Baotian scooter starter ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
KitKat
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Altså, faktisk er det min teenage knægt som kører knallert, men eftersom det er mig han råwer efter når han mangler en livline, har jeg brug for andre livliner :)

Knægten har en Baotian BTQT-9 fra 2008

Baotian scooter starter ikke

Ulæst indlæg af KitKat »

Jeg håber der er nogle kloge, og tålmodige, folk herinde som vil bruge lidt krudt på at guide mig?

Sagen er den, at knægtens Baotian knallert ikke kan starte. Hverken han eller jeg er mekanikere, så jeg prøver at forklare på bedste beskub:

Han kørte den hjem uden problemer en aften, satte den i carport og næste morgen ville den ikke starte.

Når han drejer nøglen er der godt nok lys i lygterne, hornet virker og blinklysene også.
Elstarteren virker bare ikke, den siger ikke engang klik eller hoster eller noget.
Kickstarter kan heller ikke få liv i noget som helst.

Batteriet er ikke fladt, det har vi testet.
Sikringen er intakt.
De stik og ledninger vi har kunnet finde, ser alle hele og fine ud.
Bremselyset virker ikke, men jeg har tjekket bremsekontakten ud fra en tegning herindefra, og det ser umiddelbart ud som det skal.
Den der afbryder der sidder ved støttefoden har vi prøvet at deaktivere ved at tage stikket ud, men det gjorde ingen forskel.

Jeg aner helt ærligt ikke mine levende råd, men eftersom vi bor laaaaaangt ude på landet og ikke har trailer, har jeg ikke rigtig andre muligheder end at forsøge at få liv i den selv.

Hvis jeg er heldig at der er nogen der kan/vil byde ind med noget, så: "vær sød at skære det ud i pap, jeg er meget lidt teknisk anlagt men til gengæld ret god til at følge en ordre" :lol:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Baotian scooter starter ikke

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
Du kunne starte med at teste om der er gnist på tændrøret. Selvom el-starteren ikke lige virker pt, skal tændrøret gniste.
Ta tændrøret ud (eller prøv evt med et andet løst) og sæt det i tændrørshætten og hold tændrørets gevind stramt på motoren et sted.
Når du kickstarter burde tændrøret gniste?

Problemet med bremselys, el-start og manglende "klik" fra relæet, og ja også en evt manglende gnist, kunne skyldes en defekt stelforbindelse et sted.
El-fejl og dårlige stelforbindelser går hånd i hånd og skal derfor udelukkes.

Du kan nemt lave en "midlertidig testforbindelse" ved at finde 2 stumper ledning. Prøv og skru dem fast sammen med batteriets minus-pol, og skru så den ene på stellet et sted, og den anden på motorblokken et sted.

Gør det en forskel med evt bremselys, "klik-lyden", starteren, evt gnisten?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad har i målt med batteriet ?

Sørg for at sidestøttebentet er slået helt op og se så om bremselyset tænder.

Prøv både højre og venstre bremsekontakt, det kan være det kun er den ene som ikke virker.
Brugeravatar
KitKat
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Altså, faktisk er det min teenage knægt som kører knallert, men eftersom det er mig han råwer efter når han mangler en livline, har jeg brug for andre livliner :)

Ulæst indlæg af KitKat »

Tak for rådene, jeg prøver det hele af i aften og vender tilbage herinde :)
Brugeravatar
KitKat
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af KitKat »

Nå... Så fik jeg endelig gjort mere ved den scooter.

Jeg rodede en masse med stik og kontakter og løse forbindelser efter at have læst herinde, men opgav og bad en kammerat om hjælp.

Nu har vi skiftet tændrør og cdiboks, og nu starter den på kickstarter men stadig ikke på elstarteren.

Det duer, knægten er selv-kørende igen og kan godt leve med "kun" at have kickstarter så nu håber vi det er et stabilt fix vi er nået frem til :)

Tak for input.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Virker bremselyset når i holder højre og venstre bremsegreb inde ?

Når du holder bremsen inde og trykker på elstart knappen kan du så høre en klik klik ind inde fra scoooteren ?
Brugeravatar
KitKat
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af KitKat »

Da jeg havde den skilt ad, kunne jeg kun se en bremsekontakt i højre side. Jeg gik faktisk ud fra at der så nok ikke er nogen i venstre på den scooter, men jeg glemte desværre at tjekke bremselyset da vi havde den startet i aftes :oops:

-det får jeg lige kigget på.

Men nej, der er ikke noget "klik" når jeg trykker på startknappen selvom bremserne er holdt inde. Det eneste klik er dét som bremsekontakten giver når jeg trykker håndtaget ind.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Den i venstre side siger nok ikke klik. Det gør den heller ikke på min scooter.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... msekontakt
Brugeravatar
KitKat
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af KitKat »

Årh... Jeg havde kun set billeder af den højre, og troede de var ens i begge sider.

Den venstre kigger jeg lige på igen. Tak for linket :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det let nok og teste.
Du drejer bare nøglen til ON og trykker det ene bremsegreb ind og kigger om bremselyset lyser. Og gør det samme for det andet bremsegreb.
Besvar