Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Startede scooteren op i det gode vejr fordi jeg skulle teste nogle nye dysser og gasspjældsmembran.

Den gik FINT i 10 sekunder. Så gik den ud. Troede selvfølgelig at det var fordi jeg havde byttet min membran ud med en med buet bund istedet for plan og så en dysse str. 87 istedet for 76.

Men det var det IKKE. Tændrøret var vådt. Lige for en sikkerheds skyld lagde jeg det på motorblokken: INGEN gnist :o

Jeg kender jo gamet: Lånte naboens classic og testede så diverse dele ved at flytte dem frem og tilbage:
Stel: OK.
Tændrør: OK.
Tændspole: OK.
CDI: OK.
Kortslutninger: Hittede ingen. Amp. meteret stod på 0,1.
Målte de to ledninger til tændspolen: Viste 190 volt peak = OK.

ALT har jeg gået igennem. Så nu er gode råd søreme dyre :roll:

Jeg har ikke testet:
Pick-up.
Stator.
Jeg anser disse to ting for de sidste muligheder.

Hvad er symptomerne på en defekt i disse komponenter? Er de svære at komme til hvis man vil teste dem?

Jeg havde jo en elektrisk defekt der plagede mig for et par uger siden. Det viste sig at være CDI`en. Kan ikke slippe den tanke at en defekt stator var den virkelige årsag til at CDI`en røg sig en tur??
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

For en god ordens skyld: Støttebenet ER kortsluttet for at udelukke den mulighed.

Jeg har eksperimenteret med at køre med sådan en med en dysse 87:
http://www.swebike.se/product_info.php? ... s_id=14538
Fremfor denne som sidder i original (med plan bund):
http://www.mc-importen.dk/reservedele/1 ... 003?sr=810

Forhandleren påstod at det ville være en kendelig forbedring. Kan nu ikke se at dette skulle have udløst balladen.

Kan iøvrigt heller ikke se hvad en membran med buet fremfor plan bund skal kunne gøre af forskel?? Men forhandleren er jo lidt af et ikon her i Sverige, så jeg tænkte at give det en chance.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Har fået følgende værdier:
Pickuppen: 140,7 ohm.
Tændhætten (målt fra CDI): 7,91 Ohm.
Statoren: 407 Ohm.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Målte ohm tallet på den HVIDE ledning i stikket : Den til ladning: INGEN udslag på voltmeteret. (ref, iflg. manualen: 0,2-1,2 ohm).
Målte så den GULE: Ingen udslag på voltmeteret. (ref, iflg. manualen: 0,1-1,0 ohm).

Det kan da ikke være godt? Tyder det ikke på en løs forbindelse?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af scootergrisen »

westenkaer skrev:Tændhætten (målt fra CDI): 7,91 Ohm.
Statoren: 407 Ohm.
Regner med du mener 7,91 Kilo Ohm. Hvilket lyder rigtigt i forhold til de data jeg har.

De 407 Ohm lyder tilgengæld ikke rigtigt.
Jeg ved ikke hvordan du har lavet målingen.
Men tag stikket af fra statoren som komme op fra blæserskjoldet også lav 3 målinger på stikket ned til statoren.
Gul og Hvid.
Gul og motorblokken.
Hvid og motorblokken.

Disse data er fra Kymco Agility og tror godt du kan bruge dem.
billed0625[1].jpg
billed0625[1].jpg (16.31 KiB) Vist 9215 gange
Men stikket skal i hvert fald være taget af ellers bliver målingen sikkert forkert.

Hvis du stadig måler 407 Ohm så ville jeg undersøge den stator nærmere.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Hej Scootergris;

Jeg har følgende målinger: Gjort som du har anført:

Gul og Hvid 1,0 ohm.
Gul og motorblokken 1. Intet udslag på volmeteret :?
Hvid og motorblokken: Intet udslag på voltmeteret :?
Tændspole virker korrekt. Jeg mente 7,91 kilo ohm.
Statoren: 409 Ohm ved 20°.

