Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Jeg ved ikke hvad buerne indvendigt på magneten skal gøre godt for. Ang. slidmærket på ydersiden på forhøjningen kan det være at den dims i cirklen der skal skabe strøm, sidder for tæt på magneten.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Det er vel pickuppen der rammer.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... php#pickup
Det er pickuppen der er magnetisk.
Forhøjningen på svinghjulet er ikke magnetisk.
Du kan bøje pickuppen en smule så den ikke rør men den skal være tæt på.
Kan ikke huske hvor tæt men tror det er under en 1 mm.
Men det kan måske værdi fordi de krumtapleje er ødelagt så akslen kan bevæge sig op og nede.
Så prøv det jeg har skrevet for at se om lejerne er ødelagt.
Bulerne er normalt der er vist bare mellemrum mellem hver magnet.
Der sidder vist 4 magneter inde bag metaller.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... nghjul.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... php#pickup
Det er pickuppen der er magnetisk.
Forhøjningen på svinghjulet er ikke magnetisk.
Du kan bøje pickuppen en smule så den ikke rør men den skal være tæt på.
Kan ikke huske hvor tæt men tror det er under en 1 mm.
Men det kan måske værdi fordi de krumtapleje er ødelagt så akslen kan bevæge sig op og nede.
Så prøv det jeg har skrevet for at se om lejerne er ødelagt.
Bulerne er normalt der er vist bare mellemrum mellem hver magnet.
Der sidder vist 4 magneter inde bag metaller.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... nghjul.php
- waqr
- 4. Rang
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 25. august 2016 09:25
- Køretøjer: Kymco Super 8 4T 50cc
- Geografisk sted: Sverige
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Ny uppdatering. Var ute i garaget ikväll och skruvade bort variatorkåpan och variatorn. Märkte då att variator "bossen" var väldigt lös mot själva variatorskivan. Ska det vara så lös passform? Har för mig att passformen var mycket tightare nr jag installerade den. Måste vara variatorn som slitits.......
Snurrade även på svänghjulet med remmen borta och då gick allt lätt men när jag monterade tillbaka remmen igen så lät det. Dock är det nog remmen jag hör som jag trott varit "grinding" noise från motorn.
Vad tror ni, är det den främre variatorn som är sliten och ska bytas och att det är den som vibrerar och låter när jag kör?
Snurrade även på svänghjulet med remmen borta och då gick allt lätt men när jag monterade tillbaka remmen igen så lät det. Dock är det nog remmen jag hör som jag trott varit "grinding" noise från motorn.
Vad tror ni, är det den främre variatorn som är sliten och ska bytas och att det är den som vibrerar och låter när jag kör?
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Bøsningen må absolut ikke kunne rokkes i hullet på variatoren. Den skal bare kunne glide frit, men lidt stramt alligevel. Mener at remmen på Kymco er 17,5mm bred??, er den 16 mm skal den skiftes.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Bestemt, det må larme meget med så meget slør. Ja, den er i hvertfald færdig den variator!waqr skrev:Vad tror ni, är det den främre variatorn som är sliten och ska bytas och att det är den som vibrerar och låter när jag kör?
Det vil sikkert også hjælpe på remmens "knirken" med en ny "fast"variator.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Bøsningen i remskiveskålen er meget slidt og helt klart derfor du har vibrationer fra motoren.
Der skal helst slet ikke være noget slør ved bøsningen.
Min var også slidt på et tidspunkt så den var løs og der var vibrationer fra motoren.
Så du skal klart have en ny remskiveskål og bøsning osv.
Det vil være bedst at købe et nyt kit samlet så delene passer sammen.
Hvis du sætter en uoriginal bøsning i en original remskiveskål eller omvendt så passe de måske ikke så perfekt sammen også bliver det hurtigere slidt.
Du kan købe Malossi Multivar 5113790.
Også eventuelt en ny kilerem afhængig af om den gamle er slidt.
Du kan købe Malossi 6113501 (Malossi X Kevlar Belt 18x9x743 mm 30°)
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ltivar.php
Så når du har kigget hele variatoren igennem og tjekket at alt er som det skal være så kan du starte motoren med kickstarterskjoldet taget af og holde starterdrevet inde det da sidder løst også køre i tomgang og giv gas med baghjulet over jorden og se om variatoren virker godt når kileremmen køre op og ned.
Sad de tre plastik styr i skålen da du skilte det ad?
Hvis de var ødelagt og røget af kunne det måske være derfor den er blevet så slidt. Den originale kilerem skal skiftes hvis den er under 16,5 mm bred.
Jo mere slidt den er jo lavere bliver topfarten fordi kileremmen ikke kan skubbe remskiverne så langt fra hinanden som en ny kilerem.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ission.php
Der skal helst slet ikke være noget slør ved bøsningen.
Min var også slidt på et tidspunkt så den var løs og der var vibrationer fra motoren.
Så du skal klart have en ny remskiveskål og bøsning osv.
Det vil være bedst at købe et nyt kit samlet så delene passer sammen.
Hvis du sætter en uoriginal bøsning i en original remskiveskål eller omvendt så passe de måske ikke så perfekt sammen også bliver det hurtigere slidt.
Du kan købe Malossi Multivar 5113790.
Også eventuelt en ny kilerem afhængig af om den gamle er slidt.
Du kan købe Malossi 6113501 (Malossi X Kevlar Belt 18x9x743 mm 30°)
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ltivar.php
Så når du har kigget hele variatoren igennem og tjekket at alt er som det skal være så kan du starte motoren med kickstarterskjoldet taget af og holde starterdrevet inde det da sidder løst også køre i tomgang og giv gas med baghjulet over jorden og se om variatoren virker godt når kileremmen køre op og ned.
Sad de tre plastik styr i skålen da du skilte det ad?
Hvis de var ødelagt og røget af kunne det måske være derfor den er blevet så slidt. Den originale kilerem skal skiftes hvis den er under 16,5 mm bred.
Jo mere slidt den er jo lavere bliver topfarten fordi kileremmen ikke kan skubbe remskiverne så langt fra hinanden som en ny kilerem.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ission.php
- waqr
- 4. Rang
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 25. august 2016 09:25
- Køretøjer: Kymco Super 8 4T 50cc
- Geografisk sted: Sverige
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Tack för svaret!
Köpte en ny variator idag men den var bara 87mm i diameter mot Kymcons 91mm. Även "drive bossen" var lite längre, 38,5mm mot Kymcons 38mm.
Är detta ett bekymmer?
Köpte en ny variator idag men den var bara 87mm i diameter mot Kymcons 91mm. Även "drive bossen" var lite längre, 38,5mm mot Kymcons 38mm.
Är detta ett bekymmer?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Ikke sikkert det betyder det store. Kileremmen kan alligevel ikke komme helt op i den originale remskive.
- waqr
- 4. Rang
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 25. august 2016 09:25
- Køretøjer: Kymco Super 8 4T 50cc
- Geografisk sted: Sverige
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Har nu monterat ny variator och allt fungerar perfekt. Inget missljud längre.
Stort tack till alla som har svarat på mina frågor i denna tråden.
Stort tack till alla som har svarat på mina frågor i denna tråden.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Kymco Super 8 50cc - 4 stroke "grinding noise"
Godt at det virker nu .waqr skrev:Har nu monterat ny variator och allt fungerar perfekt. Inget missljud längre.
Stort tack till alla som har svarat på mina frågor i denna tråden.