Jeg rydder op på hjemmesiden og flytter i den forbindelse følgende indhold (Andet » Transmission) ind i forummet.
Jeg havde i lang tid nogle vibrationer når jeg kom over 30 km/t.
Da jeg satte nye ruller i så gik vibrationerne væk.
De gamle ruller var på 6,5 gram og de nye på 5,5 gram.
Jeg ved ikke om det var rullernes vægt som hjalp på vibrationerne eller om det var fordi de nye ruller ikke er slidte.
Da jeg kiggede på skålen lod jeg mærke til at der i i kanten af skålen er et hak ved hver rulle hvor rullerne rammer skålen når variatoren er i højeste gear.
Her ses hakket hvor rullen rammer.
Det ser ikke ud som om rullen har været ud at røre yderste i skålen.
Her ses et andet sted i skålen hvor man kan se at rullen har været helt oppe at røre yderste i skålen.
Her ses at rullen ikke slider skålen ens.
Yderst i skålen er der mere slid i urets retning.
Det er ligesom om rullen har rullet skævt i skålen.
Jeg tror det er fordi der er de der hak yderst i skålen som gør at rullerne bliver ramt og derfor sidder skævt når variatoren er i højeste gear.
Det ville vel også være fint nok hvis alle rullerne sad lige skævt.
Men jeg kan se at det ikke er alle hakkene som er slidt lige meget så derfor tror jeg at nogle at rullerne godt kan komme helt ud i skålen mens andre sidder lidt skævt når variatoren er i højeste gear.
De skævt siddende ruller laver så en ubalance som jeg så mener at skyld i de vibrationer jeg har mærket på min scooter.
Jeg har også læst at hvis man bruger fedt så rullerne så kan det give vibrationer hvis man ikke bruger samme mængde fedt ved hver rulle.
Her ses hvordan rullerne er slidte.
Vibrationer
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Vibrationer
Har aldrig set de slidmærker på siderne, kun i selve rullebanen. Slidmærkerne har som du selv er inde på, ganske givet indvirkning på hvordan rullerne opfører sig under kørsel. Slidet i kanten på rullerne har jeg ikke oplevet, men ruller der er smeltet fast i rullebanen har jeg. Jeg plejer så at rense variatoren når jeg alligevel har skjoldet af af andre årsager. Som din ser ud, ville jeg skifte den. Jeg har kørt med 7 grams (16x13) i snart 2½ år, det synes jeg at min kører bedst med.
Vibrationerne har jeg så også oplevet, men ikke tænkt på om det kunne være rullerne, nærmere at det var remmens skyld (kører skævt).
Vibrationerne har jeg så også oplevet, men ikke tænkt på om det kunne være rullerne, nærmere at det var remmens skyld (kører skævt).
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Vibrationer
Så det her computergenererede billede med transmissionen i en Ecooter.
Transmissionen består af to tandhjul med bælte så det er ikke en CVT.
Det ser ud til der er en rulle på to kuglelejre under bæltet som kan bevæge sig lodret.
Der er formodentligt en fjeder der hiver op i rullen.
Jeg kunne godt havde tænkt mig og prøve noget lignende på min scooter med CVT som vist nærmest altid har haft vibrationer med bestemte frekvenser ved bestemte omdrejninger/hastigheder så tænker det må være kileremmen som laver de frekvenser ved at svinge i midten af CVT'en.
Så hvis man havde sådan en rulle lige midt mellem akslerne der bare ganske let trykker mod kileremmen så den ikke kan komme i svingninger så gad jeg godt og se om det fjerner de vibrationer jeg har oplevet.
Transmissionen består af to tandhjul med bælte så det er ikke en CVT.
Det ser ud til der er en rulle på to kuglelejre under bæltet som kan bevæge sig lodret.
Der er formodentligt en fjeder der hiver op i rullen.
Jeg kunne godt havde tænkt mig og prøve noget lignende på min scooter med CVT som vist nærmest altid har haft vibrationer med bestemte frekvenser ved bestemte omdrejninger/hastigheder så tænker det må være kileremmen som laver de frekvenser ved at svinge i midten af CVT'en.
Så hvis man havde sådan en rulle lige midt mellem akslerne der bare ganske let trykker mod kileremmen så den ikke kan komme i svingninger så gad jeg godt og se om det fjerner de vibrationer jeg har oplevet.