Kymco Agility 50 - svær koldstart

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jepthefish
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)

Re: Kymco Agility 50 - svær koldstart

Ulæst indlæg af Jepthefish »

Landbo skrev: 23. januar 2025 22:52
Jepthefish skrev: 23. januar 2025 20:42 Jeg har samme problem på min kymco, den er umulig og få gang i når den er kold, den vil slet ikke igang, medmindre jeg "pumper" gashåndtaget, så går den igang i 2-3 sekunder, også dør den igen, når den så har gjort det 3-4 gange er den varm nok til at holde tomgang. Jeg har prøvet manuel choker, renset HELE karburateren flere gange, og justering af ventiler. Intet har effekt
Tja, det var meget nemmere hvis man stod ved dyret på operationsbordet.

Men lad mig først lige høre hvordan motoren går og trækker i varm tilstand ?

Hilsen Leif.
Den køre uden nogen former for problemer når den er varm, trækker jævn, og er med i omdregningerne så snart jeg går på gassen. Den falder lige så stille til tomgang, og holder helt fint. Starter i første hug når den er varm
Brugeravatar
kenras
2. Rang
2. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 50

Ulæst indlæg af kenras »

Jepthefish skrev: 23. januar 2025 20:42 Jeg har samme problem på min kymco, den er umulig og få gang i når den er kold, den vil slet ikke igang, medmindre jeg "pumper" gashåndtaget, så går den igang i 2-3 sekunder, også dør den igen, når den så har gjort det 3-4 gange er den varm nok til at holde tomgang. Jeg har prøvet manuel choker, renset HELE karburateren flere gange, og justering af ventiler. Intet har effekt

Hilsen Leif.
så lykkedes det... først justerede jeg tomgang så op, lige så højt at baghjulet ikke løb med rundt - alligevel var den ikke "glad
2 når jeg gav gas. Så af med toppen af kaburatoren - ingen utætheder, ingen snavs osv. men menbranen sad helt oppe, så jeg trykkede den ned, samlede kaburator igen og nu springer den igang efter 2-4 forsøg og tager gas fint.
MEN en ulykke kommer sjældent alene - det viser sig nemlig at den ikke lader. Batteri er et helt nyt Varta Powersport. alt virker fint i et par dage, men når den så står stille i 3-4 dage, så er batteri fladt - hvad kan det skyldes ? jeg har intet ekstraudsyr på som bruger strøm!
Det skal siges at når batteriet er opladet i et par timer, så virker alt igen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

kenras skrev: 24. januar 2025 13:50

Hilsen Leif.
så lykkedes det... først justerede jeg tomgang så op, lige så højt at baghjulet ikke løb med rundt - alligevel var den ikke "glad
2 når jeg gav gas. Så af med toppen af kaburatoren - ingen utætheder, ingen snavs osv. men menbranen sad helt oppe, så jeg trykkede den ned, samlede kaburator igen og nu springer den igang efter 2-4 forsøg og tager gas fint.
MEN en ulykke kommer sjældent alene - det viser sig nemlig at den ikke lader. Batteri er et helt nyt Varta Powersport. alt virker fint i et par dage, men når den så står stille i 3-4 dage, så er batteri fladt - hvad kan det skyldes ? jeg har intet ekstraudsyr på som bruger strøm!
Så tyder alt på det var spjældet i enden af membranen der sad fast. Når det sker kan karburatoren ikke regulere benzin/luft blandingen efter suget fra motoren som det er tilsigtet. I øvrigt skal der ikke være mere hul i membranen end man kun lige kan se det med en lyskilde bag før det begynder at gå galt, ligeså må membranen ikke blive stiv da det også giver dårlig motorgang.

Manglende ladning af batteriet kan skyldes alt fra dårlige forbindelser i stik/ledninger til en defekt spændingsregulator/batteri. Jeg gætter dog på det er en dårlig forbindelse da du formodentlig har hevet i ledningsbundtet mens du har har rodet i karburator.

PS. Der er ingen grund til at skrive flere enslydende indlæg rundt omkring på forum, faktisk anses det for at være en rigtig dårlig skik og bør undgås.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Ulæst indlæg af Landbo »

kenras skrev: 24. januar 2025 13:50

Hilsen Leif.

Enten er dit nye batteri defekt eller også har du et skjult strømforbrug et eller sted i ledningsnettet. Det kan du måle med et universial instrument i mA stilling indskudt mellem batteriet og en af tilledningerne med motoren stoppet og tændingsnøglen fjernet.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mål spænding på batteriet med slukket motor. F.eks. 12,8 volt.
Start motoren og giv lidt gas. Spændingen skal stige til cirka 14,5 volt.

Hvis spændingen ikke stiger så tjek gul og hvid ledning på generatorens stik som går op fra højre side af motoren.
Det kan være forbindelsen ved den ene ledning afbrydes hvis man hivet i stikket selvom det er låst. Hvis det er tilfældigt kan du eventuelt flytte de ledninger som sidder længt væk fra låsen til den tomme plads tæt på låsen så ikke det sker igen.
billed1766.jpg
billed1766.jpg (324.25 KiB) Vist 368 gange
Brugeravatar
kenras
2. Rang
2. Rang

Ulæst indlæg af kenras »

scootergrisen skrev: 24. januar 2025 16:56 Mål spænding på batteriet med slukket motor. F.eks. 12,8 volt.
Start motoren og giv lidt gas. Spændingen skal stige til cirka 14,5 volt.

Hvis spændingen ikke stiger så tjek gul og hvid ledning på generatorens stik som går op fra højre side af motoren.
Det kan være forbindelsen ved den ene ledning afbrydes hvis man hivet i stikket selvom det er låst. Hvis det er tilfældigt kan du eventuelt flytte de ledninger som sidder længt væk fra låsen til den tomme plads tæt på låsen så ikke det sker igen.
billed1766.jpg
Jeg skal lige forstå, hvilken lås ? og når du skriver chekke ledninger - mener du så om de sidder fast i stikket ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den modhager på siden af plastikstikket der holder stikkene sammen.
Ja om de har forbindelse.

For på mit stik der blev forbindelsen afbrydet ved det ene sæt ledninger hvis man hev stikkene væk fra hianden selvom stikkene stadig var låst sammen.
Brugeravatar
kenras
2. Rang
2. Rang

Ulæst indlæg af kenras »

Det prøver jeg at se efter og give den lidt massage
Besvar