Kymco Super 8 elproblemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Helt ærligt, jeg ved ikke, hvad der var galt med det til at begynde med. Jeg har skiftet spændingsregulator, og det gjorde ikke noget.

Jeg har skiftet 2 andre sikringer, det løste ikke problemet. Men en af ​​dem var knækket ved basen, så det tror jeg var medvirkende til det.

Jeg har renset og slebet forbindelsen mellem rammen og batteriets minuspol med sandpapir. Intet.

Efter jeg begyndte at dreje karburatorskruer af kedsomhed, begyndte lysene på et tidspunkt at virke med slukket motor. Men når den blev tændt, ville de dæmpe igen. Og alt holdt op med at lukke ned efter at have trykket på bremsegrebet, når motoren ikke kørte.

Så er jeg begyndt at lege med statorstik. Når den frakobles, ville motoren dø. Ved enhver RPM. Bare dø helt. Jeg har renset statorkontakterne igen, og det løste ikke problemet. Så har jeg sprøjtet bremserens indvendigt og af en eller anden grund fik det løst alt.

Jeg ved ikke, hvad problemet var. Jeg går ud fra, at det var den formentlig dårlige kontakt ved stator + sprunget 7A sikring ved rød ledning og måske en lille smule fejlfunktion spændingsregulator.

Jeg vil vente, køre lidt rundt og se, om noget går i stykker igen, men det håber jeg ikke.

Desuden begyndte batteriet at oplade korrekt. Den er på 13,5V, når motoren kører nu.

Og undskyld hvis noget lyder mærkeligt, jeg bruger oversætter fra engelsk til dansk, da jeg ikke er så flydende i dansk endnu.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 5. oktober 2024 15:51 Helt ærligt, jeg ved ikke, hvad der var galt med det til at begynde med. Jeg har skiftet spændingsregulator, og det gjorde ikke noget.

Jeg har skiftet 2 andre sikringer, det løste ikke problemet. Men en af ​​dem var knækket ved basen, så det tror jeg var medvirkende til det.

Jeg har renset og slebet forbindelsen mellem rammen og batteriets minuspol med sandpapir. Intet.

Efter jeg begyndte at dreje karburatorskruer af kedsomhed, begyndte lysene på et tidspunkt at virke med slukket motor. Men når den blev tændt, ville de dæmpe igen. Og alt holdt op med at lukke ned efter at have trykket på bremsegrebet, når motoren ikke kørte.

Så er jeg begyndt at lege med statorstik. Når den frakobles, ville motoren dø. Ved enhver RPM. Bare dø helt. Jeg har renset statorkontakterne igen, og det løste ikke problemet. Så har jeg sprøjtet bremserens indvendigt og af en eller anden grund fik det løst alt.

Jeg ved ikke, hvad problemet var. Jeg går ud fra, at det var den formentlig dårlige kontakt ved stator + sprunget 7A sikring ved rød ledning og måske en lille smule fejlfunktion spændingsregulator.

Jeg vil vente, køre lidt rundt og se, om noget går i stykker igen, men det håber jeg ikke.

Desuden begyndte batteriet at oplade korrekt. Den er på 13,5V, når motoren kører nu.

Og undskyld hvis noget lyder mærkeligt, jeg bruger oversætter fra engelsk til dansk, da jeg ikke er så flydende i dansk endnu.
Tillykke med dit el virker lige nu. Du har (håber havde) en dårlig forbindelse på nogle ledninger/stik som du har skubbet til/haft skilt af. Kommer fejlen tilbage ved du nu hvor du skal kigge.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Den er tilbage. Efter 3 km kørsel kom den tilbage. :clap:
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i morgen. Jeg vil tjekke hele ledningen, der løber fra batteri til 7A sort sikring. Der er et brud eller en løs forbindelse et eller andet sted langs den usløret ledningen(rød, sort/blå).

Ledninger efter den sorte sikring er gode. Nøgleafbryder er ikke et problem, jeg har tilsluttet ledninger før det, og det gjorde ingen forskel. Spændingsregulatoren er også god, og at afbryde den gør ingenting.
Vedhæftede filer
msedge_2JFbpTWT3q.png
msedge_2JFbpTWT3q.png (225.34 KiB) Vist 781 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11330
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes du skal teste/oplade/teste batteriet.
Har du en oplader?
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Unnormalt høj modstand på 100+ ohm ved denne ledning.
Vedhæftede filer
IMG_20241006_155136.jpg
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

scootergrisen skrev: 6. oktober 2024 13:51 Synes du skal teste/oplade/teste batteriet.
Har du en oplader?
Jeg tilslutter batteriet direkte efter 10A sikringen og alt fungerer godt. Hvordan kan dette være batteriet, hvis tilslutning af det direkte løser alle problemerne? Jeg forstår det ikke helt.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Ledningsforbindelsen til rød 7A sikring er god, det er kun batteriet til rød 10A der viser rigtig høj modstand. At vrikke rundt giver mig 2+ kOhm modstand. Jeg tror, jeg har fundet den skyldige.

Nu bliver jeg nødt til at udholde smerten ved at skille al denne plast ad for at frigøre ledningerne.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Landbo »

Rin skrev: 6. oktober 2024 16:12 Ledningsforbindelsen til rød 7A sikring er god, det er kun batteriet til rød 10A der viser rigtig høj modstand. At vrikke rundt giver mig 2+ kOhm modstand. Jeg tror, jeg har fundet den skyldige.

Nu bliver jeg nødt til at udholde smerten ved at skille al denne plast ad for at frigøre ledningerne.
Så lader det til du har fundet stedet med den periodiske dårlige forbindelse. Du må så have skiftet sikringsholderen ud med en ny. Du kan uden tvivl bruge den her type: https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/ ... 223837469/ der er stænktæt og derfor burde give en god forbindelse langt ud i fremtiden. Tilslutningen kan du enten lodde sammen eller bruge Arbiko, som man i dag kalder kabelsko. Husk og sætte et stykke krympeflex over lodningen eller kabelskoen, så samlingerne bliver nogenlunde vandtætte.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Rin
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. september 2024 19:59
Køretøjer: Kymco Super 8 50 4t 30km/h
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco Super 8 elproblemer

Ulæst indlæg af Rin »

Landbo skrev: 6. oktober 2024 20:34
Så lader det til du har fundet stedet med den periodiske dårlige forbindelse. Du må så have skiftet sikringsholderen ud med en ny.
Nej, jeg har ikke rørt ved sikringsholderne. Kun sikringerne indeni. Ellers er de i en lagerkonfiguration. Tilslutningen af ​​metalstykke, der vikler rundt om sikringen til ledningen, er god og solid, samt forbindelse til metalstykket, der forbindes til batteriet. Jeg går ud fra, den dårlige forbindelse er på det sted, hvor batteriets positive deler sig i 3 forskellige ledninger til starter, lysstyring og tændingsnøgle.

Da startmotoren får god spænding, samt sikring på lysstyringsenhedens ledning (7A sikring), tror jeg der er et beskadiget kabel enten i den "split", eller bare i ledningsnettet. Jeg ved ikke hvordan og hvor de laver 3 ledninger ud af 1, men da alt er pakket ind i isolering og jeg ikke har adskilt ledningsnettet før, tror jeg det er problemet.

Og det elektriske system fungerede fint i nogen tid, sandsynligvis på grund af vibrationer fra tuning af karburatoren, dvs. ledningen vibrerede i god position, og vibrerede derefter tilbage fra den gode position.
Besvar