Har svært ved at starte + diverse

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

Hej drenger!

Har lige ændret overskriften til noget mere passende :-)

Så er det sgu tid til noget andet end computersnak. Denne gang er det nemlig om en scooter :D Har set et par gange, at der findes et par kloge hoveder til sådan noget herinde også, så nu prøver jeg! :D

Tror jeg er blevet taget godt og grundigt bagfra, ved køb af en scooter (Kymco Agility 50 4T), da jeg absolut ingen forstand har på det. Da jeg købte den, virkede el-starten ikke, og den kørte meget skidt i tomgang. Vedkommende jeg købte den af, sagde at det var bare en ny startermotor der skulle til, for el-start virkede. Så sådan en har jeg købt, og ligeledes monteret efter servicemanualens forskrifter. Men det virkede ikke. Da jeg havde prøvet nogle gange var det som om den fuldstændig mistede pusten, og jeg tænkte at det selvfølgelig nok bare var batteriet der så var dødt. Så jeg har købt et nyt og ladet det op - stadig samme problem.

Læste mig så frem til i manualen, at det kunne være karburatoren der var stoppet eller benzintilførslen dertil. Så disse to ting er også gennemgået, renset osv. Dette har heller ikke været problemet. Dog fandt jeg ud af, at "drænskruen" til benzinkaret i karburatoren (hedder det ikke det?) manglede, og tænker om det måske kan være det?
Først efter det kom jeg i tanke om noget så simpelt som tændrøret. Heldigvis gnister det fint, og scooteren vil også godt starte (efter lidt kamp - ca. 15-20 spark i kickstarteren) med kickstarteren.

Så nu står jeg og er lidt på bar bund; Næste ting der lige skal prøves er et nyt startrelæ. Heldigvis har en kammerat sådan et til at lægge som er spritnyt, og det har han sendt til mig.

Hvad tænker I problemet kan være her? Mine egne bud er som sagt startrelæ'et, og derefter mistænker jeg CDI boksen. Hvis ikke nogle af disse ting, så er jeg fuldstændig blank.

Efter hele denne smøre tænkte jeg, at jeg sgu nok hellere lige måtte gå det hele igennem for, at se om jeg kunne finde andre fejl/mangler. Og her ser jeg til min store rædsel et par ting, som nok ikke er helt efter bogen, men som jeg ikke kan finde noget svar til i servicemanualen. Så her kommer lidt billeder;
IMG_20170809_192340.jpg
Her er, hvad jeg tror er, benzinpumpen. Slangen jeg står med i hånden sidder derpå, men føre ingen steder hen? Er det normalt?
IMG_20170809_192347.jpg
På ventildækslet sidder der ligeledes en slange, som ikke føre nogen steder hen? Har ladet mig fortælle at den skal sidde på luftfilteret, hvor der også er plads til den. Men kan det virkelig passe?
received_1195637667246843.jpg
received_1195637610580182.jpg
Kickstarterakslen og kickstartertandhjulpet var fuldstændig kneppet - dette tror jeg dog skyldes at der ikke har været noget som helst smørrelse på dem. Og eftersom det kun var kickstarteren der virkede, og den skulle have lidt tæsk for at komme i gang, er skidtet blevet varmt som bare pokker og derfor gået til. Så her er også bestilt nyt.
IMG_20170809_191606.jpg
Sidst men ikke mindst, og før jeg så det med kickstarteren, opdagede jeg dette, som jeg freaker en smule ud over. Afstanden mellem motorblokken og kickstarterskjoldet er enorm og der var ingen pakning. Tjekkede selvfølgelig hele vejen rundt, men det er kun oppe ved trinbrættet det gaber, hvilket desværre får mig til at tænke at skjoldet her er skævt - i så fald er det lige knapt 1500 der skal smides efter det. Spurgte ligeledes en kammerat om det ikke var sådan liiiiiige spændende nok, at der ikke var nogen pakning der. Men han sagde at det ikke var nødvendigt, hvilket jeg igen har lidt svært ved at tro, eftersom der jo gerne skulle være noget smørrelse derinde til diverse tandhjul?

