Tilkøring af nyt cylinder-kit på en eftermiddag.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Tilkøring af nyt cylinder-kit på en eftermiddag.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Den gamle cylinder fik sig en ridse, så det var tid til nyt. Men hvordan nu med tilkøring? Mange forskellige bud hører man, alt fra 2000 km uden fuld gas, og andre der gir gas fra starten?
Efter at have læst om emnet, besluttede jeg at prøve en metode som flere motor-byggere åbenbart bruger.
Den består af 4 ture på 15-20 minutter hver. Efter hver tur skal motoren køle Helt ned inden næste tur.
Flere nævner at fuld-syntetisk olie skal undgåes, da det har tendens til at glasere på cylinder-væggen inden den er tilkørt, og så stopper tilkøringen der. De bruger mineralsk olie.

1. tur starter med en kort opvarmning og kørsel uden høje omdrejninger og med forsigtig gas.
2. tur også uden høje omdrejninger, men med lidt mere på gassen. specielt i helt lave omdrejninger kan den få lidt gas. (sej-træk)
3. tur hæves omdrejningerne og man gir den endnu mere gas som bund-gas.(Den har godt af sejtræk ved lave omdr. skriver de)
4. tur kan den få fuld-gas og sejtrække fuldt ud, men undgå højeste omdrejninger.
5. tur, kittet er tilkørt.
Herefter skifter de olien for at få de afslebne mikro-partikler ud.
IMG_0049.JPG
Jeg tilkørte kittet som beskrevet og det gik fint. Den har nu kørt ca 1000 km og olieforbruget ligner nærmest 0.
Så køber man et nyt kit, behøver man altså ikke liste afsted i flere uger, og mange hundrede kilometer.
Det kan gøres på en eftermiddag. :thumbup:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Re: Tilkøring af nyt cylinder-kit på en eftermiddag.

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg er igang med at tilkøre cylinder på den ene af mine Big's. Og planen er at kører 500 km ialt. Og den foregår på den måde, at der køres med 25 km/t de første 100 km, derefter 150 km med 27-28 km/t og med intervaller af start fra 0 og op til topfart, i en kort periode.

Derefter med 30 km/t og samme interval mht start fra 0 og op til topfart de næste 150 km. Og så 100 km med næste fuld fart. Og det er jo så med en lovlig cylinder, så det er jo lidt dræbende tidsmæssigt, at skulle gennemføre den tilkørsel.

Jeg har læst om den tilkørsel du beskriver på en anden knallertside, så måske skulle jeg prøve den istedet. Jeg har så kørt de første ca. 150 km, af min form for tilkørsel :).
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Sidste gang jeg satte nyt på kørte jeg bare forsigtigt de første 50-100 km, nu har den gået 3000 km og har ikke engang skiftet olie (UPS)

Men det gør jeg imorgen....
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Køretøjer: Yamaha Neos 4, 45scooter

Ulæst indlæg af balle »

Moderne motorer er nok fremstillet med mere akkuratesse end gamle. Men derfor alligevel starte stille op vil jeg mene. Det skader vel ikke? Apropos Kymconørden og mineralsk olie: jeg købte engang en ældre Mercedes diesel, importeret fra Tyskland. Fik udtrykkeligt at vide af sælgeren, at den KUN måtte køre på mineralsk olie, fordi det havde den gjort fra ny.Han sagde også, at de havde skiftet adskillige pakninger og simmerringe i MB-motorer fordi folk bare hældte syntetisk olie i dem. Han tilføjede dog, at hvis den havde kørt fra ny med syntetisk olie var det også vejen frem. Jeg forstod det nok ikke helt, men gjorde hvad der blev anbefalet. Derfor er det da (for mig) lidt sjovt hvad Kymconørden skriver. Har dog også læst om mc`ere der anbefaler det samme.

Venligst Erik, og god tilkørsel!!
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang

MSJ1982 skrev:Men det gør jeg imorgen....
Så bliver din motor glad. Der er nu intet som frisk og helt ren motorolie siger den. :thumbup:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang

balle skrev: Fik udtrykkeligt at vide af sælgeren, at den KUN måtte køre på mineralsk olie, fordi det havde den gjort fra ny.

Ja, det lærte jeg osse. ALDRIG blande syntetisk og mineralsk olie, de kan ikke sammen :o. Det er nok det han mener og har oplevet på motorene. Men dermed ikke sagt at man ikke kan skifte fra mineralsk til fuld-syntetisk. Man skal så først bruge en olie der kan sammen med begge typer. Og semi-syntetisk kan sammen med begge.
Så går man fra mineralsk til fuld-syntetisk skal man lige "skylle igennem" en periode med en semi-olie.
Samme metode bruger de omtalte "tilkører" når cylinderen er kørt til med mineralsk, skyller de ud med en semi, og skifter så til syntetisk.
Besvar