Er der nogen af jer der ved hvad tallene betyder i Hydraulisk kalkmørtel KKh 2:1:9 ?
Det er mørtel til understrygning af tagsten. Jeg kan ikke finde lige præcis den talkombination.
Jeg har fundet oplysningerne her:
https://www.bolius.dk/typiske-skader-paa-tage-19656
Findes der evt. en måde hvor man kan fuge tagstenene i stedet for at skulle spartle dem? En fugepistol vil være noget nemmere at arbejde med end at spartle vandret og lodret.
Understrygning af tag
- SteenKolding
- 9. Rang
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Understrygning af tag
Det er mig bekendt opskriften for en kalkmørtel, der består af 2 dele kalk, 1 del hydratkalk og 9 dele sand. En meget anvendt kalkmørtel til ældre byggeri er KKh 35/65/500, som består af 35 kg kalk, 65 kg hydratkalk og 500 kg sand som jeg også ved har været brugt til understrygning af tagsten. Men ellers er min viden inden for emnet ret begrænset.SteenKolding skrev: ↑16. november 2024 02:21 Er der nogen af jer der ved hvad tallene betyder i Hydraulisk kalkmørtel KKh 2:1:9 ?
Det er mørtel til understrygning af tagsten. Jeg kan ikke finde lige præcis den talkombination.
Jeg har fundet oplysningerne her:
https://www.bolius.dk/typiske-skader-paa-tage-19656
Findes der evt. en måde hvor man kan fuge tagstenene i stedet for at skulle spartle dem? En fugepistol vil være noget nemmere at arbejde med end at spartle vandret og lodret.
Hilsen Leif.
- GYS
- 9. Rang
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Jeg ved ikke meget om understrygning af tag, da jeg heldigvis er flyttet til et hus, hvor der er undertag, og ikke er noget at understryge i de næste mange år.
Men, så vidt jeg husker, fra den bolig jeg boede i før som vi lejede, findes forskellige materialer, hvor der kan være stor forskel på holdbarhed og hvor ofte det skal gøres. Så bedste løsning er sikkert at rådføre sig med nogen der har grundigt kendskab til det, og kan anbefale en god og holdbar løsning. Jeg har læst, at det ikke kan betale sig at gøre selv - at få professionelle til understrygning koster ca. 120 kroner plus moms per m2 tag, og de skulle bruge en særlig type fugemasse, som holder godt. Der står mere om understrygning her: https://tagrenovering.dk/understrygning/ om priser og fugemassetyper. Så vidt jeg kan se er ikke brugt mørtel efter 1960 men bitumenfuger og elastiske fugematerialer, men ved reparationer anvendes oftest samme type som den oprindelige.
Men, så vidt jeg husker, fra den bolig jeg boede i før som vi lejede, findes forskellige materialer, hvor der kan være stor forskel på holdbarhed og hvor ofte det skal gøres. Så bedste løsning er sikkert at rådføre sig med nogen der har grundigt kendskab til det, og kan anbefale en god og holdbar løsning. Jeg har læst, at det ikke kan betale sig at gøre selv - at få professionelle til understrygning koster ca. 120 kroner plus moms per m2 tag, og de skulle bruge en særlig type fugemasse, som holder godt. Der står mere om understrygning her: https://tagrenovering.dk/understrygning/ om priser og fugemassetyper. Så vidt jeg kan se er ikke brugt mørtel efter 1960 men bitumenfuger og elastiske fugematerialer, men ved reparationer anvendes oftest samme type som den oprindelige.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Er fæhår nødvendigt?Landbo skrev: ↑16. november 2024 14:46
Det er mig bekendt opskriften for en kalkmørtel, der består af 2 dele kalk, 1 del hydratkalk og 9 dele sand. En meget anvendt kalkmørtel til ældre byggeri er KKh 35/65/500, som består af 35 kg kalk, 65 kg hydratkalk og 500 kg sand som jeg også ved har været brugt til understrygning af tagsten. Men ellers er min viden inden for emnet ret begrænset.
Hilsen Leif.
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Øh, det har jeg aldrig hørt skulle være nødvendigt omend der kan være forskel fra egn til egn hvordan man tættede tegltag mod slagregn.SteenKolding skrev: ↑16. november 2024 18:38Er fæhår nødvendigt?Landbo skrev: ↑16. november 2024 14:46
Det er mig bekendt opskriften for en kalkmørtel, der består af 2 dele kalk, 1 del hydratkalk og 9 dele sand. En meget anvendt kalkmørtel til ældre byggeri er KKh 35/65/500, som består af 35 kg kalk, 65 kg hydratkalk og 500 kg sand som jeg også ved har været brugt til understrygning af tagsten. Men ellers er min viden inden for emnet ret begrænset.
Hilsen Leif.
Hvis taget mangler understrygning, skal det vel samtidig overstryges for det kan holde tæt ?
Hilsen Leif.