VGA Tres batteri antal

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
JLK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. oktober 2024 09:48

VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af JLK »

Hej

Jeg hjælper en bekendt med sin VGA Tres. Der sidder 4 stk bly batterier i, som er svulmet op og skal skiftes.

Jeg er dog lidt i tvivl, da de 60v batteri pakker man kan købe indeholder 5 stk. batterier.

På scooteren står der 60v, og laderen er også til 60v. Giver ca. 65v ud.

Er der nogen som har sat en 48v batteri pakke i, eller hvad står jeg lige med?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har hjulpet naboen med et tilsvarende problem. Der er 5 batterier på køretøjet, hvor det sidste sidder under de øverste 4. Kan med lidt god vilje, ses nede under baghjulene.
Vi måtte bruge hammer og mejsel, for at få batterierne løsnet. Jeg har skrevet et længere indlæg her på scootergrisen, men jeg kan desværre ikke finde det igen.
Vær meget forsigtig når du monterer, det er store strømme der løber ved kortslutning. Husk at måle grundigt på spændingerne, så du ikke får vendt spændingen forkert (= nyt køretøj).
Skurken i dette spil er laderen, der virker fint når batterierne er nye (dvs mindre end et år gamle). Laderen lader med ca 72 volt, indtil ladestrømmen er faldet næsten til ro. Der er bare det, at ladetrømmen ikke falder helt til ro, når batterierne er mere end et år gamle og det er varmt. Så kører laderen videre, og batterierne overopheder og går til. Jeg har løst problemet ved at nedsætte ladespænding med ca 3 volt, men det kræver noget indsigt i el/elektronik. Skriv hvis du er god til el, så vil jeg prøve at finde billederne af det ændrede ladekredsløb.

Ole 1.jpg
Ole 2.jpg
Ole 11.jpg

//Jørgen
Brugeravatar
JLK
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. oktober 2024 09:48

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af JLK »

rjskib skrev: 13. oktober 2024 12:15 Hej.

Jeg har hjulpet naboen med et tilsvarende problem. Der er 5 batterier på køretøjet, hvor det sidste sidder under de øverste 4. Kan med lidt god vilje, ses nede under baghjulene.
Vi måtte bruge hammer og mejsel, for at få batterierne løsnet. Jeg har skrevet et længere indlæg her på scootergrisen, men jeg kan desværre ikke finde det igen.
Vær meget forsigtig når du monterer, det er store strømme der løber ved kortslutning. Husk at måle grundigt på spændingerne, så du ikke får vendt spændingen forkert (= nyt køretøj).
Skurken i dette spil er laderen, der virker fint når batterierne er nye (dvs mindre end et år gamle). Laderen lader med ca 72 volt, indtil ladestrømmen er faldet næsten til ro. Der er bare det, at ladetrømmen ikke falder helt til ro, når batterierne er mere end et år gamle og det er varmt. Så kører laderen videre, og batterierne overopheder og går til. Jeg har løst problemet ved at nedsætte ladespænding med ca 3 volt, men det kræver noget indsigt i el/elektronik. Skriv hvis du er god til el, så vil jeg prøve at finde billederne af det ændrede ladekredsløb.


Ole 1.jpg


Ole 2.jpg


Ole 11.jpg


//Jørgen
Tusind tak for dit grundige og fyldestgørende svar.

Jeg er meget interesseret i at at høre mere om den lader modifikation. Jeg har en elektriker baggrund, så kan godt måle og lodde lidt på tingene. Vil være tryg nok ved at modificere sådan en lader.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har desværre ikke mere nogle billeder af opstillingen. Jeg må en tur over til naboen med kameraet.
Det er nu en ganske simpel opstilling, bestående af en køleplade og 2 stk graetz broer. Hvis ladestrømmen sendes igennem dioder, tabes der ca 0,7 volt ved hver diode. I en graetz bro er der 2x2 dioder i serie, så der kan spændingen falde ca 1,4 volt. Så ved 2 stk er vi oppe på et spændingsfald på ca 2,8 volt.
Jeg er nu kommet i tvivl, om jeg kun har brugt 1 og 1/2 graetz bro. Det giver så kun et spændingsfald på ca 2,1 volt. Jeg undersøger.

Graetz bro.jpg

Denne type graetz bro er meget nemme at montere, selvom de er beregnet til store strømme. Dioder er isoleret, så man kan skrue graetz broen direkte på kølepladen (er lidt smart). Husk lidt vaseline eller lignende fedtstof mellem graetz bro og køleplade, giver en bedre varmeoverførsel. Du kan sikkert finde graetz broerne billigere på nettet, hvis du søger lidt.

Jeg vender tilbage, når jeg har besøgt naboen.

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så var jeg ovre ved naboen og fotografere.

Jeg har klippet ladeledningen over, og indkoblet diode arrangementet via en stump ledning. Det er nok nemmere bare at fjerne yderkappen på et stykke af ladeledningen, og så afbryde + ledningen.

