Til kamp mod kulden!

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Klart, en pc blæser af en slags ville være mere passende. Fandt en side med masser af størrelser og styrker og til at betale.
http://elektronik-lavpris.dk/c7644/Vent ... 80/12_VDC/
Nej, i hverdagen er det heller ikke et problem, men sommetider skal jeg køre en tur på ca 50 km og er det fx -5 grader kan de billige støvler sgu ikke klare den. I forvejen er jeg den kuldeskære type og bare desperat :crazy:

Men jeg tvivler lidt på at det virker, eller det skal i hvertfald forbedres. For da temperaturen var -4 grader, var luften der kom ud kun ca 8 grader. Det er jo slet ikke varmt :weeping:
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Det var ellers ærgeligt.. sys personligt det ser helt fint ud og hvis det havde været lidt mere funktionelt..

Kunne man lave slags tragt inde bag sædeboks plasten måske i noget pap/plast/alu/folie som gik tættere på motoren for at få mere af den rå varme og ikke få blandet (køligere) luft ?
og så isolere din kasse indvendigt også ? måske sådan et tæppe til frontruden på en bil kunne bruges.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... lse-39502/

der skal ikke meget fartvind til at bringe temperaturen ned hvis det kan komme ind et sted.

jeg er i samme kategori!
Kuldeskær ad H til... jeg køre bil med 2 luftdyser der peger på mine hænder på rattet med fuld varme hele vinteren ellers fryser jeg nallerne :weeping:


Alternativet kunne være noget ala denne her
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 2-V-40420/

den trækker nok bare for meget strøm.. men måske man kan finde en mindre version eller måske drosle den med noget modstand eller lign.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

HAHA du går sgu til den :)

Men flapper de flapper ikke i vinden når du køre...

Alternativt kunne man monter en vandkøler slange på topstykket, der transporterede det rundt om ens fødder :)
Tror det meste af luften i motorrummet får en slags turbolens, så det ryger bagud.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Jo, flapperne væltede rundt og lignede små fuglevinger i vinden. Så der kom en elastik på tværs og holder dem inde.

Go ide, en form for tragt der bedre fanger varmen inde om motoren/forrør og al den gode køle-varme der blæser ud i bunden kunne også fanges meget bedre :think:
Jeg har noget alu-køle-slange/rør der kunne klippes og formes som en varme-fanger-tragt af en art, og lissom indfange varmen tættere på og undgå meget af den kolde fartvind der blander sig.

Og klart isolering må osse hjælpe meget. For den sne der landede på kassen smeltede med det samme, og det er vel spild af den sparsomme varme.
Jeg har vist en rulle tynd skum-folie til at lægge under gulve, det må kunne isolere fladerne i kassen en del. Det må lige prøves.
Mere klippe-klistre, limpistol, ståltråd og strips. :lol: :thumbup:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Yes Sir! Det lykkedes fame :lol:
Billedet er taget lige efter en go tur i dag og motoren står i tomgang og fodvarmer-blæseren kører. Termometeret viste ca 2 grader udendørs og se lige temperaturen inde i fodvarmeren! 37 graders tropisk hedebølge lige på mine kolde vinter fusser. Det er jo helt overdrevet!
IMG_0460.JPG
Da zzzzleepy lige havde fortalt hvad jeg skulle gøre, baksede jeg denne alu-tragt/kåbe/hætte sammen der omslutter hele bunden af motoren og opfanger dens udblæsningsluft. Kanalen i fodvarmeren blev osse lige isoleret og tætnet med skum-film/folie :thumbup:
IMG_0452.JPG
Tragten er bare tilpasset og klemt fast om div skruer og kanter og kan nemt lirkes af og på. En stump flex-slange opfanger motorens bevægelser op til risten ved fodpladen.
IMG_0449.JPG
Der er vel osse risiko for at pakke motoren for godt ind så den overopheder. Derfor lod jeg en sprække rundt om topdækslet være åben. Ideen er at når kun motoren kører og blæser, vil varmen strømme ud af flex-slangen og op langs topdækslet. Og når så fodblæseren tændes vil den suge varmen og luft med ned langs topdækslet.
IMG_0450.JPG
Set gennem risten ved fodpladen via flexslangen til alu-tragten hvor forrøret går ud igennem bunden. Motorens varme luft kommer ud lige til højre for forrøret. Måske kan selve blæseren i fodvarmeren faktisk undværes, for når motoren kører og blæser ind i tragten, strømmer det ud af risten. Det skal lige testes uden blæseren siddende i kanalen.
IMG_0457.JPG
Nu er testmodellen desværre i masonit og går sikkert snart helt i opløsning, men en lidt større og kraftigere model i noget tyndt krydsfiner er i tankerne, for nu er det da helt slut med kolde fødder om vinteren.
Ren spild-varme blev til ren luksus-varme. :love:
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Kanon! :D

dejligt at se at det lykkedes :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja for den, markant øget temperatur :clap:
Løsningen med tragten virker faktisk så godt at bad-blæseren og converteren nu er droppet helt.
Når motoren tar omdrejninger kommer der nu så meget tryk på, at blæseren faktisk er unødvendig. :lol:
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Til kamp mod kulden!

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Har lige set i harald Nyborg at man kan få fodvarmere Og massage til strøm,
hvis man har et cigarstik så kunne man jo sætte en adapter på så man kunne bruge den :)
Besvar