Hei. Kjøpte nytt exosanlegg til min Piaggio Fly. Kjøpte på T Hansen. Det nye anlegget har ikke påsveiset rør slik at luft fra clutch/variator/belt hus som går via filter og 2 stk reedventiler til før exospotte kan brukes. Det er vel dette som kalles secondary air? Er det luft som blir presset inn før exospotte slik at avgasser blir renere?
Hva gjør jeg, bare lukker røret som kommer fra reedventilene?
Skal prøve å legge ved et bilde
Eksos Piaggio Fly 50 2 takt Norge
- Rainmekker
- 1. Rang
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. marts 2023 19:56
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11330
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Eksos Piaggio Fly 50 2 takt Norge
Det er nok fordi den originale udstødning er med katalysator.
Der suges vist ekstra luft ind før katalysatoren.
Du kan se nogle andre systemer på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... system.php
Så den nye udstødning er formodentligt uden katalysator.
Nu ved jeg ikke præcist hvordan det er lavet på dit køretøjet.
Tag gerne nogle billeder ved reedvalven.
Men ja reedvalven bruges så formodentligt ikke længere og du kan lukke hullet af så ikke der kommer snavs ind.
Måske reedvalven kan afmonteres og der kan monteres en plade på i stedet.
Hvis du tager noget af så gem delene til engang hvor der måske skal en udstødning på med katalysator igen.
Der suges vist ekstra luft ind før katalysatoren.
Du kan se nogle andre systemer på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... system.php
Så den nye udstødning er formodentligt uden katalysator.
Nu ved jeg ikke præcist hvordan det er lavet på dit køretøjet.
Tag gerne nogle billeder ved reedvalven.
Men ja reedvalven bruges så formodentligt ikke længere og du kan lukke hullet af så ikke der kommer snavs ind.
Måske reedvalven kan afmonteres og der kan monteres en plade på i stedet.
Hvis du tager noget af så gem delene til engang hvor der måske skal en udstødning på med katalysator igen.
Re: Eksos Piaggio Fly 50 2 takt Norge
Mig bekendt er en Reed-ventil en såkaldt bladventil, og den er ensrettet, der kan kun komme luft ud den ene vej, og er den lavet til at sende luft/tryk ind i udstødningen, kan den ikke også suge luft/tryk ind den vej...
Sender den luft/tryk ud af hullet, burde det ikke være nogen grund til at skulle lukke hullet, for at undgå snavs kommer ind...
Sender den luft/tryk ud af hullet, burde det ikke være nogen grund til at skulle lukke hullet, for at undgå snavs kommer ind...
- Rainmekker
- 1. Rang
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. marts 2023 19:56
Re: Eksos Piaggio Fly 50 2 takt Norge
Hei.
Takk for svar. Ja det er nok katalysatorluft hvis en kan kalle det noe sånt. Jeg tenker det kan være like greit å ta vekk reedventilene og blende med et lokk.
Jeg regner med det ikke er nødvendig med lufting i clutch/variator/belt huset?
Skal prøve å ta noen bilder, så kan dere se hvordan det ser ut.
Takk for svar. Ja det er nok katalysatorluft hvis en kan kalle det noe sånt. Jeg tenker det kan være like greit å ta vekk reedventilene og blende med et lokk.
Jeg regner med det ikke er nødvendig med lufting i clutch/variator/belt huset?
Skal prøve å ta noen bilder, så kan dere se hvordan det ser ut.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11330
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Eksos Piaggio Fly 50 2 takt Norge
På linket er der det her billede fra PGO hvor luften suges ind fra variatorhuset.
Måske det er for at beskytte så ikke der bliver suget vand og så meget snavs ind.
Tænker ikke det er nødvendigt med luftgennemstrømning der for der er da massere af scootere der ikke har sådan et hul der øverst.
Måske det er for at beskytte så ikke der bliver suget vand og så meget snavs ind.
Tænker ikke det er nødvendigt med luftgennemstrømning der for der er da massere af scootere der ikke har sådan et hul der øverst.