Multimeter viser alle mulige tal?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Re: Multimeter viser alle mulige tal?

Ulæst indlæg af GYS »

MathiasB skrev: 6. april 2018 20:43 Okay. Regulatoren er en af de uoriginale og batteriet er nyt, et 12v 5a.. Hvad for en regulator kan du anbefale?
Selvom batteriet er nyt, kan den godt allerede være ødelagt af regulatoren.

Hvis du har et multimeter, så prøv at tjekke om regulatoren er en af de dårlige. Hvis den er ok, så er det jo ikke det. Er den af de dårlige, så vil du kunne se det, ved at du kan finde to af de fire ledninger, hvor multimeteret viser en spænding under 1V, når den står på diode funktionen - typisk ca. 0.6V til 0.8V står den på, hvis der er en diode. Det må det ikke være, for så lader den batteriet op direkte gennem en diode, uden der slås fra hvis spændingen er for høj. Hvis der er en transistor eller andet der slår fra, kan der ikke måles nogen diode, da transistorer naturligvis er slukket, så de ikke leder, når der ikke er nogen strøm på.

Der hvor du kan måle dioden er fra en af de to AC ledninger til den ledning, der går til +12V på batteriet.

Hvis spændingen står på 1.4V - så er det ok. Så er det sandsynligvis en SCR imellem, og den slår fra, når at batterispændingen er for stor. Den kan naturligvis være indstillet forkert, så en dårlig regulator kan stadigt ødelægge batteriet - men de har i hvert fald ikke gjort det med vilje, da elektronikken er der, til at slå laderen fra.

Hvis det er en dårlig regulator, så er stor risiko for, at du også bliver nød til at skifte batteriet.

Men, det behøver som sagt ikke at være noget galt - det kan ske, at det bare er dit voltmeter som er følsom overfor støj.
Brugeravatar
MathiasB
4. Rang
4. Rang
Køretøjer: PGO G-max

Ulæst indlæg af MathiasB »

Jeg fandt ud af at multimeteren godt kan måle volten når jeg holder det lidt væk fra scooteren. Men når jeg gav gas målte jeg helt op til 16-17 volt. Må den ikke kun oplade med 14.5 volt?
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

MathiasB skrev: 10. april 2018 15:16 Jeg fandt ud af at multimeteren godt kan måle volten når jeg holder det lidt væk fra scooteren. Men når jeg gav gas målte jeg helt op til 16-17 volt. Må den ikke kun oplade med 14.5 volt?
Det afhænger lidt af batteritypen. På nogle batterier, står at de ikke må komme over 16V. Et batteri kan normalt ikke tåle at komme over 14.5V for længere periode.

Fungerer batteriet - kan du starte med den?

De fleste simple ladere fungerer sådan, at de lader i pulser (generatoren giver AC fra sig, og det betyder at det er pulser efter ensretningen). De måler spændingen, på det tidspunkt der ikke er en puls - de måler altså batteriets spænding, når der ikke går ladestrøm. Her må der højst være ca. 14.5V. Men, når der er en ladepuls, så kan de komme højere op - det betyder dog ikke, at batteriet oplades til højere spænding, da det er spændingen uden ladestrøm, som viser batteriets spænding. Denne måde at tjekke spændingen på er uafhængig af batteriets indre modstand.

Lukkede batterier der overoplades sprækker ofte et sted, så gassen kan komme ud ved overopladning. Har batteriet fået skader, f.eks. sprækker, eller noget der er gået i stykker? Hvis samtidigt at ensretteren er af typen der ikke slår fra, så kan du være sikker på, at revnen skyldes overopladning. Ofte kan du høre et lille knald, når den går itu. Så hvis det har lydt som om, at nogen har skudt efter scooteren, så kan det være batteriet der er blevet overopladt.
Brugeravatar
MathiasB
4. Rang
4. Rang
Køretøjer: PGO G-max

Ulæst indlæg af MathiasB »

Jeg har næsten lige købt mit batteri, et 12v 5 ah... Ja den starter hver gang også på el starter indtil videre (;
Besvar