PGO motor-renovering og Flowoptimering

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Køretøjer: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Hej Experter😊

Skal til at renovere min PGO Dr.Big-motor, og i den forbindelse vil jeg flowoptimere den.

Når diverse hjørner og kanter er filet ned og afrundet, skal alle overflader i resten af krumtapshuset så slibes glat, eller er det bedre at det har noget ruhed så det forstøver bedre?

Eller er det hele bare spild af tid og kræfter?🤣

Mvh. Martin
IMG_3514.jpeg
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af Landbo »

PGO-MAN skrev: 7. november 2023 23:26 Hej Experter😊

Skal til at renovere min PGO Dr.Big-motor, og i den forbindelse vil jeg flowoptimere den.

Når diverse hjørner og kanter er filet ned og afrundet, skal alle overflader i resten af krumtapshuset så slibes glat, eller er det bedre at det har noget ruhed så det forstøver bedre?

Eller er det hele bare spild af tid og kræfter?🤣
Tja, der er sikkert mange delte meninger omkring det emmene. Hvis du tager det groveste gratere uden at slibe de orginale former væk vil jeg mene det er ok. Jeg formoder dog ikke du kan måle nogen synderlig forskel på en dynamometer eller på benzinforbruget. Skulle du lave noget der kan reducere overfladernes luftmodstand, skal du formodentlig efterligne en golfbolds overflade, hvilket nok vil koste en del krumtaphuse inden det kommer til at virke optimalt, hvis du overhovedet kan finde den udformning. :mrgreen:

Et tit overset punkt du måske nemt kan vinde lidt er ved at tilpasse pakningen mellem de to halvdele af krumtaphuset så den passer helt overens med overfladen.

Held og lykke med projektet, Leif.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Køretøjer: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Hej Leif

Tak for dit svar😊.

Det med pakningen mellem krumtapshalvdele lyder som en rigtig god ide, og den har jeg aldrig hørt før, så den vil jeg gøre mig umage med.

Tak igen, Leif, jeg må igang🤗
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af Landbo »

PGO-MAN skrev: 8. november 2023 22:06 Hej Leif

Tak for dit svar😊.

Det med pakningen mellem krumtapshalvdele lyder som en rigtig god ide, og den har jeg aldrig hørt før, så den vil jeg gøre mig umage med.

Tak igen, Leif, jeg må igang🤗
I øvrigt vil det nok ikke være nogen dårlig ide og kontrollerer lejerne og simmerringene i bagtøjet for slid, da de billige lejer der sidder på stedet har en kedelig tendens til og smutte en kugle efter en 20-30 tusind km.

God arbejdslyst, Leif.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Køretøjer: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Tak for endnu en vigtig information😉
Mvh.Martin
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11332
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke noget om det men jeg synes på de få billeder jeg har set der har det set meget blankt ud.
Altså ligesom om de har gået efter at gøre det så glat som muligt.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Køretøjer: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Re: PGO motor-renovering og Flowoptimering

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Det var også min forestilling, at det skulle være sådan.
Fra fabrikkens side er de jo godt nok ikke glatte og polerede fra ny, men det handler måske mere om om tid og penge?😂
Eller at der er grænser for hvor hurtigt de må køre😞
Besvar