Det blev sgu vist noget af en smøre. Men håber der er lidt kloge hoveder, der gider give sig tid til at læse og evt. komme med løsningsforslag :-)

/Kenneth
Senest rettet af Shtennek 10. august 2017 12:33, rettet i alt 3 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-start virker ikke + diverse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Upload gerne billederne i emnet så de bliver vist.
Lav eventuelt en video hvor de prøver forskellige ting med elstarteren så vi kan hører det.
Hvad mener du med at elstarren ikke virker?
Hvis den er i stand til at kører krumtappen fint rundt så virker elstarteren.
At motoren ikke starter er så noget andet.
Det er vist normalt at 4 takt har svære ved at starte end 2 takt.
Du kan dreje forskellige på gashåndtaget mens du kører med elstarteren og lytte hvornår den er ved at starte.
Hvis den har svært ved at kører i tomgang så kan du skrue en halv omgang i urets retning på tomgangsskruen øverst på højre side af karburatoren så den kører med lidt højere omdrejninger.
Ellers skal du have rense karburatoren grundigt.
Og når du har købt en brugt scooter så kan du give den noget almindelig service som skifte motorolie, tjekke motorolieniveau, tjekke og justere ventilspillerum, rense tændrør, rense luftfilter, osv.

Du kan se på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... system.php og https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... filter.php hvad det er for noget med slangerne.

Det normalt at den første slangen ikke er forbundet til noget.
Den skal sidde igennem et hul i stellet så enden peger ned ligesom du kan se på linket.

Ja slangen øverst på topstykkedækslet skal til luftfilteret.
Det er så motoren kan ånde også sidder der en lille svamp og suger snavs.
Der er også en gennemsigtig slange under luftfilteret med en prop på enden som du kan tømme for snavs.

Ja det ligner der mangler en gummipakning så køb hellere sådan en.
Der kommer jo nok vand i når der ikke er nogen.
Tjek at de små bøsninger til starterdrevet sidder der: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... erfaringer
Og smør bøsningerne med fedt.
Smør gevinden inden i starterdrevet så det glider godt. Det er ikke så let men du kan prøve at sprøjte noget smørelse derinde indtil det glider godt også tørre det af så godt du kan. Det er ikke så godt at skille starterdrevet ad fordi den er ikke så let at samle igen.
Der skal sidde nogen styrebøsninger mellem motorblok og variatordæksel. Sørg for de er der og spænd boltene på kryds så dækslet kommer til at sidde præcist.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: El-start virker ikke + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

Har du et bud på en side der kan være behjælpelig med at få billederne til at virke? Bruger link fra Google Photo, men det dur åbenbart ikke :)

Selve el-start motoren virker fint - den er helt spritny og kører rundt. Den formår bare ikke at få startet scooteren, men kører blot batteriet tør for strøm. Det lyder som om, den simpelthen kører for langsomt, i forhold til andre scootere. Kan uploade en video på fredag, da jeg får lidt nye motordele hjem til den der. Så den står adskilt lige nu.

Karburatoren har jeg haft adskilt og renset grundigt.

Det alm. serviceeftersyn er jeg pt. i gang med - derfor jeg venter på lidt nye dele der gerne skulle komme fredag :)

Tak for svaret på alle de sekundære spørgsmål, nu er jeg blevet en del klogere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-start virker ikke + diverse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rediger indlægget og vedhæft filerne: viewtopic.php?f=6&t=202
Sørg for at der er god forbindelse ved den ledning der sidder på siden af startmotoren og rens det eventuelt og klem det lidt sammen så der er god forbindelse.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: El-start virker ikke + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

Så er den fixet - tak for hjælpen :)

Der er fin forbindelse til startermotoren, efter skiftet af denne. Klippede lidt af ledningen fordi de gamle tilslutninger så noget hærgede ud, og satte nye kabelsko derpå, så det igen kom god forbindelse :-)
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af McScooter »

Dit første billede er til udstødningen, den fører ekstra luft ind i udstødningen, hvor den så forurener mindre. Hvis der er nyt udstødning på, kan det være koblet fra. Om det så er koblet rigtig fra er svært at sige.

