Syn af 45'er

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

Hej knægte :-)

Tillader mig at kalde Jer det, da jeg nok er en del ældre en gennemsnitsbrugeren. For at gøre en lang historie kort, købte jeg en Suzuki Katana 2001 for et par dage siden. Maskinen er uindregistreret og så vidt jeg kan læse mig til kræver det at den skal synes? Problemet består dog i at jeg intet begreb har om scootere. Den gang jeg kørte på knallert, var det altså en Yamaha 4gears der var hittet. Den kan jeg splitte ad i atomer, men en scooter er sku opbygget en del anderledes :-)
Lortet kører et sted mellem 80-90 og da jeg skal bruge den til transport på arbejde på de mærkeligste tider af døgnet, regner jeg bestemt med at rende ind i sheriffen en gang imellem. Det betyder jo så at jeg skal have den lidt (meget) ned i fart. Jeg tror jeg nogenlunde har fået styr på, hvad der skal til, men hovedproblemet er nok synet (hvad fanden er nu det for noget pis?)
Tjekker de knallerten for konstruktive ændringer, hastighed osv? Gode råd modtages.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved du om det oprindeligt er en 30 eller 45 km/t scooter ?

Du skal vist nok bruge en typegodkendelse når du skal have nummerplade på den.
Den kan du måske finde her : http://www.fstyr.biltorvet.dk/WebForm1.aspx

Ellers skriv de første 11 tegn i stelnummeret så kan jeg prøve om jeg kan finde en typegodkendelse der passer.
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

Jeg har registreringsattesten og det er oprindeligt en 45'er. På registreringsattesten står et typegodkendelsesnummer, så det mangler jeg ikke umiddelbart. På Borger.dk står følgende:

Motorcykler, scootere og knallerter

Motorcykler (medmindre de bliver brugt til udlejning eller øvelseskørsel), scootere og knallerter, der kører hurtigere end 30 km/t, skal ikke til periodisk syn. Men de skal i visse tilfælde synes, inden de skifter ejer. Det afhænger bl.a. af deres alder og tidspunktet for sidste syn.
Hvis du køber en brugt motorcykel, scooter eller stor knallert, skal den IKKE synes i disse tilfælde:



den er mindre end 5 år gammel
den er mellem 5 og ti år gammel og godkendt ved syn inden for de sidste to år
den er mere end ti år gammel, men godkendt ved syn inden for et år
den skifter ejer til ægtefællen eller bliver overtaget i forbindelse med dødsfald eller skilsmisse/separation. Samboende kan overtage hinandens køretøjer, hvis de har haft fælles bopæl de sidste fem år, eller (i forbindelse med dødsfald) har boet sammen de sidste to år før dødsfaldet.


Da knallerten er +10 år gammel og ikke synet indenfor det sidste år, læser jeg det som den skal synes inden jeg kan indregistrere den igen. Det er jo noget rigtig lort, når den nu kører som den gør og jeg skulle jo gerne bruge den snarest :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve og kontakt en synsvirksomhed på listen over Godkendte synsvirksomheder.

Jeg har læst at synsvirksomheden skal være godkendt i kategori 3 for at syne knallerter.

Du skal vel nok starte med at gøre den "lovlig" så den højst køre 45 km/t.
Hvis der er en ikke godkendt udstødning på så kunne jeg forstille mig at der skal en på som er typegodkendt til den model før du kan få den godkendt til syn.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg mener ikke at din 45'er skal synes, uanset alderen på den. Du tager til det næmeste skattekontor, viser dem registereringattesten og ber om at få udleveret en 45'r plade til den, så burde den potte være ude. Jeg har aldrig hørt om, at en stor knallert skal til syn, bare fordi den er 10 år gammel.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg læser det også som at den skal synes.
Jeg høre sjældent/næsten aldrig om en knallert det bliver synet men det hænger måske sammen med at de fleste knallerter er 30 km/t og derfor aldrig skal synes.

Ellers prøv og kontakt skat og spørg.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Jeg læser det også som at den skal synes.
Jeg høre sjældent/næsten aldrig om en knallert det bliver synet men det hænger måske sammen med at de fleste knallerter er 30 km/t og derfor aldrig skal synes.

Ellers prøv og kontakt skat og spørg.
Eftersom "Gammelfar" er i besiddelse af registreringsattesten, skal han bare gøre som jeg skriver. Og skat skal nok fortælle ham, hvis den skal synes.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu jeg har skrevet til færdselsstyrelsen om den skal til syn.
Så skriver jeg deres svar her når/hvis jeg får det.
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

Super fedt med noget respons.

@jps
Jeg sætter pris på dit svar og ville da også ønske det var sådan. Jeg tvivler dog på det er så simpelt. Så var der jo ingen grund til at nævne det diverse steder og synsstederne lister priser på syn af store knallerter, hvis det ikke er nødvendigt. Det hænger altså ikke rigtig sammen. Blot fordi du ikke mener det er sådan, er det ikke sikkert lovgivningen er enig med dig :)

Det er også nyt for mig at en knallert skal synes og så var mit køb nok knap så godt, hvis jeg skal bruge en bunke gryn for at få den igennem. Godnat og god weekend derude og hvis nogen har erfaringer på det område, så byd endelig ind.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg citere hermed en person der er inde i diverse love og regler for knallerter, både stor og lille:

Knallerter, hverken stor eller lille, er underlagt reglerne om tvungen syn, som gælder for motorkøretøjer. Så hvis vedkommende har registreringsattesten, er det bare op til SKAT, og få den omregistreret i eget navn, og få en plade. Der kræver ikke syn.

NB! Knallerter bliver heller ikke "indregistreret" - gælder også kun motorkøretøjer - men kun "registreret". En indregistrering er, i modsætning til registrering, et spørgsørgsmål om afgifter, som knallerter indtil videre er forskånet for.

Citat slut.
Besvar