Uens slid på bagdæk

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hvordan det? :problem:
Venstre side af det gamle vinterdæk, er slidt meget mere end den højre side. Hvordan kan det være?
Scooteren kører fint lige ud, og trækker ikke til siden. Og slipper jeg begge hænder, kører den også fint lige ud.
Er der nogle der har et bud på dette spøjse fænomen?
IMG_6790.JPG
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Ulæst indlæg af Cis »

Det må jo være noget galt med sporingen, så hjulet peger lidt udad, i forhold til køreretningen, eller måske cambervinklen, selvom du ikke kan mærke det på styringen..

Gælder det uens slid også sommerdækket, jeg formoder du har på nu ?

Har du tjekket svinggaflen, om den er slidt i ophænget, skadet eller skævt monteret eller andet ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvad årsagen er men kan komme med gæt.

Er det sket før med andre bagdæk?
Hvordan ser fordækket ud?

Prøv at kig på gummibøsningerne ved motoren: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ibosninger

Kør hjulet rundt og se om det er monteret ens hvor fælg og dæk mødes i begge sidder.

Vip i hjul eller i akslen når hjulet er afmonteret og se om der er slid i lejerne.

Du kunne prøve det her med snor.
wheel-alignment.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Landbo »

Hvordan ser den resterende del af slidbanen ud ?

Umiddelbart ser det ud som om dækket har været monteret skævt på fælgen på et tidspunkt, hvilket typisk kan ske når der ikke bliver brugt monteringspasta mellem dækkets vulster og fælgkanten, så vulsten ikke glider helt på plads under monteringen. Man kunne nemt foranlediges til at tro du har kunne mærke dækket ikke har været helt rund under kørslen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Øv, jeg er bange for i har ret. :thumbdown: Jeg prøvede at ta et billede bagfra med et vaterpas på fodtrinet, så scooteren står helt lige opret.
Det er tydeligt at baghjulet hælder lidt mod venstre, hvilket passer med dækslidet.
Så noget er galt med motorophænget/gummibøsningerne. Dang altså!
Det er 10 år siden det sidst var skilt ad, så jeg frygter det er groet godt sammen.
Nåm, der er jo ikke andet at gøre, end at lægge sig ned, og få kikket nærmere på det..

Ophæng.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Værktøj til hvis det er gummibøsningerne:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... _montering
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Cis »

Kymconørden skrev: 23. juni 2023 23:12 Øv, jeg er bange for i har ret. :thumbdown: Jeg prøvede at ta et billede bagfra med et vaterpas på fodtrinet, så scooteren står helt lige opret.
Det er tydeligt at baghjulet hælder lidt mod venstre, hvilket passer med dækslidet.
Så noget er galt med motorophænget/gummibøsningerne. Dang altså!
Det er 10 år siden det sidst var skilt ad, så jeg frygter det er groet godt sammen.
Nåm, der er jo ikke andet at gøre, end at lægge sig ned, og få kikket nærmere på det..


Ophæng.jpg
Det er så camber-vinkel indstillingen den er gal med, om det er pga. slidtage, forkert montering eller noget helt andet ved jeg ikke, men du er nødt til at skille det hele af, og finde fejlen, hvis du vil undgå skævt slidte dæk i fremtiden..
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 23. juni 2023 23:12 Øv, jeg er bange for i har ret. :thumbdown: Jeg prøvede at ta et billede bagfra med et vaterpas på fodtrinet, så scooteren står helt lige opret.
Det er tydeligt at baghjulet hælder lidt mod venstre, hvilket passer med dækslidet.
Så noget er galt med motorophænget/gummibøsningerne. Dang altså!
Det er 10 år siden det sidst var skilt ad, så jeg frygter det er groet godt sammen.
Nåm, der er jo ikke andet at gøre, end at lægge sig ned, og få kikket nærmere på det..
Det er måske hele stellet der er skævt grundet der kun er en fjeder/støddæmper på en scooter. Hvis du beslutter dig for og tage motoren af for at skifte bøsninger/bolten ud motoren "svinger" over, skal du passe på for den kan godt være næsten umulig og få bolten hevet/slået udgrundet rust hvis det ikke bliver/er gjort jævnligt.

Kommer til og tænke på min gamle 2 gears Puck der var så skæv i stellet/bagsvingeren, at onde tunger postulerede det ikke var nødvendigt og bruge støttebenet de dage det ikke blæste når den skulle parkeres. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Cis »

En af mine venner havde en åben 1968 Corvette Stingray, der var så skæv, at man kunne se både bagdæk og begge fordæk på samme tid, når man kørte lige bag ved ham, og der var ret brede hjul/dæk på den, så den var meget skæv, formentlig fra et uheld i Usa, hvor han importerede den fra engang i midt firserne, og jeg ved godt, at dit problem er camber vinklen, og ikke at den er skæv, som bilen i denne lille historie...

Den styrende ligeud og bremsede også lige, så udover det så åndsvagt ud bagfra, så kørte den rimeligt godt, af en gammel Amerikaner, og den var også blevet synet og godkendt, uden problemer...

Så at du ikke havde bemærket noget galt med din scooter´s lille camber problem, forstår jeg fuldt ud...

Så man Corvetten feks. fra siden af, så bemærkede man ikke noget, kun når man så den bagfra, fra lidt afstand, lidt lige som på din scooter....

Om den sled dækkene skævt, kan jeg ikke huske :lol:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Uens slid på bagdæk

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Landbo skrev: 24. juni 2023 14:05 Det er måske hele stellet der er skævt grundet der kun er en fjeder/støddæmper på en scooter.
Jeg tror du er inde på noget :think:. For ved nærmere eftersyn og vippen rundt med scooter og motor, virker alle gummibøsninger til at være faste og ok. Og hvis den hældning hjulet har, skulle skyldes slidte/løse gummibøsninger, burde bøsningerne være synligt virkelig meget slidte. Motoren følger fint scooterens bevægelser uden noget slup, når jeg rokker den.
Jeg vil betegne alle 4 gummibøsninger i ophænget som i orden. :thumbup:

Og ja, kun een fjeder, og i venstre side, og det passer med skævheden.
Alle bump, stød og belastning gennem 13 år og snart 50.000 km, er gået direkte op i venstre side af stellet. Selve motorophænget er i støbejern, så det kan næsten ikke være det. Tilbage er der så stellet, bygget af rør. Det må simpelthen være stellet der med tiden har vredet sig. :wtf:

Gummibøsning i motor, venstre side. Bolten sidder fint i center, uden at hænge.
IMG_6832.JPG

Gummibøsning ved stel, venstre side. Også her centrerer det fint.
IMG_6840.JPG

Tænker umiddelbart at leve med det. Det arbejde det vil kræve, at splitte hele scooteren ad for at vride stellet tilbage, er (i forhold til problemet) lige i overkanten.
Og det er jo ikke fordi bagdækket bliver slidt hurtigere, det er bare ikke i midten slidet sker.
Så pyt, og fuld gas frem! :!:
Senest rettet af Kymconørden 27. juni 2023 05:01, rettet i alt 1 gang.
Besvar