Der er mange motorer, hvor der er udluftning over til luftfilteret, men skal du være sikkert, er det en service manual til netop din model.

Der er mange der kører uden pakning mellem kickstarterskjold og blok, men der må ikke være så stor afstand, så det skal du få styr på. Det ændrer virkning af kick/el-start, pakningen er mest imod skidt/vand.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

McScooter skrev: 11. august 2017 18:54 Dit første billede er til udstødningen, den fører ekstra luft ind i udstødningen, hvor den så forurener mindre. Hvis der er nyt udstødning på, kan det være koblet fra. Om det så er koblet rigtig fra er svært at sige.

Der er mange motorer, hvor der er udluftning over til luftfilteret, men skal du være sikkert, er det en service manual til netop din model.

Der er mange der kører uden pakning mellem kickstarterskjold og blok, men der må ikke være så stor afstand, så det skal du få styr på. Det ændrer virkning af kick/el-start, pakningen er mest imod skidt/vand.
Okay. Så er jeg blevet så meget klogere - tak for det :-)

Hmm. Ja, det er så 1400 med mindre man selv kan rette det til? Og det har jeg en formodning om, at man ikke kan?
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af McScooter »

Shtennek skrev: 13. august 2017 22:02
McScooter skrev: 11. august 2017 18:54 Dit første billede er til udstødningen, den fører ekstra luft ind i udstødningen, hvor den så forurener mindre. Hvis der er nyt udstødning på, kan det være koblet fra. Om det så er koblet rigtig fra er svært at sige.

Der er mange motorer, hvor der er udluftning over til luftfilteret, men skal du være sikkert, er det en service manual til netop din model.

Der er mange der kører uden pakning mellem kickstarterskjold og blok, men der må ikke være så stor afstand, så det skal du få styr på. Det ændrer virkning af kick/el-start, pakningen er mest imod skidt/vand.
Okay. Så er jeg blevet så meget klogere - tak for det :-)

Hmm. Ja, det er så 1400 med mindre man selv kan rette det til? Og det har jeg en formodning om, at man ikke kan?
Der er en grund til at dit skjold ikke sidder helt i bund og det er ikke sikkert at det hjælper at købe et nyt skjold, fejlen kan være noget andet.
Af med skjoldet og se om der er noget der sidder i vejen. pil evt kickstarteren af skoldet og se om skjoldet går i bund uden.
Det kan være forkerte skruer, der ikke trækker skjoldet helt i bund, det kan være et styr der er deform, og mange ting, fejlene kan sagtens hænge sammen, når skjoldet ikke sidder ordentlig, får det som sagt indflydelse på både elstart og kick.
Det ser f.eks lidt mærkelig ud ved den skrue du viser, som om at der sidder noget mellem skjold og blok.
Er skruerne for lange? der er mange muligheder, tag evt et billede hvor skjoldet er pillet af, både af skjold og blok. og smid det op herinde
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af Shtennek »

McScooter skrev: 14. august 2017 15:25
Shtennek skrev: 13. august 2017 22:02
McScooter skrev: 11. august 2017 18:54 Dit første billede er til udstødningen, den fører ekstra luft ind i udstødningen, hvor den så forurener mindre. Hvis der er nyt udstødning på, kan det være koblet fra. Om det så er koblet rigtig fra er svært at sige.

Der er mange motorer, hvor der er udluftning over til luftfilteret, men skal du være sikkert, er det en service manual til netop din model.

