for gammel haha... til at rode med det, med risiko for at det ikke holder ordenligt. Jeg har fundet en Sym forhandler i Tyskland som kan skaffe hele sættet for 90 Euro. Så det bliver løsningen. Så skal jeg også kun bruge 1 nøgle til alle låsene.

En anden ting er det (måske) skæve styr. Jeg har tænkt mig at tage styret af og prøve og måle om det er skævt. Hvis det er skævt, hvordan får jeg nemmest rettet det op igen? Jeg tænker at man kan sætte en lang stang i enden af grebene og bøje det tilbage. Men hvor sætter jeg styret fast? Det skal virkelig kunne holde til noget, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om, at det kan bøjes tilbage. Et nyt styr koster omkring 800 kr og måske bliver det også bare løsningen men kan man spare så... [update: Styret fås ikke som nyt mere]
Jeg troede et styr var en simpel ting, menprøv at se billedet. Det er en ret omfattende kontruktion.
Vedhæftede filer
sym lenker.jpg
sym lenker.jpg (31.47 KiB) Vist 683 gange
Senest rettet af SteenKolding 14. april 2025 16:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 14. april 2025 13:12 Nå, jeg har sovet lidt på det og jeg har nået den konklussion at jeg er blevet for gammel haha... til at rode med det, med risiko for at det ikke holder ordenligt. Jeg har fundet en Sym forhandler i Tyskland som kan skaffe hele sættet for 90 Euro. Så det bliver løsningen. Så skal jeg også kun bruge 1 nøgle til alle låsene.

En anden ting er det (måske) skæve styr. Jeg har tænkt mig at tage styret af og prøve og måle om det er skævt. Hvis det er skævt, hvordan får jeg nemmest rettet det op igen? Jeg tænker at man kan sætte en lang stang i enden af grebene og bøje det tilbage. Men hvor sætter jeg styret fast? Det skal virkelig kunne holde til noget, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om, at det kan bøjes tilbage. Et nyt styr koster omkring 800 kr og måske bliver det også bare løsningen men kan man spare så... [update: Styret fås ikke som nyt mere]
Jeg troede et styr var en simpel ting, menprøv at se billedet. Det er en ret omfattende kontruktion.
Ja det kunne godt være at invitere tyveknægtene og forsøge at lime beslaget sammen.

For at udmale styret starter du med at lægge det på samme måde som på billedet på et jævnt underlag hvorefter du udmåler højde mod underlaget hvor sidste bøjning går over i det lige stykke på midten på begge sider. I op og ned retningen gør du det samme. Opretningen kan klares ved at spænde styret op i en kraftig skruestik og bruge et 3/4" vandrør til og bukke styret symmetrisk igen hvis der forefindes skævheder.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Landbo skrev: 14. april 2025 19:05
Ja det kunne godt være at invitere tyveknægtene og forsøge at lime beslaget sammen.

For at udmale styret starter du med at lægge det på samme måde som på billedet på et jævnt underlag hvorefter du udmåler højde mod underlaget hvor sidste bøjning går over i det lige stykke på midten på begge sider. I op og ned retningen gør du det samme. Opretningen kan klares ved at spænde styret op i en kraftig skruestik og bruge et 3/4" vandrør til og bukke styret symmetrisk igen hvis der forefindes skævheder.

Hilsen Leif.
Jeg har ikke et særlig kraftig skruestik, og det er monteret på et træbord der ikke står særlig godt fast. Et mc værksted eller en smed kan sikkert også gøre det for mig.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 14. april 2025 22:52
Landbo skrev: 14. april 2025 19:05

Hilsen Leif.
Jeg har ikke et særlig kraftig skruestik, og det er monteret på et træbord der ikke står særlig godt fast. Et mc værksted eller en smed kan sikkert også gøre det for mig.
Ja ok med skruestikken. Et MC værksted vil formodentlig kun udskifte styret men en smed er nok stedet. Dog vil jeg anbefale du først udmåler styret først så du ved hvad det er der er skævt.

Hilsen Leif.
Besvar