Ødelagt styrlås

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Ødelagt styrlås

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror ikke den kan rykke sig om røret.
Jeg tænker hvis man har to rør sat i enderne på styret og så man holder hændere ude på rørene mens scooter/forhjul er låst fast så det peger lige ud så kunne man nok bedre mærke om styret er skævt jo længere ude man holder.
Gad vide hvad mekanikere gør. Andet end bare at sætte nyt på.
Hvad med lasere inde i styrenderne og så skal de ramme et sted på en væg. Det lyder ellers smart.
Hvis du kender/møder en med samme model så kunne du prøve at tage billederne fra præcist samme vinkler osv. og så lægge dem oven på hinanden i et billedprogram så kan du se forskellen. så kan man gøre det øverste lag delvist gennemsigtigt for at placere og se forskellene.
Eller hvad med at dreje styret helt til siden og så måle afstanden fra styrende til forskellige punkter med snor eller måler bånd. F.eks. en bolt på passagerhåndtag, bolt på passagerfodhviler. Måske det kunne give en ide om hvor skævt det er.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg vil prøve sidstnævnte med drejet styr.

Hvis man kigger der hvor låsen er knækket, hvordan vil I tro at jeg får den øverste bolt ud af stammen? Det er ikke en skrue - måske er den bare presset i? Nedenunder er der en alm. bolt der kan løsnes. Jeg har ikke set sådan en løsning før.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er en knækbolt så ikke det er så let at afmonere låsen.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #knekbolte

Prøv med en papegøjetang.
Du kan også bore et hul i midten også banke en torx-bit i som er en lille smule for stor så sætter den sig fast.
Eller en nedstryger midt på så du kan dreje bolten med en flad skruetrækker.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

scootergrisen skrev: 20. august 2024 23:24 Det er en knækbolt så ikke det er så let at afmonere låsen.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #knekbolte

Prøv med en papegøjetang.
Du kan også bore et hul i midten også banke en torx-bit i som er en lille smule for stor så sætter den sig fast.
Eller en nedstryger midt på så du kan dreje bolten med en flad skruetrækker.
Mange tak. Jeg har aldrig hørt om knækbolte, men de giver god mening.
Jeg har en Dremmel som jeg kan fræse en rille i bolten, og prøve og skrue den ud. Men jeg prøver lige med en papegøjetang først.
Det bliver nok først til næste forår, da jeg har besluttet at parkere den for vinteren allerede nu. Jeg har en del rejser de næste 2 måneder, så jeg får ikke brug for at køre på den mere i år. Jeg har også bil og en 50cc som jeg kan bruge i stedet. Den her 300cc er mest købt til sjov.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

SteenKolding skrev: 21. august 2024 00:18 Den her 300cc er mest købt til sjov.
Havde den fejlen, da du købte den, eller er der nogen som har forsøgt at stjæle den, mens du har haft den?

Hvis du har den kaskoforsikret, dækker det måske tyveriforsøg. Så er måske bedst at kontakte forsikringen, før du selv gør noget drastisk.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

GYS skrev: 22. august 2024 04:31
SteenKolding skrev: 21. august 2024 00:18 Den her 300cc er mest købt til sjov.
Havde den fejlen, da du købte den, eller er der nogen som har forsøgt at stjæle den, mens du har haft den?

Hvis du har den kaskoforsikret, dækker det måske tyveriforsøg. Så er måske bedst at kontakte forsikringen, før du selv gør noget drastisk.
Tyveriforsøg. Det skete i Kolding mellem d. 15. og 17. August 2024. Der var nærmest ingen synlige spor men jeg opdagede det ved at nøglekransen på tændinglåsen sad løs og at styrlåsen ikke virkede mere.
Ingen kasko da den er gammel og jeg købte den billigt.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Det er jo trist du ikke havde kasko forsikring på den. Min gamle knallert 45 fik et skæv styr - det kunne desværre ikke fixes. Men, efter lidt tid, havde jeg vænnet mig til det, og så kørte den helt fin...
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

scootergrisen skrev: 20. august 2024 17:18 Jeg tror ikke den kan rykke sig om røret.
Jeg tænker hvis man har to rør sat i enderne på styret og så man holder hændere ude på rørene mens scooter/forhjul er låst fast så det peger lige ud så kunne man nok bedre mærke om styret er skævt jo længere ude man holder.
Gad vide hvad mekanikere gør. Andet end bare at sætte nyt på.
Hvad med lasere inde i styrenderne og så skal de ramme et sted på en væg. Det lyder ellers smart.
Hvis du kender/møder en med samme model så kunne du prøve at tage billederne fra præcist samme vinkler osv. og så lægge dem oven på hinanden i et billedprogram så kan du se forskellen. så kan man gøre det øverste lag delvist gennemsigtigt for at placere og se forskellene.
Eller hvad med at dreje styret helt til siden og så måle afstanden fra styrende til forskellige punkter med snor eller måler bånd. F.eks. en bolt på passagerhåndtag, bolt på passagerfodhviler. Måske det kunne give en ide om hvor skævt det er.
Jeg har drejet styret helt til højre og venstre og har målt fra styrets ende og ind til sædet (fixpunkt), og der er 2 cm forskel. Højre side er 2 cm tættere på sædet end venstre, hvilket giver god mening når man har brækket styrlåsen og ved at vride mod højre.
Nyt styr koster 1000 kr. + 750 kr for låsesæt nyt.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

GYS skrev: 25. august 2024 20:03 Det er jo trist du ikke havde kasko forsikring på den. Min gamle knallert 45 fik et skæv styr - det kunne desværre ikke fixes. Men, efter lidt tid, havde jeg vænnet mig til det, og så kørte den helt fin...
Jeg tror at kasko er ret dyr. Jeg har en idé om, at jeg allerede har sparet kaskoudgiften ved at købe det der gik i stykker.
Hvorfor kunne din knallert ikke repareres?
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Jeg har målt vende-radius, og den er ca. 8 cm større når der drejes til venstre. Lyder det normalt?
Besvar