Smørring af lejer på cykel uden at skille det ad

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Smørring af lejer på cykel uden at skille det ad

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der andre der har prøvet at smøre lejer på en cykel med en sprøjte og kanyle uden at skille det ad?

Jeg prøvede fordi det er besværligt at skille ad og justere igen og der lader da til at være kommet noget fedt ind til kuglerne men ved ikke hvor meget.

De solgte mindre kanyler men tænker det nok er svært at trykke fedtet ud af de mindre kanyler.
Skulle nok have prøvet at købe den mindste størrelse for at se om den kan komme ind i sprækken ved kuglerne. Men tvivler på fedtet kunne trykkes igennem det lille rør.

Prøvede ved hjul og pedaler.
Krank og styrfittings er nok indkapslet for meget til at man kan gøre det uden at skille det ad.

Kunne være smart hvis man kunne tryksmørre alle lejer udefra uden at skille noget ad.
Brugeravatar
Rimax
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Smørring af lejer på cykel uden at skille det ad

Ulæst indlæg af Rimax »

Jeg har skilt min ad et par gange og skiftet lejer.
Jeg har prøvet uden at skille ad, det virkede ikke rigtigt.
Min er en MTB fra 1991. GT Karakoram elite
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Smørring af lejer på cykel uden at skille det ad

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 5. juli 2024 00:56 Er der andre der har prøvet at smøre lejer på en cykel med en sprøjte og kanyle uden at skille det ad?

Jeg prøvede fordi det er besværligt at skille ad og justere igen og der lader da til at være kommet noget fedt ind til kuglerne men ved ikke hvor meget.

De solgte mindre kanyler men tænker det nok er svært at trykke fedtet ud af de mindre kanyler.
Skulle nok have prøvet at købe den mindste størrelse for at se om den kan komme ind i sprækken ved kuglerne. Men tvivler på fedtet kunne trykkes igennem det lille rør.

Prøvede ved hjul og pedaler.
Krank og styrfittings er nok indkapslet for meget til at man kan gøre det uden at skille det ad.

Kunne være smart hvis man kunne tryksmørre alle lejer udefra uden at skille noget ad.
Du bør huske på at det hul kanylens laver gør lejet mere modtagelig mod indtrængende vand. Måske det er muligt at stoppe hullet på en eller anden måde ?

Du kan købe en kasse løse smørenipler til tryksmøring der kan monteres i både gevind og ved i-slåning i et rundt hul, som kan bruges til krank og kronrør. Husker jeg ikke ret galt kan de fås til montering i 5-6-8-10 mm hul, google kan lede dig hvis ...... :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar