Scooter vil ikke starte når det er koldt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Dianao
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. maj 2017 21:45
Scootere: Aprilla scarabeo 50

Scooter vil ikke starte når det er koldt

Ulæst indlæg af Dianao »

Hej,

Jeg har brug for et råd til min scooter, en Aprilia scarabeo 50, 2-tak, manuel shoker, fra 2003.

Har i lang tid haft problemer med at den ikke altid vil starte, hverken på el-starter eller kickstarter. Det hænger næsten altid sammen med vejret. Hvis det fx har regnet og er det er lidt koldere i luften (også her i sensommerperioden hvor det jo ikke har været rigtigt koldt, men regnet, og værre i foråret hvor den flere gange ikke ville starte når det var under 10 grader). Den har været på værksted for er par måneder siden hvor de ikke kunne finde nogen oplagt årsag.

Nogle gode råd til hvad der kunne være problemet? Er den bare gammel og bør udskiftes, eller er der noget der kunne være værd at få kigget på og repareret?

Ps. Jeg er en dør til mekanik, så skær gerne svaret ud i pap for mig 😉.
Brugeravatar
Privir
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 84
Tilmeldt: 24. januar 2018 16:12
Scootere: Pgo t-rex

Re: Scooter vil ikke starte når det er koldt

Ulæst indlæg af Privir »

Jeg ville starte med at måle kompression på cylinderen. Køb en kompressionsmåler ved biltema den er ikke dyr.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter vil ikke starte når det er koldt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dårlig elektrisk forbindelse viser sig gerne i vådt vejr.
Så du kunne kigge efter grønt ir i alle forbindelser.
På min har jeg blandt andet haft det ved tændrørskabel, CDI-boks, spændingsregulator og sikringer.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... orbindelse

Chokeren skal hjælpe med at starte ved at give ekstra benzin så brug den og tjek at den virker og at der kan komme benzin/luft igennem karburatorens gange der hvor den sidder.
Du kan tage karburatoren af og holde et stykke slange på gangene og puste for at tjekke at der er hul igennem.
Du kan rense karburatoren grundigt. Skru dyserne ud osv.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... urator.php

Når den ikke vil starte så skru tændrøret ud, sæt det i tændrørshætten og hold gevindet på motorblokken mens du kører med elstarteren og se om der er gnist.

Nu når scooteren er fra 2003 så kan der jo være så meget der er slidt og trænger til service, tændrør, luftfilter, osv.
Tjek slanger og gummidele om de er revnet.
Besvar