Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Our
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. september 2016 21:58
Køretøjer: Kymco Agillity 4T

Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af Our »

Mon ikke det er hér, at eksperterne er samlet ? :)

Jeg har netop købt en 2008 Kymco Agility 4T 30 8.000km til datteren. Den var forrygende billig, fordi den var kørt tør for olie. Heldigvis virker det til, at det eneste der har taget skade er stemplel og cylinderen.

Men, hvor er olien egentlig blevet af ?

Den drypper tilsyneladende ikke, så olien må være blevet forbrændt...
Stempelringene var hele - men måske de har siddet fast ?
- Eller måske tætningerne på ventilstammerne, er defekte ?
Eller kan olien mon være forsvundet via ånderøret der går mellem topdæksel og luftfilterkassen - det var der nemlig slidt hul på, da slangen havde kørt mod bagdækket. - men så burde knallerten og bagdakket jo være fedtet ind i olie ?
Er højt olieforbrug et kendt problem for denne motor ?
Har I mon gjort jer nogle erfaringer med det ?

Jeg ville jo godt se om jeg kunne undgå, at den lavede samme trick, med det nye cylinder kit :)

Det bør måske nævnes, at knallerten er lovlig.
Vedhæftede filer
IMG_1663.JPG
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af Supercharger »

Med din beskrivelse, ville jeg gætte på at olien er blevet forbrændt. (blå røg ud af udstødning) :party:
Tændrøret må da have koks/slagge belægning på overfladen.
Brugeravatar
Our
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. september 2016 21:58
Køretøjer: Kymco Agillity 4T

Re: Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af Our »

Ja, der sad et pænt lag koks i topstykket og på stemplet, så alt peger på at den har brændt olie af. - men projektet har faktisk taget en ny drejning.
Jeg besluttede mig nemlig for at skifte olien, da jeg ikke vidste hvad tidl. Ejer har hældt på. Noget overrasket blev jeg da jeg så, at olien var gammel ? Jeg havde regnet med, at den olie jeg kunne se på oliepinden, var noget som tidl. Ejer havde hældt på, i et forsøg på at "redde" den. Han fortalte mig jo, at den var kørt tør for olie.
Og det er sååådan set rigtigt - For i olien, fandt jeg nogle små plastic tænder, så der var jo ingen anden udvej, end at skille sig ind til oliepumpen. Og ganske rigtigt, så var det store tandhjul nu komplet tandløst.

Men hvorfor nu dét ?
Oliepumpen kører fint rundt og virker ok.
Hvad kan der være sket ?

Jeg har bestilt en ny pumpe og tandhjul.
Brugeravatar
Our
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. september 2016 21:58
Køretøjer: Kymco Agillity 4T

Re: Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af Our »

I skal da også lige have et par stemningsbilleder.
Vedhæftede filer
IMG_1667.JPG
IMG_1666.JPG
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af Jps »

Forstår ikke hvorfor man bruger plastikhjul mod metalhjul. Sidst jeg så det, var på en Yamaha Tzr 50cc (45 knallert). Det er jo dømt til at blive slidt hurtigere, end normalt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11398
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvorfor er min 4T gy6 kørt tør for olie?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Min motor slidte også tænderne på et tidspunkt.
Det gjorde den fordi jeg havde sat en anden krumtap i også på et tidspunkt var metalskinnerne som holderne kuglerne ved det højre krumtapleje gået i stykket så krumtapakslen kunne bevæge sig lidt.
Det skete muligvis også efter jeg havde kørt med meget lav motorolie niveau.
Så prøv og hold i akslen og mærk hvor meget slup der er.
Det er normalt at man kan rykke hele krumtapakslen lidt sidelæns fordi de yderste krumtaplejeskåle glider i motorblokken men der skal ikke være noget slup ellers.
Besvar