Jeg tog statoren af idag og rensede den. Det skal jeg lige mene IKKE ER EN SPØG at få af :wtf:
Jeg tror jeg skal have en rigtig aftrækker. Men det gik - jeg lavede selv en skinne og så tre møtrikker. Tror jeg må investere i en aftrækker, for man kan jo nemt bøje noget man ikke skal :D

Jeg har sat det på igen. Det er målinger derfra du ser.

Et sted på nettet har jeg set en kassere en stator der målte 387 ohn. Den nye han satte i målte 706 ohm.

Mon ikke jeg skal ud og have en ny stator?

Slutteligt: Har du før hørt om en generator der smutter allerede efter knap et år?? Man skulle da tro den aldrig gik. Det er jo ikke bevægelige dele :roll:

POKKERS osse. Man vil jo gerne køre nu hvor vejret er blevet så godt :cry:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du har ikke udført målingerne som jeg mente.
Du skal måle Ohm 3 gange.

Mens statoren er monteret på scooteren og stikket er taget fra så mål...

Ohm mellem Gul og Hvid.
Ohm mellem Gul og motorblokken. (Skal være 0,1 - 1,0 Ohm)
Ohm mellem Hvid og motorblokken. (Skal være 0,2 - 1,2 Ohm)

Er der nogen grøn ledning fra statoren ?
Ellers prøv også at bruge den i stedet for motorblokken.

Jeg forstår ikke hvorfor ham du har læst om på nettet tage en stator han har målt til 387 Ohm og sætter en stator i som han har målt til 706 Ohm.
Jo jeg vil tro du skal have en ny stator. Men prøv først og lav målingerne ordentligt.
Jeg tror ikke det er ualmindeligt at statoren bliver defekt der er da af og til nogen der skriver at de har skiftet den.
Om det er normalt efter 1 år ved jeg ikke men Baotian er jo ikke kendt for sin høje kvalitet og lange levetid.
Jeg har skiftet min spændingsregulator 2 gange på... cirka 3 år.
Nej statoren er ikke en bevægelig del men det kan være det bare er dårligt lavet.
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Det var sådan jeg udførte målingerne ;)

Min har 2 ledninger og ingen stel i stikket. Det er en såkaldt type 1.

Jeg skal ned og have en ny idag. Så ser vi om den løser problemet. Hvis ja, så skal jeg nok smide de nye værdier af så andre kan sammenligne hvis de kommer i samme problem.

Jeg tror også det er den forbande stator. Alt andet er chekket - eller nyttet fra en Classic, som er næsten identisk.

Fyren fra Swebike sagde jeg skulle tage stator og CDI med. Så ville han måle begge dele. Det er da OK service :)
Brugeravatar
westenkaer
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 8. marts 2011 19:31
Køretøjer: Baotian Retro BT49QT-11, årg. 2010

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af westenkaer »

Så har den fået NY stator - og den fungerer :-)

Her er de nye tal:

Ohm mellem Gul og motorblokken: 1,0 (Skal være 0,1 - 1,0 Ohm): Gamle: INTET udslag!!
Ohm mellem Hvid og motorblokken: 1,2 (Skal være 0,2 - 1,2 Ohm): Gamle: INTET udslag!!

Stator: 487 ohm. (Skal være MINDST 400 ohm v/20°C iflg. Baotian). Gamle: 409 ohm.
Pick-up: 121 ohm. (Skal være mellem 80-160 ohm v/20°C iflg Baotian). Gamle: 140,7 ohm.

Godt råd fra sælgeren: Giv den nye stator en god gan spolelak over viklingerne. De er ofte for dårlige! Hurtiglim kam også bruges til nød. Så holder den meget længere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Åhh nej - den gamle plageånd er tilbage

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ok det da godt hvis det virker men forstår stadig ikke helt dine målinger.

Du skriver gul og motorblok, hvid og motorblok.
Men så derefter skriver du stator : 487 ohm... det forstår jeg ikke.
For når du måler på gul og motorblok, hvid og motorblok så er det da det der er statoren eller har jeg misforstået noget.
Men det også lige meget bare det virker.
Besvar