Prøvet at kigge rundt, kunne ikke finde det rette sted at smide dette spørgsmål.
Jeg har været igang med at tjek lejere i Styrehovedet til styret, fordi det er bleven farligt at dreje på styret nu hvor der vil komme voldsomme ryk.
Først tænkt jeg det er lejere som var trætte mv, men måske et leje er træt, men fandt så ud af at den "væg" som lejerne skal køre på på styrhalsen på scooteren. har mærker efter lejerene. og de kan mærkes.
Konisk Rullelejer 32006XJ
Jeg har smidt billeder op, som vises skaderne,
Jeg har fået fortalt de kan slibes ned, så det kan bruges igen.? Hvis ja, hvordan. Jeg har fået fortalt at sandpapir kan man bruge, jeg tænker bare det tager da lang tid at komme i bund, og samt jeg vil jo gøre det ujævnt.? Andre muligheder at kunne udjævne det.?
skiftning af lejere i Styrehovedet
- Springloppen
- 1. Rang
- Køretøjer: El Dao Scooter
-
- 15. Rang
Re: skiftning af lejere i Styrehovedet
Det bliver sikkert ikke så godt som nyt og hvad med rullerne de er måske også skadet.
Nok bedst at købe nyt styrfittings så det glider rigtig godt.
Og så lave noget ekstra afskærming/stænkklap ved forhjulet så der ikke bliver slynget vand osv. op til lejet så det holder længere.
Billeder til sammenligning:
viewtopic.php?p=30802#p30802
viewtopic.php?p=31701#p31701
Og så lave noget ekstra afskærming/stænkklap ved forhjulet så der ikke bliver slynget vand osv. op til lejet så det holder længere.
- Springloppen
- 1. Rang
Jeg har fået bestilt nyt konisk leje, jeg skal bare have denne krans ud. Det værktøj jeg finder som man bruger til denne type, fås enten via Ebay, eller andre udenlandske hjemmesider.scootergrisen skrev: ↑17. januar 2025 20:53 Det bliver sikkert ikke så godt som nyt og hvad med rullerne de er måske også skadet.
-
- 15. Rang
Har ikke set hvordan det gøres på denne type leje.
Men man kan stikke en stang ind i kronrøret fra modsatte ende og banke på skålen. Lidt ved det ene indhak og lidt ved det andet osv. for at vrikke det ud.
Men kunne godt se ud til at en lige stang ikke kan ramme skålen så måske stangen skal tilpasses.
F.eks. en gevindstang du kan bøje/slibe.
Men man kan stikke en stang ind i kronrøret fra modsatte ende og banke på skålen. Lidt ved det ene indhak og lidt ved det andet osv. for at vrikke det ud.
Men kunne godt se ud til at en lige stang ikke kan ramme skålen så måske stangen skal tilpasses.
F.eks. en gevindstang du kan bøje/slibe.
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Springloppen skrev: ↑17. januar 2025 21:49Jeg har fået bestilt nyt konisk leje, jeg skal bare have denne krans ud. Det værktøj jeg finder som man bruger til denne type, fås enten via Ebay, eller andre udenlandske hjemmesider.scootergrisen skrev: ↑17. januar 2025 20:53 Det bliver sikkert ikke så godt som nyt og hvad med rullerne de er måske også skadet.
Jeg plejer at lime et par møtrikker inde i yderringen med en co2 svejser og så slå det ud med et stykke fladjern fra den modsatte side.
Måske også en Dremmel med en passende skæreskive kan slidse yderringen så meget den næsten falder ud af sig selv ?
Hilsen Leif.
- Springloppen
- 1. Rang
Tak for jeres svar.
Jeg har prøvet at makke med lidt jern jeg kunne finde her omkring mig, men kan ikke rigtig få fat i det, får ikke rigtig fat.
Jeg har desværre ingen svejser, så dette trick du fortæller kan jeg desværre ikke. Har desværre ikke noget som er grov nok til at slibe det over. Jeg har ingen transport muligheder pt for at komme ud, da scooteren er det eneste jeg har.,
Men jeg har kigget på følgende værktøj
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... ry_from%3A
Jeg går nok efter at skifte begge kranse + lejer. Den øverste del, ser ikke lige så slem ud, men er begyndt at få slid mærker, så tænker jeg lige så godt kan skifte begge, har fundet en side som sælger de lejere jeg skal have til 49 kr stykket. + forsendelse.
Jeg har prøvet at makke med lidt jern jeg kunne finde her omkring mig, men kan ikke rigtig få fat i det, får ikke rigtig fat.
Jeg har desværre ingen svejser, så dette trick du fortæller kan jeg desværre ikke. Har desværre ikke noget som er grov nok til at slibe det over. Jeg har ingen transport muligheder pt for at komme ud, da scooteren er det eneste jeg har.,
Men jeg har kigget på følgende værktøj
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... ry_from%3A
Jeg går nok efter at skifte begge kranse + lejer. Den øverste del, ser ikke lige så slem ud, men er begyndt at få slid mærker, så tænker jeg lige så godt kan skifte begge, har fundet en side som sælger de lejere jeg skal have til 49 kr stykket. + forsendelse.
-
- 15. Rang
Du kunne prøve at sætte en fladskruetrækker ved indhakket så har du den at ramme med stangen.
Hvis det er en gevindstang kan du spænde 2 møtrikker kontra på enden du har et større område at ramme med.
Hvis det er en gevindstang kan du spænde 2 møtrikker kontra på enden du har et større område at ramme med.