Piaggio Ape 30 km/t

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fra Januar 2012 skulle det være muligt at købe Piaggio Ape som 30 km/t.

Jeg glæder mig til at se den på cykelstierne.
Kom meget gerne med billederne fra gaden hvis i ser nogen.
DSC07572.png
DSC07572.png (692.32 KiB) Vist 11681 gange
Nogen der ved om man skal være handikappet for at må køre med 3 hjul og 30 km/t ?

Her er nogen links til forhandlere og andet :
http://tg-motor.dk/index.php?/piaggio-a ... 0-kmt.html
http://www.scootcar.dk/index.asp?action=child&id=309
http://www.mc-center.dk/products_verbos ... areid=1886
http://www.bike-shoppen.dk/PiaggioApe/ApeVan50.aspx
http://www.tmpparts.dk/00083/00096/
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af silversand »

Tror ikke du kommer til at se den på cykelstien, da den, selv som 30km/t model, skal færdes på vejen, da den er for bred til at færdes på cykelstien uden at være til gene for trafikken.

Det er ligesom cykelryttere, de skal også færdes på vejen, selvom de er en kæmpe gene for billister, fordi de er til fare for andre på cykelstien pga. deres fart.

Med Ape er det bare størrelsen der er til gene for andre på cykelstien.

Og nej, du behøver ikke have et handicap for at køre en 3 hjulet, de er bare mega dyre for "almindelige" da man får tilskud til dem som handicappet. En 3 hjulet pgo big max koster omkring 30.000, hvor en 2 hjulet koster 10.000

Men har ladet mig fortælle at Ape er noget skrammel at køre i, klaustrofobisk pga. den lille kabine, og ingen varme derinde, medmindre man køber det som ekstraudstyr som koster 10.000kr.
Og så kører de under 15km/l (tom) pga vægten, og må kun læsse 200kg (fører, benzin, olie og så ca 100kg last) Så man skal nok regne med en 10-12km/l med fuld last, og en acceleration der er ikke eksisterende.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af Fut »

Den er nu ikke så ringe endda. Min far havde en som han var meget glad for. Ja den er kold men man sidder i læ for vind og regn og det med vægten er ikke et stort problem da man ikke bruger den til tunge opgaver. Hvad angår benzinforbruget så kan jeg da sige at min scootcar ikke kan snige sig over 18 km/l og når man ser det sammenlignet med en Speedfight på 19 km/l så er det ikke så slemt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

silversand skrev:Tror ikke du kommer til at se den på cykelstien, da den, selv som 30km/t model, skal færdes på vejen, da den er for bred til at færdes på cykelstien uden at være til gene for trafikken.

Det er ligesom cykelryttere, de skal også færdes på vejen, selvom de er en kæmpe gene for billister, fordi de er til fare for andre på cykelstien pga. deres fart.

Med Ape er det bare størrelsen der er til gene for andre på cykelstien.
Hvis der er en cykelsti så skal den da vel køre der eller hvad ?
Jeg kan næsten ikke tro man må køre ude på vejen med lille knallert hvis der er en cykelsti. Der ville man jo også være til gene, specielt hvis der kun er et spor til bilerne. Selvom sådan gør pølsevognene jo godt nok. Dem er der i hvert fald sjældent en cykelsti der er bred nok til.
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af silversand »

Grundet dette er den første 30 knallert med lad/kasse, er der ikke nogle helt konkrete love og regler omkring det endnu. Men rigtig mange siger at det indtil videre er den samme regel som gælder for cykelryttere, at de ikke må færdes på cykelstien da de er til gene for andre cyklister pga. deres hastighed, Ape'n er så pga størrelse at den fylder stort set hele cykelstien.

Selvom der er 3 hjulet scootere allerede, så er ape'n lidt bredere end dem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

silversand skrev:Men rigtig mange siger at det indtil videre er den samme regel som gælder for cykelryttere, at de ikke må færdes på cykelstien da de er til gene for andre cyklister pga. deres hastighed
Hvor står at cykelryttere ikke skal køre på cykelstien ?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af Jps »

Kunne da være sjovt at prøve en, men sgu ikke til 42.000 kr. Og med hensyn til 3hjulet knallert så koster en Pgo P3 det samme, og den fylder ca. det samme som Aben ;) og den SKAL køre på cykelstien.

Jeg er førtidspensionist med dårlig ryg og arme, men jeg kan ikke få tilskud til en P3 fordi jeg er underlagt reglerne efter 2003, hvor man ikke får tilskud til noget som helst.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det kan da godt være at baghjulene er lige langt fra hinanden på PGO P3 og Piaggio Ape, jeg tror dog sidespejlene rager mere ud på Ape.

Ah det kunne ellers være vildt og tage på tur i en Ape så kunne man sove i den og have alt muligt med.
Det sku bare være en 4 takt.
Og ja prisen den frister jo heller ikke ligefrem men gad da gerne og prøve den.
Også må man vel køre uden styrthjelm.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af Fut »

Da der er seler i den må man køre uden hjælm.
Brugeravatar
silversand
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16. december 2011 11:32
Scootere: Baotian 30+45kmt (ophugget/sælges)
Siamoto Birdie 50 (renoverings projekt)
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Re: Piaggio Ape 30 km/t

Ulæst indlæg af silversand »

scootergrisen skrev:
silversand skrev:Men rigtig mange siger at det indtil videre er den samme regel som gælder for cykelryttere, at de ikke må færdes på cykelstien da de er til gene for andre cyklister pga. deres hastighed
Hvor står at cykelryttere ikke skal køre på cykelstien ?

Har ikke selv ledt efter det i lovgivningen, men har fået det at vide af flere politifolk fra forskellige dele af landet, og div. køreskole lærer.

Selv er jeg pisse træt af at de kører på vejen, men de meget få gange jeg er stødt på dem på vejen hvor de har holdt sig i siden, og ikke kørt 4-5 ved siden af hinanden har de ikke været til gene for mig.
Og kan på en måde godt se problemet i at de kommer kørende med 40+km/t på en cykelsti, og der så pludselig står en gammel kone med sin rollator på cykelstien, så er det jo ikke sikkert de kan nå at bremse, bremselængden er jo ret lang på en cykel.
Besvar