I år (og sidste år) er hjemmesidens hosting og domæne blevet betalt af andre end mig der laver hjemmesiden. Det lader til at GYS har betalt regningen på 927,- kroner i år og så har andre i skrivende stund (Lørdag den 13. juli 2024) overført i alt 655,- kroner til GYS. Jeg har ikke selv mulighed for at vise hvem der har opført penge til hvem og hvor meget da jeg ikke er en del af det, jeg kan bare se at regningen er blevet betalt. Så det er vist noget med at stole på hinanden.
Hvis du har lyst til at hjælpe med betalingen så læs forumemnet Betaling af hosting/domæne (2024). Så giver GYS vist løbende opdateringer om overførsel af penge.
Scootergrisen
Snak om scooter og knallert og få hjælp til at lave dit køretøj
Tillader mig at kalde Jer det, da jeg nok er en del ældre en gennemsnitsbrugeren. For at gøre en lang historie kort, købte jeg en Suzuki Katana 2001 for et par dage siden. Maskinen er uindregistreret og så vidt jeg kan læse mig til kræver det at den skal synes? Problemet består dog i at jeg intet begreb har om scootere. Den gang jeg kørte på knallert, var det altså en Yamaha 4gears der var hittet. Den kan jeg splitte ad i atomer, men en scooter er sku opbygget en del anderledes
Lortet kører et sted mellem 80-90 og da jeg skal bruge den til transport på arbejde på de mærkeligste tider af døgnet, regner jeg bestemt med at rende ind i sheriffen en gang imellem. Det betyder jo så at jeg skal have den lidt (meget) ned i fart. Jeg tror jeg nogenlunde har fået styr på, hvad der skal til, men hovedproblemet er nok synet (hvad fanden er nu det for noget pis?)
Tjekker de knallerten for konstruktive ændringer, hastighed osv? Gode råd modtages.
Jeg har registreringsattesten og det er oprindeligt en 45'er. På registreringsattesten står et typegodkendelsesnummer, så det mangler jeg ikke umiddelbart. På Borger.dk står følgende:
Motorcykler, scootere og knallerter
Motorcykler (medmindre de bliver brugt til udlejning eller øvelseskørsel), scootere og knallerter, der kører hurtigere end 30 km/t, skal ikke til periodisk syn. Men de skal i visse tilfælde synes, inden de skifter ejer. Det afhænger bl.a. af deres alder og tidspunktet for sidste syn.
Hvis du køber en brugt motorcykel, scooter eller stor knallert, skal den IKKE synes i disse tilfælde:
den er mindre end 5 år gammel
den er mellem 5 og ti år gammel og godkendt ved syn inden for de sidste to år
den er mere end ti år gammel, men godkendt ved syn inden for et år
den skifter ejer til ægtefællen eller bliver overtaget i forbindelse med dødsfald eller skilsmisse/separation. Samboende kan overtage hinandens køretøjer, hvis de har haft fælles bopæl de sidste fem år, eller (i forbindelse med dødsfald) har boet sammen de sidste to år før dødsfaldet.
Da knallerten er +10 år gammel og ikke synet indenfor det sidste år, læser jeg det som den skal synes inden jeg kan indregistrere den igen. Det er jo noget rigtig lort, når den nu kører som den gør og jeg skulle jo gerne bruge den snarest
Jeg har læst at synsvirksomheden skal være godkendt i kategori 3 for at syne knallerter.
Du skal vel nok starte med at gøre den "lovlig" så den højst køre 45 km/t.
Hvis der er en ikke godkendt udstødning på så kunne jeg forstille mig at der skal en på som er typegodkendt til den model før du kan få den godkendt til syn.
Jeg mener ikke at din 45'er skal synes, uanset alderen på den. Du tager til det næmeste skattekontor, viser dem registereringattesten og ber om at få udleveret en 45'r plade til den, så burde den potte være ude. Jeg har aldrig hørt om, at en stor knallert skal til syn, bare fordi den er 10 år gammel.
Jeg læser det også som at den skal synes.
Jeg høre sjældent/næsten aldrig om en knallert det bliver synet men det hænger måske sammen med at de fleste knallerter er 30 km/t og derfor aldrig skal synes.
scootergrisen skrev:Jeg læser det også som at den skal synes.
Jeg høre sjældent/næsten aldrig om en knallert det bliver synet men det hænger måske sammen med at de fleste knallerter er 30 km/t og derfor aldrig skal synes.
@jps
Jeg sætter pris på dit svar og ville da også ønske det var sådan. Jeg tvivler dog på det er så simpelt. Så var der jo ingen grund til at nævne det diverse steder og synsstederne lister priser på syn af store knallerter, hvis det ikke er nødvendigt. Det hænger altså ikke rigtig sammen. Blot fordi du ikke mener det er sådan, er det ikke sikkert lovgivningen er enig med dig
Det er også nyt for mig at en knallert skal synes og så var mit køb nok knap så godt, hvis jeg skal bruge en bunke gryn for at få den igennem. Godnat og god weekend derude og hvis nogen har erfaringer på det område, så byd endelig ind.
Jeg citere hermed en person der er inde i diverse love og regler for knallerter, både stor og lille:
Knallerter, hverken stor eller lille, er underlagt reglerne om tvungen syn, som gælder for motorkøretøjer. Så hvis vedkommende har registreringsattesten, er det bare op til SKAT, og få den omregistreret i eget navn, og få en plade. Der kræver ikke syn.
NB! Knallerter bliver heller ikke "indregistreret" - gælder også kun motorkøretøjer - men kun "registreret". En indregistrering er, i modsætning til registrering, et spørgsørgsmål om afgifter, som knallerter indtil videre er forskånet for.