Der er mange der kører uden pakning mellem kickstarterskjold og blok, men der må ikke være så stor afstand, så det skal du få styr på. Det ændrer virkning af kick/el-start, pakningen er mest imod skidt/vand.
Okay. Så er jeg blevet så meget klogere - tak for det :-)

Hmm. Ja, det er så 1400 med mindre man selv kan rette det til? Og det har jeg en formodning om, at man ikke kan?
Der er en grund til at dit skjold ikke sidder helt i bund og det er ikke sikkert at det hjælper at købe et nyt skjold, fejlen kan være noget andet.
Af med skjoldet og se om der er noget der sidder i vejen. pil evt kickstarteren af skoldet og se om skjoldet går i bund uden.
Det kan være forkerte skruer, der ikke trækker skjoldet helt i bund, det kan være et styr der er deform, og mange ting, fejlene kan sagtens hænge sammen, når skjoldet ikke sidder ordentlig, får det som sagt indflydelse på både elstart og kick.
Det ser f.eks lidt mærkelig ud ved den skrue du viser, som om at der sidder noget mellem skjold og blok.
Er skruerne for lange? der er mange muligheder, tag evt et billede hvor skjoldet er pillet af, både af skjold og blok. og smid det op herinde
Jeg tror nu egentlig grunden til det er ligetil; Skjoldet har nok ikke siddet ordentligt i den tid jeg har haft den, og når man så har trådt på kickstarteren er det blevet mere og mere skævt?

Har haft alt indmad ude og sat det på for at se om det sad tæt der, og det gjorde det heller ikke. Så det er ikke fordi der er noget der sidder i vejen :-)

Mht. det der ser mærkeligt ud, så er det fordi der er en gummi"pakning" på alle skruerne dertil (hvilket der også skal være). Og eftersom skjoldet ikke slutter tæt, så "popper den ud" mellem blok og skjold.

Men jeg går lige taget et billede af skjold og blok og smider op herinde :-)
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Har svært ved at starte + diverse

Ulæst indlæg af McScooter »

Shtennek skrev: 14. august 2017 17:03
McScooter skrev: 14. august 2017 15:25
Shtennek skrev: 13. august 2017 22:02

Okay. Så er jeg blevet så meget klogere - tak for det :-)

Hmm. Ja, det er så 1400 med mindre man selv kan rette det til? Og det har jeg en formodning om, at man ikke kan?
Der er en grund til at dit skjold ikke sidder helt i bund og det er ikke sikkert at det hjælper at købe et nyt skjold, fejlen kan være noget andet.
Af med skjoldet og se om der er noget der sidder i vejen. pil evt kickstarteren af skoldet og se om skjoldet går i bund uden.
Det kan være forkerte skruer, der ikke trækker skjoldet helt i bund, det kan være et styr der er deform, og mange ting, fejlene kan sagtens hænge sammen, når skjoldet ikke sidder ordentlig, får det som sagt indflydelse på både elstart og kick.
Det ser f.eks lidt mærkelig ud ved den skrue du viser, som om at der sidder noget mellem skjold og blok.
Er skruerne for lange? der er mange muligheder, tag evt et billede hvor skjoldet er pillet af, både af skjold og blok. og smid det op herinde
Jeg tror nu egentlig grunden til det er ligetil; Skjoldet har nok ikke siddet ordentligt i den tid jeg har haft den, og når man så har trådt på kickstarteren er det blevet mere og mere skævt?

Har haft alt indmad ude og sat det på for at se om det sad tæt der, og det gjorde det heller ikke. Så det er ikke fordi der er noget der sidder i vejen :-)

Mht. det der ser mærkeligt ud, så er det fordi der er en gummi"pakning" på alle skruerne dertil (hvilket der også skal være). Og eftersom skjoldet ikke slutter tæt, så "popper den ud" mellem blok og skjold.

Men jeg går lige taget et billede af skjold og blok og smider op herinde :-)
Er skruerne for lange? måske er det derfor der er sat gummi på?
Er der styr som sidder forkert/er forkerte
Besvar