Kaput cylinder

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Kaput cylinder

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Øv, så stod motoren sgu af :weeping:
For noget tid siden på vej op i fart, begyndte den pludselig at "brumme" fra luft-filteret højere end normalt, men jeg kunne ikke finde nogle fejl. Brummeriet blev ved, og olieforbruget begyndte at stige markant. Fra ca 80ml pr 500km til ca 500ml pr 500km. Kompressionen forsvandt også et par gange ved koldstart, men kom igen, efter et par slag på ventilerne med gummi-hammeren. Da kompressionen forsvandt igen forleden, og med det syge olieforbrug den var oppe på, splittede jeg den ad.
IMG_0065.JPG
IMG_0070.JPG
Hvorfor ridsen er opstået ved jeg ikke, måske fordi stemplet har været ude og i igen.(og det må man ikke siger nogle). Eller en varme skade måske, for den er blevet udsat for nogle forsøg og roderi med blandingsforholdet i den periode. Men hvorfor olieforbruget steg, er der jo tydelige spor af, og hvorfor kompressionen forsvandt nogle gange, er vist også ret tydeligt. Man kan se sod-flagerne nærmest er fløjet af ventilerne, og ventil-sædet er helt sort-plettet af partikler ventilen har fanget i farten.
IMG_0053.JPG
IMG_0055.JPG
Den nåede at køre ca 3000 km siden stemplet var ude og i igen. Det morsomme er dog at et komplet standard 50cc sæt, er meget dyrere end et 70cc sæt, så....... :lol:
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Jamen kondulere... :thumbdown:
men tillykke med de 70cc :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvordan ser stempelringene ud ?
Hvis du har sat stempelringene forkert i på en eller anden måde så kunne det måske være derfor cylinderne er blevet ridset.
Der skulle da ikke været noget i vejen for at tager stemplet ud og ind, man skal bare samle det ordentligt.
Mine ventiler så også sådan der ud cirka og hvidt på tændrøret har jeg også prøvet.
Prøv og se om der var meget snask inde ved stempelringene, det kan være der har været så meget at det har presset ringene ud. På mit stempel var der meget sådan at ringene ikke kunne bevæge sig frit så jeg rengjorde det.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

For det første så har du kørt ALT for magert, det er jo tydeligt når man ser på dit tændrør_

For det andet, hvem har fortalt dig at man ikke må pille stemplet af, for at sætte det i igen?

Og hvor har du købt det 70ccm henne? Går ud fra det hedder 72ccm
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har læst at den hvide belægning kan stamme fra additiver i motorolien eller bare for meget olie.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af Jps »

Sådan så mit tændrør ud, da jeg gik stå på Langeland i sommers. Det sjove er så at scooteren havde kørt meget længe, uden problemer. Men da den nåede Langeland, ville den hjem igen :). Det kan skyldes Thansen olien jeg bruger, men den olie har jeg så brugt i 12 år nu. Jeg luntede hjem med 20 km/t, og efter skift af dyse fra 72 til 74 forsvandt problemet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Stemplet var ude i forbindelse med renoveringen ca 3000 km siden. Ringene blev siddende på stemplet da det var ude, så dem er der ikke rørt ved. Det blev forsigtigt sat i igen, og har kørt siden. Stemplet og ringene ser ok ud, og de har fint plads i rillerne i stemplet.
Ridserne er opstået præcis der hvor den øverste olie-skrabe-ring havde sin samling, så det ligner at den samling/ring-gap har skylden på en eller anden måde.
I div. artikler er motor-byggere nærmest enige om at når først cylinder og ringe er kørt til og olieforbruget er stabiliseret, er det kun til skade at af- og påmontere stemplet på ny. Vi er helt nede i peditesser, men de mener det virkelig, og gør alt for at lade stemplet sidde i cylinderen under div. motor-arbejder. Navnlig 4-takt kan det spolere olieforbruget for altid, når den mikroskopiske tilpasning ændres, skriver de.
Ja, det kan ligne en mager blanding med alt det hvide, men kunne også være alt for høj temperatur siden olie-forureningen er brændt helt hvid :?:
Ustødnings-ventilen har ialtfald været lun i forhold til ind-ventilen. Den har godt nok fået brændt noget olie af den stakkel.

T-Hansen skulle ha 599.- for et 50cc-kit, og Speedline 569.- Så var det ikke oplagt at prøve dette kit:
http://www.msp-tuning.dk/pi/Cylinder_R_ ... _1461.aspx

"Jeg havde desværre ikke råd til et 50cc-kit, Hr betjent" :lol:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sad de to skrabene ring og den bølgende ring rigtigt ?
Er der noget slid og se på dem ?
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Kymconørden skrev: Ridserne er opstået præcis der hvor den øverste olie-skrabe-ring havde sin samling, så det ligner at den samling/ring-gap har skylden på en eller anden måde.
I div. artikler er motor-byggere nærmest enige om at når først cylinder og ringe er kørt til og olieforbruget er stabiliseret, er det kun til skade at af- og påmontere stemplet på ny. Vi er helt nede i peditesser, men de mener det virkelig, og gør alt for at lade stemplet sidde i cylinderen under div. motor-arbejder. Navnlig 4-takt kan det spolere olieforbruget for altid, når den mikroskopiske tilpasning ændres, skriver de.
Ja, det kan ligne en mager blanding med alt det hvide, men kunne også være alt for høj temperatur siden olie-forureningen er brændt helt hvid :?:
Har godt nok aldrig hørt det der, og ved ikke om jeg har haft det problem.
Jeg har dog før haft problem med olie forbrug, og har i den omgang haft det hele af, så der kan være noget om snakken :problem:

Nu ved jeg ikke hvor tit du/i tjekker tændrør, men jeg tjekker altså mit rimelig tit, samt olie stand -
Især oliestanden på en 4-Takter er vigtig, og mener osse der står at man skal tjekke hver gang man tanker, men jeg gør det hver anden gang eller, hvis jeg har mistanke.
Men tændrøret tjekker jeg ofte, for at se om den nu får den benzin osv den skal have.
For det er sgu dumt at stå ude på lars tyndskids marker med et motorhaveri pga for lidt/meget benzin :party:
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Kaput cylinder

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg kan mit i grædende stund supplere med at jeg også har fået udskiftet cylinder og topstykke hos Thansen. Det var dæleme dyrt. Jeg havde godt nok selv lyst til at rode med det men mangler et godt sted at stå. Og så står man der igen og tænker var det bare et par pakninger eller noget andet. Resultatet er jo selvfølgelig at scooteren igen kan køre og jeg synes også at olie og især benzinforbruget er faldet. Men det har været et hårdt år for budgettet da både kilerem, udstødning og nu også cylinder og topstykke er udskiftet.
Besvar