Ingen kort lys i forlygten

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Stefan
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Piaggio Zip 4t

Ingen kort lys i forlygten

Ulæst indlæg af Stefan »

Hej

Jeg har nogle udfordinger med forlygten på min Pgo Hot 50. Det er kun det lange lys + positionslystet som vil tænde. Ikke det korte lys.
Jeg har prøvet at skifte pæren og selve stikket med fatning uden at det hjalp. I starten kunne det korte lys godt tænde on/off, senere virkede det først efter at have kørt et hvis antal km med det lange lys. Nu er det helt dødt. Hvad kan der være galt?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ingen kort lys i forlygten

Ulæst indlæg af Landbo »

Stefan skrev: 12. januar 2025 11:12 Hej

Jeg har nogle udfordinger med forlygten på min Pgo Hot 50. Det er kun det lange lys + positionslystet som vil tænde. Ikke det korte lys.
Jeg har prøvet at skifte pæren og selve stikket med fatning uden at det hjalp. I starten kunne det korte lys godt tænde on/off, senere virkede det først efter at have kørt et hvis antal km med det lange lys. Nu er det helt dødt. Hvad kan der være galt?
Det kan kun blive et gæt Stefan. Højst sandsynligt har du en defekt lyskontakt når det lange lys virker idet der så er spænding til lyskontakten. Hvis du har adgang til et voltmeter eller prøvelampe starter du ude ved forlygten med at måle mellem stel og ledningen til det korte lys og kontrollerer om der er spænding, efterfølgende ned mod lyskontakten. Især stikket mellem forlygten og lyskontakten bør du give en nøjere inspektion/måling. Lykkes det ikke og finde spænding på vejen ned, er det højst sandsynligt lyskontakten der er defekt. Dog kan den nye pære du har købt også være defekt så kontroller lige at glødetråden er hel inden du investerer i en ny lyskontakt.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Ingen kort lys i forlygten

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske dårlig forbindelse i kontakten på styret til at vælge fjernlys/nærlys.
Hvis du har mulighed for det så prøv at opbevare køretøjet indendørs i varmen så kan du se om det er pga. frost.
Ellers prøv at parkere køretøjet i sollys så lyskontakten kan blive opvarmet af solen.

Du kunne tage lyskontaktens stik af og måle med multimeter om der er forbindelse.

Måske er ledningerne:
blå
brun/hvid
grøn

grøn + blå skal have forbindelse når kontakten står på nærlys.
grøn + brun/hvid skal have forbindelse når kontakten står på fjernlys.

Du kan også måle fra lyskontakten til pærens fatning. Og selve pæren.
Kig efter grønt ir der kan vist hvor den dårlige forbindelse er.
Besvar