Tørretumbler der siger piv
-
- 15. Rang
Tørretumbler der siger piv
Kan være andre kan få glæde af denne information hvis de har en tørretumbler der piver.
LG Eco Dry 7 kg
FULLY AUTOMATIC CLOTHES DRYER
MODEL: RC7055AH6M
For et stykke tid siden sagde tørretumbleren piv ved hver omgang tromlen drejede.
Det var lidt belastende at høre på flere timer i træk.
Piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv...
Det er en kondenstørretumbler så det går ikke så hurtigt med at tørre.
Efter lang tid fandt jeg frem til at pivlyden stammer fra form for kugleleje bagerst midt i tromlen som er gået tør for fedt.
En kugle i hård plastik sidder fastmonteret på bagsiden og så drejer en metalskål på den som er monteret midt i tromlen.
Og det hele er omgivet af den varme fugtige luft.
Kan man smøre lejet uden at afmontere det?
Nej.
Kan man afmontere lejet inde fra tromlen?
Nej.
Kan man skrue pladsen af bag på og afmontere lejet bag fra tromlen?
Nej.
Det kan man selvfølgelig ikke det ville da være alt for let hvis det var lavet på den måde.
I stedet skal man afmontere toppen, siderne, lågen, fronten, betjeningspanelet, diverse ledninger/stik, jeg ved ikke hvor mange skruer, og så skal remmen løsnes af tromlen og den store tromle skal af og så kan man komme ind til lejet.
Jeg gav lejet en masse variatorfedt og det har ikke pivet lige siden.
Forreste under tromlen findes desuden 2 kuglelejer der har gummihjul på som tromlen kører på i hvad der ligner langt bedre kvalitet.
Ved ikke hvorfor der ikke også kunne havde været sådan to kuglelejer bagerst.
LG Eco Dry 7 kg
FULLY AUTOMATIC CLOTHES DRYER
MODEL: RC7055AH6M
For et stykke tid siden sagde tørretumbleren piv ved hver omgang tromlen drejede.
Det var lidt belastende at høre på flere timer i træk.
Piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv... piv...
Det er en kondenstørretumbler så det går ikke så hurtigt med at tørre.
Efter lang tid fandt jeg frem til at pivlyden stammer fra form for kugleleje bagerst midt i tromlen som er gået tør for fedt.
En kugle i hård plastik sidder fastmonteret på bagsiden og så drejer en metalskål på den som er monteret midt i tromlen.
Og det hele er omgivet af den varme fugtige luft.
Kan man smøre lejet uden at afmontere det?
Nej.
Kan man afmontere lejet inde fra tromlen?
Nej.
Kan man skrue pladsen af bag på og afmontere lejet bag fra tromlen?
Nej.
Det kan man selvfølgelig ikke det ville da være alt for let hvis det var lavet på den måde.
I stedet skal man afmontere toppen, siderne, lågen, fronten, betjeningspanelet, diverse ledninger/stik, jeg ved ikke hvor mange skruer, og så skal remmen løsnes af tromlen og den store tromle skal af og så kan man komme ind til lejet.
Jeg gav lejet en masse variatorfedt og det har ikke pivet lige siden.
Forreste under tromlen findes desuden 2 kuglelejer der har gummihjul på som tromlen kører på i hvad der ligner langt bedre kvalitet.
Ved ikke hvorfor der ikke også kunne havde været sådan to kuglelejer bagerst.
- Supercharger
- 9. Rang
- Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t. - Geografisk sted: Sjælland
Re: Tørretumbler der siger piv
Har samme problem med min vaskemaskine.
Dog ikke piv-piv... , men en voldsom "leje-kogen" lyd ved centrifugering.
Reservedele er bestilt og i hus, men venter til at skifte i sommerferien. Da det kræver tid. ALT skal skilles ad for at komme til de 2 lejer samt pakdåse.
Dog ikke piv-piv... , men en voldsom "leje-kogen" lyd ved centrifugering.
Reservedele er bestilt og i hus, men venter til at skifte i sommerferien. Da det kræver tid. ALT skal skilles ad for at komme til de 2 lejer samt pakdåse.
-
- 15. Rang
Nu har jeg haft et andet problem med støv der efter lang tids brug kommer forbi luftfilteret og lugter surt.
Maskinen er ikke rigtig lavet til at man kan gøre det rent så jeg prøvede at sprøjte vand ned i hullet hvor luftfilteret sidder og fik det renset.
Men systemet med "Auto Cleaning Condenser" har så sprøjtet vandet med støv og hår på lamellerne så luftgennemstrømning er blevet blokeret og maskinen blev meget længe om at tørre tøjet.
Jeg måtte sådan cirka skille hele tumbleren ad for at komme ind til problemet og rense den for støv og hår.
Man kan godt nok let se de bagerste lameller ved at tage bagpladen af men det er ikke der problemet var.
Har prøvet at lave noget tætning omkring luftfilteret så der ikke kommer støv forbi.
Maskinen er ikke rigtig lavet til at man kan gøre det rent så jeg prøvede at sprøjte vand ned i hullet hvor luftfilteret sidder og fik det renset.
Men systemet med "Auto Cleaning Condenser" har så sprøjtet vandet med støv og hår på lamellerne så luftgennemstrømning er blevet blokeret og maskinen blev meget længe om at tørre tøjet.
Jeg måtte sådan cirka skille hele tumbleren ad for at komme ind til problemet og rense den for støv og hår.
Man kan godt nok let se de bagerste lameller ved at tage bagpladen af men det er ikke der problemet var.
Har prøvet at lave noget tætning omkring luftfilteret så der ikke kommer støv forbi.
-
- 15. Rang
Er der nogen der kender til noget rengøringsmiddel man kan hælde i en kondenstørretumbler så det støv der er fra tøjet på metalfinnerne og i bunden kan blive opløst og komme med op i vandbeholderen når den pumper vandet op?
Det ser ud til der er noget som hedder "coil cleaner" som kan sprøjtes på metalfinnerne men det har jeg ikke adgang til udefra og det er meget besværligt at skille den ad for at komme derind.
Det ser ud til der er noget som hedder "coil cleaner" som kan sprøjtes på metalfinnerne men det har jeg ikke adgang til udefra og det er meget besværligt at skille den ad for at komme derind.
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Hvis kondensatoren er som på billedet kan jeg ret nemt forestille mig hvordan odøren er når lågen bliver lukket op til maskineriet.
Det vede jeg ikke rigtig idet den vi har haft de sidste 20 år piller man bare kondensdimsen ud og klare rengøringen under håndbruseren, hvilket sker ca hver måned/halvanden her i vinterhalvåret.
Kunne det ikke tænkes der mangler et filter der kan rengøres mellem tromlen og blæsermotor ?
Det er nok dumt og spørge om hvad brugsforvirringen siger omkring rengøringen ?
Hilsen Leif.
Det vede jeg ikke rigtig idet den vi har haft de sidste 20 år piller man bare kondensdimsen ud og klare rengøringen under håndbruseren, hvilket sker ca hver måned/halvanden her i vinterhalvåret.
Kunne det ikke tænkes der mangler et filter der kan rengøres mellem tromlen og blæsermotor ?
Det er nok dumt og spørge om hvad brugsforvirringen siger omkring rengøringen ?
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
Der står ikke noget om det jeg prøver at finde ud af i brugermanualen.
Der er fnugfilter men designet er en smule dårligt.
Der samler sig en lille smule fnug i kanten som kan falde ned i hullet når man tager fnugfilteret op.
Det er ikke så meget af gangen men når man så har fjernet filteret 100 gange så bliver det jo til en del.
Jeg vil gerne lave noget i kanten så fnug ikke kan samle sig udenfor filteret men har ikke kunne finde på noget der virker godt.
Måske velourtape kunne bruges.
Så det lige tætner 1-2 mm.
Der samler sig en lille smule fnug i kanten som kan falde ned i hullet når man tager fnugfilteret op.
Det er ikke så meget af gangen men når man så har fjernet filteret 100 gange så bliver det jo til en del.
Jeg vil gerne lave noget i kanten så fnug ikke kan samle sig udenfor filteret men har ikke kunne finde på noget der virker godt.
- Landbo
- 12. Rang
Det bliver nok svært at finde noget du kan klæbe på kanten af et filter til tætning, der også kan holde til varmen. Den kan jeg ikke lige greje og dog, har før set nogle tynde silicone lister der var beregnet til påsætning over en kant, men hvor var det nu lige de lå til salg. Hvis du mener noget sådanne kan bruges kan jeg prøve at smide et par efterlysninger ud ?scootergrisen skrev: ↑14. januar 2025 00:11 Der står ikke noget om det jeg prøver at finde ud af i brugermanualen.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
Ved ikke hvor man skulle kunne få så små lister.
Men man kunne selvfølgelig skære noget af.
Her er et filter med "filtkanttætning".
Tænker det kunne virke hvis jeg kunne få det som tape.
Men man kunne selvfølgelig skære noget af.
Her er et filter med "filtkanttætning".
Tænker det kunne virke hvis jeg kunne få det som tape.
- Landbo
- 12. Rang
Ok, det er formodentlig en firkantliste der er skubbet ned forbi to læber der sidder på indersiden af slidsen. Der må så være em tilsvarende tætning på modparten af døren eller ?
Hilsen Leif.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
Billedet med den sort liste er ikke som mit fnugfilter.
Kunne måske være der bliver solgt et forbedret fnugfilter med indbygget tætningsliste hvis jeg gad bruge penge på et nyt.
Her ser ud til at være et dobbeltfilter så når man løfter det primære filter op så bliver småfnulleret fanget af det andet filter.
Kunne måske være der bliver solgt et forbedret fnugfilter med indbygget tætningsliste hvis jeg gad bruge penge på et nyt.
Her ser ud til at være et dobbeltfilter så når man løfter det primære filter op så bliver småfnulleret fanget af det andet filter.