SteenKolding skrev: ↑7. august 2024 18:33
Jeg er ikke så bange for om jeg kører 3000 eller 4000 km mellem hver olieskift sålænge olien er "fedtet" og ikke ligesom vand. Sålænge olien har den der fedtede hinde så er det vel ok?
Jeg plejer dog at overholde intervallerne af ren ærefrygt.
Øh, olien bliver ikke på nogen måde som "vand" når den bliver slidt, faktisk bliver den en smule tykkere dels grundet en smule fordampning af nogle af komponenterne i olien samt der også kan komme en smule "sod" fra forbrændingsrummet i olien. I gamle dage kunne der også komme en smule svovlsyre i olien så cylindervæggen ligefrem fik rusthuller på den nederste del.
En olie vil altid være fedtet, det er mere et spørgsmål om hvor mange urenheder den indeholder.
Det er også bedre at skifte olie lidt tiere end nødvendigt og mindst en gang hvert år inden maskinen sættes på stald for vinteren.
SteenKolding skrev: ↑7. august 2024 18:33
Jeg er ikke så bange for om jeg kører 3000 eller 4000 km mellem hver olieskift sålænge olien er "fedtet" og ikke ligesom vand. Sålænge olien har den der fedtede hinde så er det vel ok?
Jeg plejer dog at overholde intervallerne af ren ærefrygt.
Øh, olien bliver ikke på nogen måde som "vand" når den bliver slidt, faktisk bliver den en smule tykkere dels grundet en smule fordampning af nogle af komponenterne i olien samt der også kan komme en smule "sod" fra forbrændingsrummet i olien. I gamle dage kunne der også komme en smule svovlsyre i olien så cylindervæggen ligefrem fik rusthuller på den nederste del.
En olie vil altid være fedtet, det er mere et spørgsmål om hvor mange urenheder den indeholder.
Det er også bedre at skifte olie lidt tiere end nødvendigt og mindst en gang hvert år inden maskinen sættes på stald for vinteren.
Hilsen Leif.
Ok, tak for svar Leif.
Jeg plejer at hælde ny olie på om foråret. Er det bedre om efteråret inden den sættes til overvintring i skuret?
SteenKolding skrev: ↑7. august 2024 18:33
Jeg er ikke så bange for om jeg kører 3000 eller 4000 km mellem hver olieskift sålænge olien er "fedtet" og ikke ligesom vand. Sålænge olien har den der fedtede hinde så er det vel ok?
Jeg plejer dog at overholde intervallerne af ren ærefrygt.
Øh, olien bliver ikke på nogen måde som "vand" når den bliver slidt, faktisk bliver den en smule tykkere dels grundet en smule fordampning af nogle af komponenterne i olien samt der også kan komme en smule "sod" fra forbrændingsrummet i olien. I gamle dage kunne der også komme en smule svovlsyre i olien så cylindervæggen ligefrem fik rusthuller på den nederste del.
En olie vil altid være fedtet, det er mere et spørgsmål om hvor mange urenheder den indeholder.
Det er også bedre at skifte olie lidt tiere end nødvendigt og mindst en gang hvert år inden maskinen sættes på stald for vinteren.
Hilsen Leif.
Ok, tak for svar Leif.
Jeg plejer at hælde ny olie på om foråret. Er det bedre om efteråret inden den sættes til overvintring i skuret?
Ja det vil jeg absolut mene. I dag findes der ikke syrer i brændstoffet, men spark mig bare bag i hvis ikke de mange sidste ture er ret korte og du dermed får opbygget et mindre lager af kondensvand i sumpen grundet olien aldrig bliver varmet op over 60 grader. Samtidig er der jo også rig mulighed for at lave anden vedligeholdelse så køretøjet er klar den første varme dag næste forår.
Det samme er faktisk også gældende for folks plæneklipper og andre motoriserede redskaber, måske lige undtagen sneblæser og motorkost.
Øh, olien bliver ikke på nogen måde som "vand" når den bliver slidt, faktisk bliver den en smule tykkere dels grundet en smule fordampning af nogle af komponenterne i olien samt der også kan komme en smule "sod" fra forbrændingsrummet i olien. I gamle dage kunne der også komme en smule svovlsyre i olien så cylindervæggen ligefrem fik rusthuller på den nederste del.
En olie vil altid være fedtet, det er mere et spørgsmål om hvor mange urenheder den indeholder.
Det er også bedre at skifte olie lidt tiere end nødvendigt og mindst en gang hvert år inden maskinen sættes på stald for vinteren.
Hilsen Leif.
Ok, tak for svar Leif.
Jeg plejer at hælde ny olie på om foråret. Er det bedre om efteråret inden den sættes til overvintring i skuret?
Ja det vil jeg absolut mene. I dag findes der ikke syrer i brændstoffet, men spark mig bare bag i hvis ikke de mange sidste ture er ret korte og du dermed får opbygget et mindre lager af kondensvand i sumpen grundet olien aldrig bliver varmet op over 60 grader. Samtidig er der jo også rig mulighed for at lave anden vedligeholdelse så køretøjet er klar den første varme dag næste forår.
Det samme er faktisk også gældende for folks plæneklipper og andre motoriserede redskaber, måske lige undtagen sneblæser og motorkost.
Hilsen Leif.
Men kondens har vel ikke noget med alderen på olien at gøre? Jeg mener, der kommer vel også kondens i ny olie ligesom der kan komme kondens i en metal benzintank.
SteenKolding skrev: ↑8. august 2024 15:00
Men kondens har vel ikke noget med alderen på olien at gøre? Jeg mener, der kommer vel også kondens i ny olie ligesom der kan komme kondens i en metal benzintank.
Kondensvand opstår når varmere fugtig luft møder kolde flader så det er korrekt det ikke er afhængig af oliens alder. Dog vil du finde se det mest dannes i vinterhalvåret så det er efter min bedste mening bedst at skifte olien når køretøjet sættes til overvintring.