Først billedet er af lader/dioder på køleplade:
Lader og dioder.jpg

Billeder af dioder:
Dioder 1.jpg
Dioder 2.jpg
Kronmuffen, den blå og orange ledning blev kun brugt til at måle ladespændingen. Det er lidt bøvlet at komme til at måle, når alt er samlet.

Dioder 3.jpg

Diagram:
Diagram.jpg

Køleplade tykkelse:
Køleplade tykkelse.jpg

Dioderne afsætter ca 9 watt, så dioderne skal køles. Find den billigste type greatz broer du kan finde, da stømmen kun er ca 3 ampere. Kølepladen kan såmænd være et stykke ALU kabelbakke, bare ALU'en ikke er for tynd. Størrelsen kan du bedømme ud fra billederne, den brugte køleplade er fra en skrottet auto køletaske. Dioder/køleplade må ikke blive varmere, end at det er rart at røre ved.

Opladning af Tres'en tager så lidt længere tid, når ladespændingen er nedsat med ca 3 volt. Til gengæld holder batterierne meget længere.

Kontroller at laderen er ok, og ikke giver alt for høj en spænding under opladning. Bør bør være på godt 72 volt, som så giver ca 69 volt til batterierne. Når batterierne er opladet (ladestrømmen er faldet), så skruer laderen noget ned for ladespændingen. Jeg husker ikke præcis hvor meget.

Håber det er til at forstå, ellers så skriv.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af Landbo »

JLK skrev: 13. oktober 2024 09:59 Hej

Jeg hjælper en bekendt med sin VGA Tres. Der sidder 4 stk bly batterier i, som er svulmet op og skal skiftes.

Jeg er dog lidt i tvivl, da de 60v batteri pakker man kan købe indeholder 5 stk. batterier.

På scooteren står der 60v, og laderen er også til 60v. Giver ca. 65v ud.

Er der nogen som har sat en 48v batteri pakke i, eller hvad står jeg lige med?
Et AGM batteri bør oplades med en spænding på mellem 14,7 og 14,9 Volt (det er det man kalder Cycle Use i databladene) mens vedligeholdesladning skal ske ved en spænding på mellem 13,7 og 13,9 Volt (det er det man kalder Float Use i databladene). Derfor mener jeg det vil være en dårlig ide at nedsætte ladespændingen og dermed er jeg også uenig med jrskib.

Datablad på den type batterier du bør bruge til en VGA Tres: https://akkumulator.dk/wp-content/uploa ... V12-22.pdf

Grunden til et AGM batteri svulmer, er enten en intern kortslutning eller en massiv overspænding under opladning, hvilket er betydeligt højere end det de ca 3 volt to graetz bro giver. Der bør du nok eftermåle laderen der skal give 73,5 Volt fuldt belastet ved 2,5 Amp belastning. Regner du efter vil du finde det er ca 14,7 volt pr batteri. Den lader der normalt følger med en Tres går selv ned på vedligeholdes spændingen når batterierne er fuldt opladet.

Opladning med underspænding gør også at det bliver svært at få fuld kapacitet ud af batteripakken samt det tager længere tid at oplade samme.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: VGA Tres batteri antal

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Tjaaa Landbo......

I mit tidlige arbejdsliv, arbejdede jeg også med telefoncentraler i vejskabe. De var bestykket med 4 stk 12 volts bly batterier, lidt større end batterierne til Tres'en. Når vi kom til august måned, og solen bagte på disse vejskabe, så artede batterierne sig på samme måde som i Etres'en. Batterierne trak alt for meget strøm, og havde tendens til at svulme op. Vi fik alarm fra centralen, og kom derud inden de svulmede så meget op, at de ikke kunne udtages. Så kunne man stå derude i shorts og korte bukser, men med store handsker for at udtage de meget varme batterier. Laderen var ikke engang med hurtigladning som på Etres'en, den ladede kun med vedligeholdelsesladning på 13,8 volt. Men når batterierne bliver ældre og det er varmt nok, havde vi balladen.
Da vores egen City Cabino en sommeraften ikke gik på vedligeholdelsesladning, var jeg klar over problemet. Det lugtede af batterisyre i garagen, og batterierne var meget varme. Jeg var heldig, batterierne tog ikke meget skade, og virker stadig her 3 år senere. Ved at nedsætte spændingen til vedligeholdelsesladning, har vi indtil videre sluppet for det der kaldes termisk "runaway".
Jeg nedsatte spændingen i 2021, og fortalte det til naboen. Han tog sig ikke rigtigt af informationen, så hans batterier døde senere i 2021. Det er dem der er billeder af længere oppe i tråden.

Så jeg synes egentlig, at jeg har temmelig meget erfaring med dette problem fra den virkelige verden.

Man kunne sikkert ændre spændingen inde i laderen, men switch mode strømforsyninger er noget arrigt noget. Man kommer meget nemt galt af sted, jeg taler af erfaring. Så løsningen med de isolerede graetz broer, er men og virker. Eneste problem er varmeudviklingen.

//Jørgen
Besvar