En mystisk CDI historie.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej. Her er en lille solstråle historie jeg ikke helt forstår. I den tid jeg har haft min brugte Kymco, har elstarteren ikke kunne starte motoren. Starteren virker fint og driver motoren rundt men den starter ikke. Med kick starter den hver gang. Overvejede kraftigt at prøve en ny starter. Og nu kommer det mærkelige. Af helt andre grunde (periodiske tændings fejl) skiftede jeg den 6 år gamle cdi ud med en ny. Og så kunne elstarten pludselig godt starte scooteren? Ja den nærmest springer igang ved et lille tryk på knappen. Hvad pokker har cdi og startermotor med hinanden at gøre? Starteren er jo bare en elmotor, der er ligeglad om der er gnist eller ej, den kører jo bare. Er mon det fordi den nye cdi er bedre til at beregne gnist ved helt lave omdregninger, som ved start? Er super glad, men fatter ikke en meter. Nogle bud?
Hilsen En glad mand.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3572
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Jps »

Cdi'en styrer strømmen på en eller anden måde, og hvis du piller den fra kan scooteren ikke køre. Så Cdi'en har været lettere defekt, siden du har kunnet køre på Kymco'en :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kymconørden skrev:Af helt andre grunde (periodiske tændings fejl) skiftede jeg den 6 år gamle cdi ud med en ny. Og så kunne elstarten pludselig godt starte scooteren?
Hvis du har periodiske tændingsfejl kunne det være løs forbindelse et sted eller ja hvis CDI boksen har fejl.
Min CDI boks fik en fejl efter 2-3 år hvor den periodisk holdt op med at sende et signal til en anden boks som står for at tænde forlyset.
Man kan kontroller tændingstidspunktet med en stroposkob lampe, hvis mærkerne ved svinghjulet står forkert kunne det være tegn på at der er noget galt med CDI boksen.
Kymconørden skrev:Hvad pokker har cdi og startermotor med hinanden at gøre? Starteren er jo bare en elmotor, der er ligeglad om der er gnist eller ej, den kører jo bare.
Ja startermotoren køre bare rundt så længe man holder starterknappen inde og den er ligeglad med om motoren køre eller ej.
Kymconørden skrev:Er mon det fordi den nye cdi er bedre til at beregne gnist ved helt lave omdregninger, som ved start?
Det burde den gamle CDI jo også kunne gøre.
Jeg tror mere det har været en løs forbindelse eller defekt på elektronikken i CDI boksen.
I servicemanualen står nogen ohm værdier man skal kunne måle i stikket for at se om CDI boksen har fejl, men man får forkerte målinger med et almindeligt multimeteret : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... sk.php#cdi

Hvad gav du så for en ny CDI boks ?
Min kostede omkring 600 kroner.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, en udslidt cdi opfører sig mystisk. Kunne være sjovt at måle den gamle, men periodiske fejl er svære at måle på. Men alt virker nu, og den springer i gang. :)
Ja cdier koster kassen, så dem til nær 800.-! Jeg slap med 430.-
http://www.speedline.dk/da/scooter/soeg ... ility/cdi/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok det så heller ikke en original du har købt så det kan da godt være at den har noget bedre tændingstimning eller hvad ved jeg.
Men derfor burde den originale selvfølgelig stadig kunne virke ved start og tomgang.

Hvordan er den nye så og køre med sammenlignet med dengang den gamle virkede perfekt ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

ja, de skriver et sted noget med en forbedret tændingskurve på den model. Bortset fra den er ubegrænset, og at den nu starter med elstart, virker den fuldstændig som den gamle. Samme acceleration samme tomgang mm.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har forklaringen :D
Både starter motoren og CDI'en får strøm fra batteriet på sådan en dejlig én, men når du så bruger starter motoren er gnisten ikke kraftig nok til at antænde benzinen. Selvom gnisten ser fin ud når du tester den, så er det meget sværere for gnisten at hoppe under kompression, så det kan være at startermotoren får spændingen til at falde så meget at gnisten lige præsis ikke kan hoppe. Den nye CDI har så ikke nogen slidte eldele, og spændingsfaldet inde i CDI'en er så mindre og der er gnist nok til at antænde brændstoffet. ;)
Men angående tændingstiming, så har din kymco fra standart avanceret tænding, hvilket også er en af grundene til at den har flere kræfter end andre med samme størrelse motor, og endda flere end Thansens VGA Grido, som er en 2-takter. ;)
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af giantco07 »

Det lyder meget rigtigt som Baddi skriver. Og ja, periodiske fejl kan være svære at spore, kender det fra autoværkstedet hvor jeg har stået og målt i timer for så at sende bilen hjem igen, og straks kommer den tilbage med en sur ejer..... :crazy: . Angående ubegrænset CDI har jeg ladet mig fortælle at den har en begrænset levetid hvis man kører med begrænsning i vario (skiven eller som på Kymco røret med forhøjning). Kan godt ske at det er en and, men er der nogen af jer andre som har erfaringer i den retning?.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: En mystisk CDI historie.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Baddi, det lyder som en fornuftig forklaring.
Besvar